Nieuws
Jan-Willem Verlijsdonk
2 minuten leestijd
ingezonden reactie

Beleidszaken in het geneeskundecurriculum

Plaats een reactie
Wie nu afstudeert als arts krijgt te maken met een sterk veranderende zorgsector. Grote hervormingen zijn onontkoombaar. Daarnaast krijgen artsen steeds meer te maken met planning, doelmatigheid, veiligheid, innovatie en kwaliteit. Het huidige curriculum bereidt studenten daar onvoldoende op voor. Beleidsaspecten moeten daarom snel worden opgenomen in het curriculum.
Beeld: Thinkstock
Beeld: Thinkstock

Door de vergrijzing en de toenemende medicalisering stijgt de vraag naar gezondheidszorg. Hierdoor nemen de zorguitgaven toe en dreigt er een groot tekort aan medisch personeel. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, zijn structurele maatregelen nodig. Vanwege gevestigde belangen, maatschappelijke onrust, gebrekkige samenwerking en politieke gevoeligheid verlopen hervormingen in de gezondheidszorg echter traag.

Artsen kunnen individueel en als beroepsgroep aan deze hervormingen bijdragen. Zij zijn betrokken bij de implementatie van beleid en bij logistieke processen. Als beroepsgroep vormen artsen bovendien een krachtige lobby. Ondanks hun sleutelpositie zijn artsen onvoldoende vertrouwd met beleidsprocessen in de zorg. Hierdoor stellen zij zich te behoudend op en vertragen zij vaak onnodig het hervormingsproces. In 2001 stelde het CBO (het Nederlandse Kwaliteitsinstituut voor de zorg): ‘Artsen zijn niet makkelijk te overtuigen; ziekenhuizen zijn een eilandrijk. De autonomie van artsen blokkeert een vlotte verspreiding van best practices.’ Helaas is dit in 2011 nog altijd zo. De conservatieve opstelling van artsen is niet te wijten aan onvoldoende professionaliteit binnen de beroepsgroep, maar aan een gebrek aan scholing.

Artsen moeten zich bewuster worden van de uitdagingen waar de zorgsector voor staat. Dit bredere denkkader moet een toekomstige arts al tijdens de studie ontwikkelen. Dat staat ook in het raamplan Artsopleiding 2009, waarin de landelijke eindtermen van de opleiding tot basisarts worden beschreven. Desondanks besteedt het huidige curriculum onvoldoende aandacht aan de beleidskant van de gezondheidszorg. Bovendien raken beleidsonderwerpen vaak ondergesneeuwd door de klinische thema’s en overzien studenten de onderlinge samenhang niet.

Het geneeskundecurriculum moet daarom worden herzien. Een nieuw curriculum moet op een samenhangende manier aandacht besteden aan het gezondheidszorgsysteem, belangrijke wet- en regelgeving en de basisprincipes van financiering en logistiek. Geneeskundestudenten worden dan niet langer uitsluitend opgeleid tot klinisch experts. Basisartsen zullen bewuste professionals zijn die de dynamiek van en hun rol in het gezondheidszorgsysteem kennen en daardoor meer openstaan voor innovatie en verandering. Ze kunnen dan de voortrekkers van de hervormingen in de zorgsector worden. Dit zal de hervormingsprocessen versnellen en zorgen voor een betere afstemming tussen beleidsdoelen en de praktische uitvoering. Uiteindelijk levert dit betere en goedkopere zorg op.

Jan-Willem Verlijsdonk
arts, masterstudent Public Health en oud-portefeuillehouder Volksgezondheid voor de Jonge Democraten


Meer publicaties in Ingezonden

ingezonden reactie curriculum
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.