Telefonische bereikbaarheid huisartsen kan beter volgens patiënt
3 reactiesVier op de tien Nederlanders zijn niet tevreden over de telefonische bereikbaarheid van huisartsen. Dat blijkt uit navraag van onderzoeksbureau Nivel. Over de tijd die een huisarts voor patiënten heeft bij de afspraak, zijn patiënten juist heel vaak goed te spreken.
Nivel-onderzoekers vroegen eind 2023 aan leden van een eigen consumentenpanel hoe zij de bereikbaarheid en wachttijd van hun huisartsenpraktijk ervaren. Ruim zevenhonderd panelleden vulden een vragenlijst in met vragen over de telefonische bereikbaarheid, de termijn waarop ze bij de praktijk terechtkunnen en de tijd die een huisarts voor hen heeft.
Van de respondenten vindt 39 procent de telefonische bereikbaarheid tijdens kantooruren een klein of groot probleem, komt uit die uitvraag naar voren. Patiënten van 18 tot 65 jaar oordelen hier wat vaker negatief over dan 65+-patiënten.
Tevredenheid
De tevredenheid over de snelheid waarmee patiënten bij de praktijk terechtkunnen, ligt een stuk hoger. Want 90 procent van de respondenten zegt meestal of altijd snel genoeg terecht te kunnen met een klacht die voor hen belangrijk is. Dat ligt enkele procentpunten lager ten opzichte van een peiling twee jaar eerder. Ook wat betreft die snelheid is het beeld bij 65-plussers wat positiever dan bij de jongere volwassenen. Ruim twee derde van de ondervraagden zegt binnen een of twee dagen een afspraak te hebben. Drie op de tien moeten twee dagen tot een week wachten.
De grootste tevredenheid zit in de tijd die de huisarts heeft om tijdens het consult de reden van het bezoek te bespreken. Van de respondenten ervaart 93 procent dat daar meestal of altijd voldoende tijd voor is, en dat is voor alle leeftijdsgroepen vergelijkbaar. Dat percentage lag bij een peiling twee jaar eerder op 95 procent.
Lees ook
J. Van den Nieuwenhof
Huisarts, Helmond
Doktersassistenten zijn geen telefonisten. Het niet clusteren van gesprekken, lees tijdvakken voor vragen ( “voor t maken van afspraken” zijn wij allang afgestapt), uitslagen etc leidt to een niet werkzame situatie.
Misschien de rollen eens omdraai...en en huisartsen vragen wat zij vinden van de telefonische bereikbaarheid???
Wij proberen in ieder geval het aantal belletjes te beperken door oa e-mail. Zodat de DOKTER assistent(e) tijd heeft voor de nulde en niet complexe eerste lijns patiënten zorg…
I. Kranenburg
huisarts, Amsterdam
Recentelijk deden wij onderzoek onder onze patiënten. Zij blijken de gemiddelde wachttijd aan de telefoon bij ons in de praktijk in te schatten op 4,8 minuten. Uit de harde data van de telefoonleverancier blijkt dat de daadwerkelijke gemiddelde wacht...tijd in mijn praktijk over dezelfde periode 1,16 minuten was. De beleving wijkt soms af van de realiteit. Even wachten aan de telefoon lijkt soms lang te zijn, maar is dat niet altijd.
[Reactie gewijzigd door Kranenburg, Iris op 27-02-2025 21:06]
Arts, Schiedam
Heeft dit werkelijk met de (telefonische) bereikbaarheid van de huisarts te maken, of (veel) meer met de irreele hedendaagse 'direct on-demand' verwachtingspatroon van de gemiddelde patiënt van doen?