De geest van de WIA dreigt verkwanseld te worden (deel 2)
Plaats een reactieAls het wetsvoorstel ‘Advies bedrijfsarts leidend bij de RIV-toets’ in beide Kamers wordt aangenomen zullen er structureel jaarlijks minimaal zeshonderd werknemers extra verloren gaan voor de toch al krappe arbeidsmarkt. Dat gaat minimaal 60 miljoen euro aan WIA-uitkeringen kosten en gezondheidsschade voor de werknemers die het betreft.
Op 8 december vorig jaar schreven wij vanuit de NVVG een uitvoeriger stuk in het federatienieuws met bovenstaande strekking. Wel jammer dat een aantal bedrijfsartsen (i.o.) dit als een aanval op hun expertise hebben opgevat, alhoewel een enkeling het ook onderschreef. Daarom hieronder nagenoeg integraal de mooie en gedegen reactie van collega verzekeringsarts Marloes de Vries, zoals die onder het stuk online staat.
‘… Ik lees vanuit de NVVG geen diskwalificatie van de bedrijfsarts als de expert op het gebied van verzuim & re-integratie. Ik lees wel een grote bezorgdheid over een aantal perverse systeemprikkels (vooral voor werkgevers) rond langdurig arbeidsongeschikte werknemers. Die zorg beperkt zich in het stuk ook duidelijk niet tot alleen het wetsvoorstel om de RIV-toets aan te passen.
Het ongenoegen over de loonsanctie “op medische gronden” is vanuit het perspectief van de individuele bedrijfsarts die hem voor zijn kiezen krijgt, natuurlijk invoelbaar.
De verzekeringsarts uit de RIV-toets halen schaadt het belang van de werknemer
Uit ervaring weet ik ook dat het niet alle verzekeringsartsen altijd even goed lukt om hun bestuursrechtelijke (claim)bril af te zetten en civielrechtelijk te kijken naar de re-integratiebegeleiding, waar dat wel van hen verwacht mag worden.
Wat ook benadrukt moet worden: in de overgrote meerderheid van de gevallen is iedereen het erover eens dat de verzuimbegeleiding door de bedrijfsarts gewoon helemaal adequaat was.
Voor een breder perspectief op deze kwestie dan alleen de irritatie op casusniveau, raad ik alle collega’s aan om het rondetafelgesprek dat over de RIV-toets werd gevoerd in de Tweede Kamer op 9/11/2020 terug te kijken. De belangen en argumenten voor/tegen werden in dat gesprek glashelder op een rij gezet. NVAB, NVVG, vakbonden, sociaal raadslieden et cetera waren het uiteindelijk eigenlijk allemaal eens: de verzekeringsarts uit de RIV-toets halen schaadt het belang van de werknemer, in ruil voor financiële “zekerheid” voor de werkgever. Eigenlijk vonden alleen de werkgeversorganisaties het een uitstekend plan om de verzekeringsarts uit de RIV-toets te schrappen.
Meer/eerder overleg en samenwerking tussen bedrijfsarts en verzekeringsarts is lang geen gekke gedachte en die roep klinkt vaker. In de eerste acht maanden van 2022 verloor het UWV echter netto ruim 10 procent van haar daarvoor al bijzonder krappe verzekeringsgeneeskundige capaciteit. Dus of er voor overleg met wie dan ook überhaupt capaciteit is, is maar zeer de vraag…’
Naast een reactie voor de collega’s hier ook opnieuw een oproep aan onze volksvertegenwoordigers: laat dit wetsvoorstel geen wet worden!
- Er zijn nog geen reacties