Wie begeleidt mijn begeleider?
Plaats een reactieIk manoeuvreer mijn hoofd om het hoekje van de kamer: ‘Goedemorgen mevrouw, alles goed? Heeft u lekker geslapen? Wat ons betreft mag u vandaag naar huis als u dat ziet zitten. De verpleegkundige komt zo met wat uitleg over het vervolg thuis.’
Dit gesprek vindt plaats binnen amper een minuut. Dit is niet hoe het hoort, dat weet ik. Toch vraag ik vervolgens snel aan de zaalarts of ik een beoordelingsformulier mag opsturen voor een ‘ontslaggesprek’. De zaalarts die al denkt aan de wedstrijd Ajax - FC Utrecht van morgenavond, kwakt gedachteloos ‘ga zo door’ op het formulier. Een ander passend moment was er niet, zij wilde er niet meer tijd aan besteden en zonder dat feedbackformulier haal ik mijn coschap niet. Dat formulier is binnen, maar heb ik er iets van geleerd?
Zodra iemand besluit om dokter te willen worden, snap ik dat er in eerste instantie niet meteen gedacht wordt aan de taak van coassistenten begeleiden. Het is daarentegen wel een groot onderdeel van het vak als arts. Begeleiden is een werkwoord. Ik ben nieuwsgierig: wie leert onze begeleiders hoe ze coassistenten het beste kunnen begeleiden?
Er zijn talloze artsen die gerichte feedback geven, maar als ik een euro zou krijgen voor elke ‘ga zo door’ of met tegenzin verkregen feedback, zou ik nu in de Quote staan. Mevrouw Heineken, ik kom u halen!
Waar zou dit aan liggen? Is een beginnend arts zelf te druk met de eigen ontwikkeling en daardoor niet bezig met de ander? Is het een gebrek aan motivatie? Hebben we soms te veel feedbackmomenten?
Ik denk dat dat laatste nog weleens zou kunnen kloppen. Het moet ontzettend vermoeiend zijn, elke paar dagen een nieuwe student die achter je reet aan loopt. Ik ben mij er bewust van dat ook ik me hier vaak schuldig aan maak, dat we te pas en te onpas voor de kleinste kruimel een feedbackformulier vragen. We moeten er nou eenmaal veel verzamelen. In Nijmegen is het nog erger, hier moeten studenten tijdens een coschap vijftig (!) verschillende beoordelingen halen. En als je ze niet compleet hebt, dan heb je de poppen aan het dansen.
Een paar formulieren minder, daar maalt niemand om; scheelt werk en creëert ruimte om na te denken over relevante verbeterpunten. Sinds kort krijgen we tijdens onze studie les in feedback vragen, zodat ik de volgende keer voorafgaand aan mijn ontslaggesprek gerichte feedback vraag, dit in tegenstelling tot mijn bovenstaande blamage. Daarop aanvullend zou een les coassistenten begeleiden voor aniossen ook standaard in het curriculum mogen zitten. Helaas is dit nog niet overal het geval. Dit kan mooi onderwijs opleveren, gegeven door een van de opleiders in combinatie met een enthousiaste coassistent. Zo zijn alle belanghebbenden betrokken bij het leerproces. Ik sta ervoor open om hierover mee te denken. Dan kan ik tijdens mijn volgende coschappen een waanzinnig ontslaggesprek voeren.
Meer van Duncan Drop- Er zijn nog geen reacties