Nieuws
Ella Walstock
2 minuten leestijd

Appen alleen slecht voor je cijfers als het dwangmatig is

Plaats een reactie

Dwangmatig sms’en of appen leidt tot slechtere schoolprestaties bij meisjes, bij jongens werd dit verband niet aangetoond. Dit concludeerden Kelly Lister-Landman e.a. in een onderzoek, waarvan de resultaten zijn te vinden in Psychology of Popular Media Culture.

Al eerder is aangetoond dat de hoeveelheid berichten die jongeren versturen, invloed heeft op de academische prestaties. In het huidige onderzoek namen Lister-Landman e.a. de relatie tussen het appen en academische prestaties kritischer onder de loep: Is de frequentie van het sturen van berichten de boosdoener, of is de dwangmatigheid waarmee dit gebeurt van belang? Logischerwijs leidt dwangmatigheid namelijk ook tot een toename van het aantal verstuurde berichten per dag.

Jongeren sturen en ontvangen gemiddeld 167 berichten per dag. En ze kunnen zich over het algemeen niet langer dan 6 minuten concentreren voor ze worden afgeleid door social media. Dwangmatig berichten versturen zit hem echter niet alleen in de frequentie, maar duidt echt op een problematisch gebruik van de telefoon: ze schieten in de verdediging als ze worden aangesproken op het app-gedrag; ze willen minderen, zonder dat het lukt en raken daardoor gefrustreerd.

De onderzoekers ontwikkelden een methode om het dwangmatig versturen van berichten te kwantificeren. En de deelnemers vulden een vragenlijst in over hun academische prestaties. Tussen beide bestond een negatieve relatie: hoe dwangmatiger het gedrag, hoe slechter de schoolprestaties.

Opvallend was wel dat dit verband alleen opging bij meisjes. Jongens vertoonden minder vaak dwangmatig sms-gedrag, maar ook als dit wel het geval was, was er geen negatieve relatie met hun schoolprestaties. Het onderzoek liet geen relatie zien tussen de frequentie van de berichten en de schoolprestaties. Wel was er een verband tussen de mate van dwangmatigheid en de hoeveelheid berichten: hoe dwangmatiger, hoe meer berichten. Het lijkt dus alsof veel appen leidt tot slechtere schoolprestaties, maar het zit hem echt in de dwangmatigheid waarmee dit gebeurt.

Ella Walstock

Lees ook:

© focal point / Shutterstock.com
© focal point / Shutterstock.com
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.