Nieuws
Eva Nyst
1 minuut leestijd
Nieuws

Paracetamol is ‘the running joke’

5 reacties

De internationale cursisten van een docent die Nederlandse lessen aanbiedt via internet, hebben niet veel op met het voor hen onbekende fenomeen huisarts. Dat blijkt uit de interviews in de video ‘De Nederlandse huisarts... in de ogen van buitenlanders’ die deze leraar Bart de Pau onlangs op zijn YouTube-kanaal heeft geplaatst.


Voordat de leerlingen van de Dutch Summer School antwoord geven op de vraag: ‘Wat is je ervaring met de Hollandse dokter?’ vertoont De Pau de disclaimer: ‘Sense of humour recommended’. Nadat een aantal cursisten hun afschuw van de aanpak met paracetamol en afwachten hebben geventileerd, sommen ze hun grieven één voor één op. ‘Je belt om een afspraak te maken en dan beginnen ze al vragen te stellen en proberen ze het probleem telefonisch op te lossen’, sneert de Poolse Ewa. ‘Ze doen alleen testen als je symptomen hebt’, zegt Anthony uit de VS laatdunkend.

Sahim uit Jordanië merkt verwonderd op dat het consult altijd maar tien minuten duurt. ‘Als ik tien minuten extra wil, moet ik een dubbele afspraak maken. Daar had ik nog nooit van gehoord’, zegt hij. Zijn Braziliaanse vriend luistert mee alsof hij een goeie grap hoort. Volgens Amna uit Pakistan werkt het goed als je bij binnenkomst in de spreekkamer zo direct mogelijk bent. ‘Vertel de dokter: dit heb ik, dit wil ik en dit moet je voorschrijven’, somt ze gedecideerd op terwijl ze op haar vingers meetelt. Het geamuseerde geschamper neemt een wending als de kosten ter sprake komen. ‘Het kost geen tonnen. Dus als je uit Amerika komt, is dat een groot verschil. Dat is eigenlijk heel goed’, zegt Anthony.

Lees ook

Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Michèle Haagmans

    Jeugdarts knmg, Bemmel

    Helemaal eens met collega Göbel. En wat goed dat hij aan de patiënt vertelt dat een goede uitleg belangrijk is, en dat ze dus niet voor niets zijn gekomen. Dat bevestigt ook de eigen kracht van de patiënt. Als jeugdarts zie ik alleen nogal eens dat d...e laatste zin van collega Göbels reactie niet voor iedereen geldt. Als ik bijvoorbeeld een kind zie met schoolverzuim, lopen ze vaak al maanden met klachten (en is er veel verzuim), maar “de huisarts zei dat het vanzelf over zou gaan”. Een andere jongere bleek met 14 jaar nog in bed te plassen, en ouders hadden geen actie ondernomen omdat de huisarts toen hij 7 was, had gezegd dat het meestal vanzelf over gaat. Sommige mensen nemen niet zo snel initiatief om een nieuwe afspraak te maken, dus soms is het zinvol om actief te benoemen dat ze terug moeten komen als ze (na een bepaalde termijn) veel last blijven houden, niet naar school of werk kunnen etc.




  • Charles lemmers

    Verzekeringsarts, Oisterwijk

    Geweldige opname die heel eerlijk en unverfroren aangeeft Hoe buitenlandse mensen tegen onze artsencultuur die sober en doeltreffend is, juist anders aankijken. De indrukwekkende verbetering van de gezondheidszorg in nederland de laatste 30 jaar i...s voor een belangrijk deel te danken aan de huisartsen, die evidence based denken en onderzoeken mede ondersteund door hun voortreffelijke nhg standaarden. Maar de magie die clienten soms verlangen is er niet meer. Chapeau voor de huisartsen !

  • Arjen Göbel

    Huisarts, Amstelveen

    Ik ben er trots op en blij mee dat de Nederlandse huisartsgeneeskunde zeer sterk wetenschappelijk onderbouwd is. Bijna tot ons eigen verrassing blijken middelen vaak slechter dan de kwaal. Daarbij de patiënt zien als individu i.p.v. onderdeel van sta...tistiek is dan wel de kunst. Maar, ik vind: hoe meer de dokter bij elk consult zijn handen laat wapperen (lees: halve brilletje op de neus en allerlei kruisjes zetten, MRI's aanvragen, antibiotica voorschrijven) hoe meer dit een dokter is die met een goed doorwrocht verhaal richting patiënt niet uit de voeten kan. Hij heeft technische en magische handelingen nodig om zijn eigen onzekerheid te maskeren en de patiënt het gevoel te geven dat er tenminste iets zinnigs gebeurt. Communiceren kost tijd, een kruisje zetten minder. Russische patiënten, en ook Mediterrane, zijn gewend dat de dokter altijd iets 'doet'. Een dokter die niets 'doet' is een slechte dokter. Hoe vaak ik al niet aan deze patiënten het verschil tussen een virus en een bacterie heb moeten uitleggen. 'Oh', zeggen ze dan 'dus ik ben voor niets gekomen'. Nee - u bent niet voor niets gekomen, ik heb u zojuist uitgelegd wat u kunt verwachten over het verdere verloop en dat een antibioticum daarbij geen effect heeft. Dus hoezo voor niks gekomen?
    Een veel voorkomende uitdaging in de spreekkamer is daarom dat bewust afwachten niet hetzelfde als 'niets doen' is. Ik leer mijn aios' dat het formuleren van dit 'afwachten' anders kan, waardoor het meer als actief beleid wordt ervaren - als onderdeel van een stevig plan - in plaats van zomaar niets doen, met in je achterhoofd: als de klacht blijft komen ze vanzelf wel terug.

  • Marianne Reimert

    Huisarts en tropenarts, Garsthuizen

    Heel mooi filmpje. Doet me denken aan een van de eerste dingen die je leert als tropenarts; alles waarvan je denkt;
    waarom doen ze dat nou zo? Dingen die je werkelijk absurd lijken. Zeg niets! Slik je commentaar in. Maar schrijf het wel op voor jez...elf. Lees na 3 maanden nog eens door wat je hebt opgeschreven; de helft van deze dingen heb je ondertussen begrepen en er leek toch wel logica achter te zitten. De andere helft blijkt eigenlijk helemaal niet belangrijk. En die paar punten die overblijven; ga die rustig bespreken met je collega dokters die al jaren in deze cultuur werken waar jij net bent komen kijken.

    Wat 'goede' geneeskunde is, is zo cultuurgebonden. Mijn Nederlandse opleiding geneeskunde en huisartsgeneeskunde hebben me gevormd tot een dokter die inderdaad enthousiast paracetamol en rust voorschrijft. Of helemaal niets! Maar als je werkt in een land waar je alleen rechtmatig ziek mag zijn als de dokter je pillen meegeeft, of waar daadwerkelijk meer risico is op een ernstig beloop van ziekte omdat er dus geen makkelijk toegankelijke huisartsen zijn, is het dan niet gerechtvaardigd om eerder een kuur voor te schrijven?

  • Marc Hamers

    bedrijfsarts, Nijmegen

    Leuk om te zien. Het filmpje laat zien dat er verkeerde ideeen zijn over gezondheid / ziekte / euthenasie en het werk van een huisarts. En een arts die op de computer kijkt is niet per se aan googlen. Juist deze jonge mensen moeten weten dat veel nas...lagwerken online staan. Ben benieuwd wat Nederlanders in een soortgelijk filmpje zouden zeggen. Het laat ook zien waarom onze gezondheidszorg goedkoper is dan in het buitenland. En volgens mij niet slechter, hoewel ik in mijn dagelijkse werk zie dat er veel te verbeteren is. In vele opzichten juist beter, want als al die gezonde jongelui uit het filmpje kregen wat ze wilden, waren ze slechter af.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.