Blogs
Column

Kassakorting

7 reacties

Met al het gedoe de laatste tijd over prijslijsten van ziekenhuizen heb ik voor het eerst ook eens een blik geslagen op de prijslijst van ons ziekenhuis. Daar was eerder nooit enige aanleiding voor, want we zijn al jaren toch telkens strak gebudgetteerd met talloze ‘plafonds’ die de zorgverzekeraars ons opleggen, en we doen elk jaar fors meer dan de verzekeraars ons willen vergoeden. In feite leveren wij vanaf ongeveer eind november gratis zorg, want vanaf dat moment is ons ‘plafond’ bereikt en valt er nauwelijks meer iets te declareren. Zouden premiebetalende patiënten die in december behandeld worden in ons ziekenhuis zich wel realiseren dat hun zorgverzekeraar ons daar eigenlijk niet voor betaalt?

Aangezien onze prijzen dus totaal virtuele bedragen zijn, die worden teruggerekend vanaf vooraf vastgestelde gefixeerde budgetten, zijn ze onnavolgbaar, onbegrijpelijk en daarom ook totaal oninteressant. Desondanks was het doornemen van onze prijslijst een volledige verrassing en belandde ik bijna naast mijn stoel van verbazing. Zo telt onze prijslijst 6000 ‘producten’, die we dus met minstens vijf zorgverzekeraars moeten uitonderhandelen.

Merkwaardigerwijze staan er minstens 3500 artikelen op de lijst, die we helemaal niet leveren en die we dus al jaren niet hebben gedeclareerd. Toch zijn we verplicht ook voor die onderdelen vergoedingen overeen te komen met de zorgverzekeraars. Omdat we deze zaken toch niet leveren, stellen we hiervoor in de regel prijzen voor die iets onder het gemiddelde liggen of – vaker nog – prijzen die heel laag zijn, het maakt voor ons toch niet uit. Zo geven we op onze liesbreukoperaties echte jumbokorting, zijn keelamandeloperaties bij ons werkelijk kassakoopjes en vermoed ik dat onze prijs voor het weghalen van aambeien met gemak als kiloknaller classificeert. En spataderen kun je bij ons voor hamsterprijzen laten behandelen, om maar niet te spreken over het bonusvoordeel bij botuline-injecties. Alleen jammer dat we die ingrepen dus niet doen in ons ziekenhuis.

De patiënt heeft helemaal niets aan prijslijsten

Plotseling begrijp ik nu ook waarom inkopers van zorgverzekeraars bij ongeveer alle ziekenhuizen telkens maar weer komen vertellen dat ze veel duurder zijn dan andere aanbieders. Als prijzen totaal virtueel zijn of kunstmatig laag worden gehouden door ziekenhuizen die de betreffende zorg toch niet leveren, zijn de aanbieders die dit wel verzorgen en die dus gewoon een kostendekkend tarief voorstellen, altijd relatief duur.

Het prijzencircus in de gezondheidszorg is zo bizar dat het aan vrijwel niemand meer uit te leggen is. Patiënten krijgen onnavolgbare nota’s, besteden hun eigen risico aan virtuele prijzen die nauwelijks iets met de realiteit van doen hebben, honderden medewerkers van ziekenhuizen en zorgverzekeraars besteden jaarlijks eindeloos veel tijd aan deze hele flauwekul, de gezondheidszorg schiet er niks mee op en wordt er natuurlijk al helemaal niet efficiënter of goedkoper van, en het hele systeem heeft de transparantie van matglas. Het publiceren van prijs-lijsten door ziekenhuizen of zorgverzekeraars is dan ook volledig zinloos en iets waar de patiënt helemaal niets aan heeft.

En aangezien de zorgverzekeraars ons in december toch niet hoeven te betalen, kan er weer fijn veel geld worden uitgegeven aan reclames om verzekerden van elkaar af te troggelen. Daar schieten we in de gezondheidszorg namelijk pas echt wat mee op.

pdf

  • Marcel Levi

    Marcel Levi is internist, voorzitter van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en hoogleraar geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • ,

    De laatste tijd horen we verhalen over prijslijsten die geen enkele waarde hebben en Marcel Levi schrijft daar ook over, maar hij gaat net als vele anderen voorbij aan de reden. De reden hiervoor is dat de zorgaanbieders niet in staat zijn om goede i...nterne kostprijzen te berekenen en de politiek een systeem korting in het vooruitzicht stelt als de totale zorgkosten met meer dan anderhalf procent stijgen. Hierdoor is er geen enkele reden voor de marktpartijen om daadwerkelijk in een vrije markt met vrije prijsvorming te opereren en wordt dit slechts voor de schijn in stand gehouden. Zorgaanbieders en zorgverzekeraars maken liever “veilige” afspraken over totaalbudgetten, zoals ook ten tijde van de ziekenfondsen en zoals bij een nationaal zorgfonds dat nu geponeerd wordt door de SP. Dit betekent ook dat er geen ruimte is voor nieuwkomers en geen enkele incentive wordt gegeven aan de marktpartijen om tot innovatieve verbeteringen te komen die zouden moeten leiden tot hogere productiviteit, lagere investeringen of kostenverlagingen tegen dezelfde of hogere kwaliteit.

    Het gebrek aan vrije marktwerking is de voornaamste reden dat er geen productiviteitsstijging door technologische en procesverbeteringen plaatsvindt en de zorgkosten astijgen en niet gaan dalen, in tegenstelling tot vele andere bedrijfstakken.

    We moeten dus de patstelling tussen de marktpartijen doorbreken en erkennen dat we geen marktwerking kennen. Dit betekent dus dat we van die idiote nietszeggende prijzen moeten afkomen. Dit kan door patient outcomes based vergoedingen te gaan instellen. Deze vergoedingen zullen dan middels een goed werkend intern kostprijzensysteem moeten worden onderbouwd opdat de zorgaanbieders weten wat hun werkelijke marges zijn. Deze type vergoeding kan gecombineerd worden met een bonussysteem waarbij alle marktpartijen er beter van worden als er daadwerkelijk structurele verbeteringen worden doorgevoerd.


    Drs Eric Buining
    Ondernemer

  • Tom Kliphuis

    Bestuursvoorzitter Coöperatie VGZ, Arnhem

    Geen enkel ziekenhuis levert ‘gratis zorg’

    Vertrekkend AMC-topman Marcel Levi neemt het ons kwalijk dat we geen reële prijzen afspreken met ziekenhuizen, maar een eenzijdig budget opleggen. Hij heeft er de prijslijsten op nageslagen en concludeert ...dat de afgesproken tarieven allemaal onzin zijn. Tegelijkertijd beweert hij dat ziekenhuizen vanaf eind november gratis zorg leveren, omdat dan het afgesproken budget bereikt zou zijn.
    Levi heeft ongelijk en ik zal zeggen waarom. Juist door de inspanningen van zorgverzekeraars zijn de prijzen steeds minder ‘fake’. We vergelijken ziekenhuizen en hun prijzen en houden ze vervolgens de spiegel voor. Op die manier kunnen de instellingen zelf kritisch kijken naar hun kosten én hebben wij een instrument om de grootste prijsverschillen tussen ziekenhuizen te verkleinen en de kosten te beheersen.
    Ziekenhuizen in Nederland zijn niet zielig. Het budget dat we met ze afspreken is voldoende voor een heel kalenderjaar. Zelfs als het afgesproken aantal behandelingen eind november bereikt is, zijn de vaste kosten (huisvesting, personeel en operatiekamers) allang betaald. Als het AMC een hele maand gratis werkt, dan zou je verwachten dat dat ziekenhuis enorme verliezen draait. Levi's eigen AMC verdubbelde in 2015 de winst tot 31 miljoen euro.
    Tot slot vergelijkt Levi ons reclamebudget met het ‘gat’ dat eind november bij ziekenhuizen ontstaat. Dat is wel heel makkelijk scoren. Verzekeraars geven in december naar schatting zo’n 10 tot 20 miljoen euro uit aan reclames. Een maand zorg kost 4 miljard euro. En dat geld is netjes aan de ziekenhuizen beschikbaar gesteld. Het zou Levi sieren om voor dat geld ook in december zonder mopperen dezelfde zorg te leveren als in de maanden januari tot en met november.
    Volgend jaar gaat Levi werken in Groot-Brittannië en kan daar genieten van een stelsel zonder verzekeraars en zonder marktwerking. Ik ben heel benieuwd naar zijn eerlijke feedback.

  • Hans Feenstra

    voorzitter RvB Martini Ziekenhuis, Groningen

    Wat een heerlijke column Marcel. Ik hoop dat je doorgaat met schrijven van je columns vanuit Londen. En zo niet, dan ga ik ze wel missen. Marktwerking in de zorg is een raar begrip in veel opzichten. Het is ook raar dat 'budget' in november/december ...op is en dat iemand dan maar naar een ander moet gaan of moet wachten tot nieuwe budget is ingegaan. Zinnige zorg houdt zich niet aan budgetten en aan kalenders. Onze taak is het om verantwoorde zorg te leveren, niet in ziekenhuis als dat niet nodig is, wel in ziekenhuis als dat helderheid verschaft en een functie heeft. Overigens zie ik wel heel langzaam verbetering op deze punten bij zorgverzekeraars.......Het ga je goed in Londen en wij gaan elkaar ook daar zeker weer ontmoeten........

  • Albert Blom

    psychiater, Amsterdam

    Mooi verhaal, Marcel Levie. Wat mogelijk een lichte karikatuur lijkt, is een confrontatie met complete chaos en verspilling. En dan te bedenken dat inkopers, verzekeraarsbestuurders en politici dit aan zichzelf (en hun naasten?) trots verkopen als:... ik werk waardengestuurd ("value based").

  • Anne-Marie van Dam

    Psychiater, Amsterdam

    Dank voor deze kostelijke inzichtelijke column.
    Nog maar eens duidelijk dat marktwerking in de zorg een farce is.
    Jullie leveren gratis zorg, wij mogen onze patiëntengroep: mensen met de ernstigste psychiatrische aandoeningen géén hulp meer geven. Wa...nt we moeten krimpen, opnieuw 3e jaar achter elkaar.
    Geen actiegroepen, geen stakingen, het gebeurt.....
    Marcel, succes in je nieuwe baan, en ik hoop dat je columns blijft schrijven!

  • Wim van der Pol

    ziekenhuisapotheker, Sint Maarten

    De genoemde prijslijsten, de prijzen van dure geneesmiddelen, ga zo maar door, toont aan dat de definitie van PRIJS op zich al bizar is. Als dat zo is, dan is het praten (of bloggen) over de PRIJS op zich al een onzinnige bezigheid. Marcel heeft dus ...gelijk, maar ook zonder zijn redenering.

  • Ivo Knotnerus

    Adviseur en bestuurder, WAGENINGEN

    Beste Marcel,
    Je bent absoluut niet verplicht tarieven met de verzekeraars overeen te komen voor zorg die het AMC niet verleent. Sterker nog: Doe dat liever niet. Het verwart patiënten die zich oriënteren op de kosten van hun aanstaande electieve ing...reep. Die zijn er. In toenemende mate.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.