Laatste nieuws
Larissa Boelsma
Larissa Boelsma
3 minuten leestijd
Nieuws

Huisartsen starten nieuwe praktijk zonder team, met een app

3 reacties

Een huisartsenpraktijk starten terwijl er een tekort is aan doktersassistentes, hoe doe je dat? Zonder assistentes. Huisartsen Sharon Breedveld en Marie Annet Vollebregt begonnen in april een nulpraktijk in Woerden, waarin zij de enige twee medewerkers zijn.

Je kunt de praktijk niet bellen, alleen voor spoed. Wél kun je direct met de dokters chatten via de PraatmetdeDokter-app, met de belofte dat er tijdens kantoortijden binnen drie uur een antwoord komt van de huisarts zelf. De app, bedacht door huisarts Peter Dekkers, stuurt op basis van de richtlijnen aanvullende vragen. Vervolgens krijgt huisarts Breedveld of Vollebregt een samenvatting van het gesprek. En dat is nieuw, de app werd tot dusver in andere praktijken vooral gebruikt ter ondersteuning van doktersassistentes zegt Dekkers in een artikel van het AD. Volgens Breedveld werkt dit prettig omdat ze ‘zelf kunnen prioriteren en even kunnen nadenken over de reactie’. Patiënten kunnen juist contact opnemen wanneer het hun uitkomt. ‘Een groot deel van de chats komen dan ook ’s avonds of ’s nachts binnen’, zegt ze in een telefonische toelichting.  

Kritiek 

In het begin kwam er kritiek, omdat er mede naar aanleiding van het artikel in het AD gedacht werd dat de app een chatbot is. Maar dat is niet zo, benadrukt Breedveld. ‘De app verzamelt alleen informatie en geeft geen adviezen. Het gesprek komt altijd bij de huisarts terecht.’ Alleen bij spoedeisende klachten adviseert de app om de spoedlijn te bellen. ‘Als iemand echt niet met de app wil chatten, dan kan dit ook nog worden omzeild door aan te geven een afspraak te willen maken. Maar dan zullen wij als huisartsen alsnog om aanvullende informatie vragen.’  

Hoe zit het met ouderen die digitaal minder vaardig zijn, of laaggeletterden? Het is volgens Breedveld een vaakgestelde vraag. De praktijk heeft op dit moment zo’n vijfhonderd patiënten, van wie ongeveer 20 procent 70+ is. ‘Die redden zich eigenlijk heel goed. De app is vergelijkbaar met WhatsApp, dat gebruiken veel ouderen tegenwoordig ook gewoon.’ Breedveld is van mening dat we de digitale vaardigheden van onze oudere generatie onderschatten. ‘Voor de patiënten van boven de 90 zien we dat familie vaak contact opneemt, maar dat gebeurt anders telefonisch ook op die manier. Met betrekking tot laaggeletterdheid hopen we dit jaar een spraakopnamefunctie te lanceren, waarbij de app nog wel aanvullende informatie kan verzamelen.’  

In het halfjaar dat de praktijk nu open is, hebben de huisartsen een aantal dingen veranderd in de werkmethodiek. ‘In eerste instantie was onze belofte dat we iedereen die een chat had gestuurd, zouden terugbellen’, zegt Breedveld. ‘We merkten echter dat patiënten het eigenlijk vaak juist prettiger vinden om digitaal antwoord te krijgen, omdat ze bijvoorbeeld niet in de gelegenheid zijn om de telefoon op te nemen.’ Ze geeft aan dat de jongere generaties de voorkeur geven aan de chat. ‘We passen ons aan op de wensen van de patiënt. Soms is het noodzakelijk om een patiënt telefonisch te spreken over de klacht, maar we bellen niet meer standaard iedereen op.’  

Groei 

Hoe ze het dan voor zich zien als de praktijk groeit? ‘Voor nu hebben we genoeg ruimte om te groeien. Onze dagen zijn nog niet gevuld en we geven nu veel sneller antwoord dan binnen de toegezegde drie uur. Als we meer patiënten krijgen zullen we daar naartoe groeien.’ Breedveld geeft aan dat ze ‘nooit hebben gezegd dat ze helemaal geen personeel’ willen aannemen. ‘Maar in wat voor functie er iemand bij zou komen, dat weten we nog niet. Misschien wordt dat wel een derde huisarts, maar het kan ook een doktersassistente zijn. Het is hoe dan ook de bedoeling dat de chat bediend blijft worden door de artsen.’  

Wat ze met dit concept vooral willen laten zien is dat het mogelijk is om een praktijk te starten, ook als je in eerste instantie niet het ondersteunend personeel kunt krijgen. Beide huisartsen organiseerden dit financieel met eigen inleg, maar naast de reguliere ondersteuning hebben zij een ‘maatwerkafspraak voor startondersteuning’ via hun preferente zorgverzekeraar. De Landelijke Huisartsen Vereniging zegt in het AD enthousiast te zijn over het nieuwe concept, omdat het in een tijd van tekorten belangrijk is om naar digitale interventies te kijken. ‘We merken zelf ook de tijdwinst door deze methode’, zegt Breedveld. ‘We hopen ermee aan te tonen dat er per 1 fte misschien wel meer dan de gebruikelijke tweeduizend patiënten te bedienen zijn.’   

Lees ook

Nieuws app
  • Larissa Boelsma

    Larissa Boelsma heeft net het vijfde jaar van de studie geneeskunde afgerond en doet een vrijwillige stage bij Medisch Contact ter verbreding van haar horizon.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W. de Jong

    huisarts, kaderarts ouderenzorg, Maasdam

    Ben benieuwd hoe via dit praktijkorganisatie model iets als pro-actieve ouderenzorg voor kwetsbare ouderen kan worden vormgegeven en of het lukt ook ketenzorg inclusief leefstijlbegeleiding te bieden om maar eens 2 voorbeelden te noemen. Personeel in... de HApraktijken is tenslotte maar voor een beperkt deel aanwezig voor telefonische/digitale bereikbaarheid en voor een groot deel ook werkzaam tbv directe patiëntenzorg. Dat allemaal zelf afhandelen en dat dan toch voor een normpraktijk die niet uitgeselecteerd zou zijn door een specifieke toegangsmethode, lijkt mij ofwel een prestatie waarvan we allemaal kunnen en wellicht ook wel moeten leren, ofwel toch een grond voor een vermoeden van patiëntselectie wat zoals collega Maring al aangeeft op gespannen voet zou staan met de kernwaarden van de huisartsenzorg

    [Reactie gewijzigd door Jong, Willem de op 12-09-2024 14:39]

  • J.A. Maring

    Huisarts, Tolbert

    Natuurlijk zal de gehanteerde werkwijze van deze grotendeels digitaal werkende artsen zorgen voor het zich uitselecteren van hun klanten. Zij zullen uitsluitend tevreden klanten tegen komen omdat de laaggeletterden (waaronder wellicht ook een grote g...roep allochtonen uit andere taalgebieden in de wereld) en minder digitaal vaardigen (waaronder een flinke groep financieel minder bedeelden) zich niet inschrijven. Voor een selecte groep zullen zij een adequate digitale hulpverlener kunnen zijn. Onder een huisarts versta ik echter iemand anders: iemand die niet (direct of indirect) uitsluit maar de ambitie heeft voor de hele gemeenschap een huisartsgeneeskundige rol te vervullen door geen drempels op te werpen in toegankelijkheid. Voldoet hun werkwijze werkelijk aan de registratie-eisen als huisarts?

    • S.F.E. Paas

      Chirurg, Sneek

      Geachte collega,

      In het Antonius Ziekenhuis in Sneek wordt de correspondentie met de patiënten standaard via de email gedaan(na toestemming uiteraard). Ik verbaas mij er soms over hoeveel patiënten met beperkte financiële middelen, een migratie a...chtergrond, beperkte ict vaardigheden of een taalachterstand voor digitale communicatie kiezen. Blijkbaar heeft digitale zorg voor deze groep ook voordelen, die ik zelf ook niet helemaal begrijp. Blijkbaar zitten er ook veel nadelen aan brief/telefonisch verkeer. Uiteraard zijn er ook mensen die de voorkeur geven aan klassieke methoden van communicatie met het ziekenhuis, dit is echter een kleine en zeer wisselende groep.
      Ik deel uw zorgen over de inclusiviteit. Maar dan moeten we ook de klassieke praktijk tegen het licht houden.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.