Consumenten en professionals tevreden over zorg
1 reactieZowel consumenten als professionals zijn tevreden over de zorg in Nederland. Zij zien wel problemen. Consumenten vrezen de bezuinigingen en de hoge kosten voor henzelf. Professionals zien de invloed van zorgverzekeraars en de bureaucratie als problemen.
Dat blijkt uit de pas verschenen editie van de Zorgmonitor, een online onderzoek naar trends in de zorg van TNS NIPO onder ruim duizend consumenten en ongeveer vierhonderd professionals. Als er bezuinigd moet worden, kan dat het best gebeuren door ongezond gedrag te straffen, zeggen beide groepen. Ook zijn zij het erover eens dat de overheid verantwoordelijk is voor de beschikbaarheid van goede zorg.
Consumenten zijn zeer tevreden over en loyaal aan de zorgaanbieders, zo blijkt uit het onderzoek. Sterke punten zijn hun deskundigheid, de regelmaat waarmee zij behandelingen uitvoeren en hun vriendelijkheid.
Driekwart van de professionals denkt dat patiënten in 2014 minder gebruik hebben gemaakt van zorg vanwege de hoge kosten. Opvallend genoeg wordt dat door slechts een vijfde van de consumenten beaamd. Wel lijken de kosten enige invloed te hebben gehad op het bezoek aan fysiotherapeuten en psychologen. Slechts weinig consumenten zijn bereid om te betalen voor extra of betere zorg.
Joost Visser
Lees ook:
G.R.I. Slock
ha, SLUIS Nederland
78 % tevredenheid is nogal zwak, in belgie is 94 % tevreden over de zorg.
De uitpersen van zowel patient als zorgverlener door het huidige beleid is ook een probleem dat pas na vele jaren in de cijfers terug te vinden is.
De meesten zijn dan ook pess...imistischer over de zorg binnen 15 jaar en verwachten een tweedeling tussen arm en rijk.