Filmfestival Rotterdam
Plaats een reactie
Info en tickets: iffr.com. All We Imagine as Light is vanaf 27 februari in de bioscoop. An Unfinished Film vanaf 20 maart. Ik zal zien later dit jaar.
Van 30 januari tot en met 9 februari vindt weer het jaarlijkse International Film Festival Rotterdam plaats. Het als altijd zeer gevarieerde programma kent ook nu weer titels over zorg, ziekte en (geestelijke) gezondheid. Een paar tips.
In de eerste plaats: All We Imagine as Light van Payal Kapadia, het eenvoudige maar gelaagde verhaal van twee verpleegkundigen en een ziekenhuiskok in Mumbai. Verpleegkundige Prabha werkt hard en toegewijd. Haar gearrangeerde huwelijk stond nog in de kinderschoenen toen haar man naar Duitsland vertrok om werk te zoeken; sindsdien is het contact tussen beiden zo goed als verbroken. Haar jongere collega en huisgenoot Anu is uit ander hout gesneden: ze is jong, enigszins frivool en onderhoudt een geheime relatie met een islamitische jongen. Ziekenhuiskok Parvati is Prabha’s beste vriendin en moet haar huis verlaten vanwege meedogenloze projectontwikkelaars. Het drama– als je daar al van kunt spreken – van deze drie ontwikkelt zich aan de hand van drie merkwaardige voorvallen: een zwangere kat, een chique rijstkoker die bij Prabha wordt thuisbezorgd (kennelijk een levensteken van haar man) en Prabha’s reanimatie van een drenkeling. Dat alles tegen het decor van een ziekenhuis en vooral van de miljoenenstad Mumbai, die door Kapadia met een magnifiek gevoel voor sfeer (en voor geluiden!) wordt verbeeld. Ergens in de film wordt opgemerkt dat Mumbai wel de ‘city of dreams’ wordt genoemd maar dat ‘city of illusions’ een betere karakterisering zou zijn. Je zou die spanning tussen dromen en illusies het leidende thema van deze prachtige film kunnen noemen. Die eindigt, ver weg van Mumbai, in een strandtent, waar voor de drie vrouwen (en de vriend van Anu) misschien een nieuw leven begint. Tegen alle illusies in. Andere tips: Ik zal zien van Mercedes Stalenhoef, waarin de 17-jarige Lot door een bizar ongeluk haar gezichtsvermogen verliest. Ze wordt naar een revalidatiecentrum voor slechtzienden gestuurd en ervaart de triomfen en beproevingen van een leven zonder zicht. In An Unfinished Film van Lou Ye zijn we in het Chinese Wuhan, waar een filmcrew bezig is met de laatste opnamen als geruchten over een nieuw virus beginnen te gonzen. Een deel van de crew weet nog net op tijd thuis te komen, maar de rest zit met de komst van een lockdown vast in een hotel met alleen hun beeldscherm als gezelschap. Im Haus Meiner Eltern van Tim Ellrich ziet een therapeut zich gedwongen om te balanceren tussen haar werkleven en de zorg voor haar ouder wordende ouders en broer. En in het Indiase The Puppet’s Tale keert een arts voor een kort bezoek terug naar zijn geboortedorp. Als hij nauw betrokken raakt bij het leven van de dorpelingen, dreigt zijn korte verblijf permanent te worden.

- Er zijn nog geen reacties