A Different Man
Medische metamorfosen
Plaats een reactieHet lijkt bijna een trend, drie recente films over metamorfosen, steeds door een medische ingreep. In The Substance van Coralie Fargeat kan ‘een substantie’ mensen verjongen, maar alleen tijdelijk. De gruwelijke prijs is hoog, het sarcasme over zoveel ijdel streven naar schoonheid is hard, over de top en bitter.
In Emilia Pérez van Jacques Audiard ondergaat een Mexicaanse maffiabaas een transitie tot vrouw. Zijn warme gevoelens voor vrouw en kinderen, die denken dat hij dood is, blijven echter overeind. Audiard maakte een weldadig vormgegeven, spannende mix van melodrama, gangsterfilm en zelfs musical. De beste film van het trio is A Different Man van Aaron Schimberg. Het verhaal: Edward heeft een ernstige vorm van neurofibromatose, zijn gezicht gaat schuil onder goedaardige tumoren. Hij is verliefd op zijn buurvrouw, een toneelschrijfster. Als hij dankzij nieuwe, experimentele medicatie van zijn tumoren wordt verlost, presenteert hij zich bij de buurvrouw als een nieuw personage: Guy. Edward zou volgens Guy zelfmoord hebben gepleegd. Dat inspireert haar tot het schrijven van een theaterstuk over Edward, en Guy vindt zich, uitgerust met een ‘neurofibromatoos’ latexmasker, de ideale kandidaat om Edward te spelen. Maar dan verschijnt er een concurrent ten tonele, Oswald, die niet alleen in de film lijdt aan neurofibromatose, maar bovendien wordt vertolkt door de acteur Adam Pearson die deze ziekte ook echt heeft. U voelt hem al: dit gaat over de vraag of je iemand met een beperking mag spelen als je die zelf niet hebt. Toe-eigening heet dat. Maar net als in beide andere genoemde films gaat het ook om een existentiële kwestie: kun je verloochenen wie je in diepste wezen bent, en zo ja, wat is de prijs daarvoor?
A Different Man, nu in de bioscoop.
- Er zijn nog geen reacties