Laatste nieuws
Ilse Kleijne
Ilse Kleijne
1 minuut leestijd
Nieuws

Uitlatingen op sociale media tellen mee bij zorggeschillen

Plaats een reactie

Uitlatingen op sociale media wegen als bewijsmateriaal mee in klachten- en geschillenprocedures in de zorg. Dat blijkt uit onderzoek van vier artsen.

Psychiater Judith Godschalx, arts-onderzoeker Sebastiaan Pronk, internist-intensivist Walther van Mook en reumatoloog Simone Gorter zijn alle vier betrokken bij diverse klachten- of geschillencommissies in de zorg, of zetten zich in voor professionaliteit. Zij bekeken in hoeverre gebruik van sociale media door zorgprofessionals en cliënten mee is gewogen in zaken die voorkwamen bij verschillende Geschillencommissies kwaliteit en klachtenrecht zorg (Wkkgz-zaken).

Zij bekeken een databank met daarin Wkkgz-uitspraken van 16 van de 38 bestaande zorggeschillencommissies, gedaan in de jaren 2016 tot en met 2023. Uit hun selectie van 1490 gepubliceerde uitspraken kwamen veertig zaken naar voren waarin uitlatingen op sociale media van belang waren bij de uitspraak. De klachten in die zaken gingen over onderwerpen als communicatie, privacy en (contra)bewijs over geleverde zorg.

Artsen

In enkele gevallen ging het om uitspraken waar artsen bij waren betrokken. Zo klaagde een patiënt terecht over een kno-arts die voor-en-nafoto’s van haar operatie op zijn Instagramaccount plaatste, terwijl zij dit op voorhand had verboden. Een andere patiënt klaagde terecht over een psychiater die haar verzoek negeerde om geen contact meer op te nemen na het beëindigen van de behandeling, maar haar desondanks nog mails en whatsappberichten stuurde.

Verder viel de onderzoekers op dat in dit soort uitspraken, waarbij socialemediagebruik een rol speelde, de klacht vaker gegrond werd verklaard dan bij Wkkgz-uitspraken in het algemeen. Dit was overigens ook het geval bij eerder onderzoek dat (een deel van de) betrokken artsen deed naar de rol van socialemedia-uitingen binnen het tuchtrecht. Daarnaast bleken zaken rond ggz-cliënten oververtegenwoordigd.

Afspraken

De onderzoekers raden zorgverleners aan om op voorhand met cliënten en patiënten duidelijke afspraken te maken over communicatie via sociale media, om verwachtingen af te stemmen. Zorginstellingen en beroepsgroepen raden zij aan om hier richtlijnen en werkwijzen voor op te zetten.

Lees ook

Nieuws
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen werkt sinds 2016 als journalist bij Medisch Contact. Ze werkte eerder als verslaggever voor regionale dagbladen en een energiekrant.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.