Extra inspectiebezoek na signalen meldpunt
Plaats een reactieAls de inspectie voor de gezondheidszorg via het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) meerdere signalen heeft binnengekregen over een instelling, kan dat aanleiding zijn voor een extra inspectiebezoek. Een andere mogelijkheid is dat de inspectie de klachten aan de orde stelt tijdens een regulier overleg.
Dit laat de IGZ weten in antwoord op de vraag wat er gebeurt met de dagelijkse overzichten die het LMZ aan de inspectie stuurt. In die overzichten staan klachten die bij het LMZ zijn binnengekomen over instellingen of zorgverleners, en nog niet aan de IGZ zijn voorgelegd voor behandeling.
Burgers kunnen het LMZ bellen met klachten over bijvoorbeeld artsen, waarna het meldpunt hen adviseert wat de beste vervolgstap is. Volgens de inspectie is dat in de meeste gevallen het advies om de klacht te bespreken met de betrokken zorgaanbieder, de klachtenfunctionaris of klachtencommissie. In sommige gevallen legt het LMZ klachten voor aan de inspectie, die bepaalt of verder onderzoek nodig is.
Maar de inspectie ziet dus ook de overige klachten, in een dagelijks overzicht dat het LMZ verstuurt. Volgens een woordvoerder volgt daar doorgaans geen directe actie op, maar kan een ophoping van klachten dus reden zijn voor extra onderzoek.
Sophie Broersen
Lees ook:

-
Sophie Broersen
Journalist en arts Sophie Broersen schrijft over geneeskunde en zorg in de volle breedte: van wetenschap tot werkvloer, van arts-patiëntrelatie tot zorg over de grens. Samen met de juristen van de KNMG becommentarieert zij tuchtzaken. Sinds eind 2020 werkt zij daarnaast als arts bij het team seksuele gezondheid van de GGD Hollands Midden.
- Er zijn nog geen reacties