NZa start meldactie wachttijden ggz
1 reactieDe Nederlandse Zorgautoriteit roept patiënten op om melding te doen van te lange wachttijden in de ggz, zowel bij de zorgverzekeraar als op het meldpunt op de website van de NZa zelf.
‘Er is veel discussie over de lange wachttijden in vooral de gespecialiseerde ggz, maar het is heel moeilijk om er precies de vinger op te leggen bij welke zorgaanbieders wachttijden te ver oplopen en bij welke nog ruimte is, zo licht woordvoerder Jaco van Lambalgen van de NZa toe. Volgens haar komt dat doordat patiënten zelden melding doen van lange wachttijden bij hun zorgverzekeraar. ‘En dat is jammer, want de zorgverzekeraar heeft zorgplicht en hoort extra zorg in te kopen of de patiënt door te verwijzen naar een andere aanbieder. Maar de zorgverzekeraar moet dan wel weten waar nog wél ruimte is en daar wordt momenteel niet op gecontroleerd. Wij hopen dat patiënten nu aan de bel gaan trekken en dat er geen schrijnende gevallen meer zullen voorkomen van patiënten die veel te lang moeten wachten. Mensen moeten de zorg krijgen die ze nodig hebben.’
Zorgaanbieders moeten voldoen aan de Treeknorm. In de ggz houdt die onder meer in dat de aanmeldingswachttijd maximaal vier weken mag zijn en de wachttijd voor een extramurale behandeling (na de diagnose) zes weken. Om enige duidelijkheid te krijgen deed de NZa een onderzoek onder patiënten in de ggz. Van Lambalgen: ‘Het onderzoek is niet representatief, omdat het over kleine aantallen patiënten gaat, maar we hebben wel een beeld gekregen. Zo blijkt dat een kwart van de patiënten met een aan autisme gerelateerde stoornis en bijna 30 procent van de patiënten met een persoonlijkheidsstoornis met langere wachttijden te maken krijgt.’
Zorgaanbieders moeten op hun website (aankomende) patiënten informeren over de wachttijden. Dit gebeurt volgens Van Lambalgen wel, maar niet gespecificeerd naar (te verwachten) diagnose. Ook is het nu alleen verplicht voor aanbieders die extramurale hulp bieden. De NZa wil dit verplicht stellen voor alle aanbieders in de ggz. Van Lambalgen: ‘Als we meldingen van patiënten krijgen over de wachttijden, zullen we de desbetreffende zorgverzekeraar aanspreken op zijn zorgplicht.’
Simone Paauw @spaauw
NZa: Consument, meld wachttijden in de ggz bij je verzekeraar
Lees meer:-
Simone Paauw
Simone Paauw interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse.
G. Boonstra
Psychiater, Utrecht
‘NZA start meldactie wachttijden GGZ’. Dus ik dacht: EINDELIJK doet de NZA iets GOEDS voor de psychiatrisch zieke patiënt. En wel door de mogelijkheid te bieden een kortere wachttijd na te streven voor hun behandeling. DUS ik dacht: ik kijk even op d...e website. Dat zou u allemaal even moeten doen. Klik HIER (http://www.nza.nl/organisatie/Contact/Meldpunt/) om uw wachttijd te melden. Ontmoet een website met als EERSTE zin: meldt een mogelijke overtreding op de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), Wet langdurige zorg (Wlz) en Zorgverzekeringswet (Zvw), door zorgverzekeraars, zorgkantoren of zorgaanbieders. Ik ben onmiddellijk afgehaakt. Die webpagina wasemt een totaal gebrek aan invoelend vermogen en gebrek aan inzicht in hoe de wereld in praktische zin geregeld moet zijn wil de gemiddelde mens ook GEBRUIK kunnen maken van een dergelijk meldpunt. Die mens die, overigens, in 25% van de gevallen een psychiatrische stoornis heeft. De NZA heeft blijkbaar niet de wens dat die ook daadwerkelijk iets gaat melden, ze doen in elk geval hun best het te voorkomen. Overigens blijkt een stukje verderop het melden slechts een maatregel om een andere draconische regel te controleren, namelijk of de zorgaanbieders de wachttijden wel goed VERMELDEN (wat uiteraard weer ten koste van de zorg gaat zo'n zinloze inspanning: van vermelden wordt de wachttijd ECHT niet korter en de zorg ook niet beter). En JA, de wachttijden kunnen inderdaad nogal oplopen zo onderhand met 10% korting PER JAAR in de GGZ, daar valt niet tegenop te reorganiseren en bezuinigen zonder achteruitgang van de kwaliteit EN snelheid van de zorg. Het is zo onderhand een beetje Schipperen, hahahaha, not so funny. En gelukkig is er nu het buurtteam voor de lacunes in de geestelijke gezondheidszorg. Hopelijk vinden de patiënten wel de weg naar, ja, naar wie eigenlijk? Wie is er eigenlijk aansprakelijk, en hoe? En hoe krijg je dit terugveranderd? Weet u het? De huisartsen wel..