Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Naar de knoppen

14 reacties

Zaterdagmiddag belt mijn buurvrouw aan. Haar man heeft bloed gebraakt, wat moet zij doen?
Ik verwijs haar naar de huisartsenpost. Daar aangekomen blijkt dat ze eerst een afspraak hadden moeten maken. Ze mogen in de wachtkamer gaan zitten en daar met hun mobiel bellen om een afspraak te maken.

Hoe ver moet de bureaucratie nog gaan om ons mooie vak naar de knoppen te helpen? En hoezo: de huisarts als poortwachter? Als iemand mij weer om advies vraagt, verwijs ik hem naar de – veel duurdere – Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis.

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.C.B.M. Rensing

    huisarts, 'S-GRAVENHAGE

    Merkwaardig gedrag van deze arts. Hij maakt melding van "ons mooie vak", maar vergeet daar zelf invulling aan te geven. Wat dacht u van (hetero)anamnese: wanneer braakte de buurman voor het eerst bloed? Hoeveel? Is er nog steeds sprake van van eviden...te hematemesis? (In dat geval: direct 112 bellen!)
    Wat dacht u ervan om zelf eens te gaan kijken: hoe gaat het met de buurman? Hoe is zijn pols? Shockerig misschien?
    Niets van dat alles:"Ik verwijs haar naar de huisartsenpost". Teveel moeite om even die post op te bellen om de komst van de buurman aan te kondigen, zodat men voorbereid is?
    Foei, mopperende collega: U doet "ons mooie vak" met uw minimale interventie tekort.

  • E.J.W. Keuter

    neuroloog, FLUITENBERG

    mij is ooit min of meer hetzelfde overkomen toen ik met een vriendin van mijn dochter zomaar naar de hap was gegaan. omdat men mij herkende, bleef de schade beperkt tot het advies de volgende keer eerst te bellen voor een afspraak. de regel is duidel...ijk en ook noodzakelijk. op die manier kan teruggezocht worden wat er gezegd en gedaan is, kan getrieerd worden en wordt de wachttijd beperkt. de oplossing ligt ook erg voor de hand: publieksvoorlichting, waarin voorlichting van andere artsen dan huisartsen ook een plaats kan krijgen. al met al een nuttig stukje over een inderdaad beschamende handelwijze. emile keuter

  • M. de Vries

    Arts, AMSTERDAM

    'Als iedereen zich zomaar kan melden wordt het een zooitje' en 'Het is geen klant is koning'...

    Waarom is iedereen toch altijd zo verontwaardigd over de zelfverwijzer als er nog nooit een - ik noem maar wat - postbus51-spotje over de procedure op de... HAP of SEH is geweest?

    Mensen maken zich zorgen en zijn onwetend over de logistiek, dat kan je hen niet kwalijk nemen. De schrijver van dit stukje had patient hier echter wél over kunnen informeren. Naar de SEH sturen lost niets op.

  • J.J. van der Harten

    arts n.p., MIJDRECHT

    Het lijkt mij voor de hand liggend dat mevrouw in paniek heeft aangebeld. Ik begrijp dat het vrije weekend voor deze huisarts heilig is en toch verwacht ik dat hij haar komst als goede buur even zou hebben aangemeld! Dat pleit echter degene achter de... balie niet vrij van deze manier van werken. Oplossing: protocollair herprogrammeren.

  • N.A. Terpstra

    huisarts, HOOGKARSPEL

    Wat een hooghartig stukje, waarin met dedain op het harde werk op de huisartsenpost wordt neergekeken door de schrijver en door Haio Ouchan. Wij zijn geen beoefenaren van het oudste beroep ter wereld!

  • S. Ouchan

    Haio, ASSENDELFT

    Gelukkig Roosendaal! Er zijn ook artsen die vinden dat de patient met bloedbraken te woord mag worden gestaan aan de balie, en niet als straf met de mobiel moet bellen naar de assistente tegenover zich..

  • R.W.M. Roosendaal

    huisarts, ZEELAND

    Back to basics: wat is de basis van 'ons mooie vak....'? De in alle opzichten verantwoorde zorg voor mensen die denken die zorg nodig te hebben, vanuit hún referentiekader. Die zorg heeft vele aspekten waar tijdsmanagment en trieering terecht een ste...eds grotere rol krijgt, om de 'basics' in stand te kunnen houden. Protocollen zijn hulpmiddelen hierbij, geen doel op zich, management van patientenstromen idem. Deze mogen echter nimmer de blik op de indivuele patient vertroebelen en haematemesis lijkt me geen klacht om eens met de hakken in de protocollen te gaan hangen. Blijf bewust van het doel van je handelen!!

  • M. Willemsen

    Huisarts, Heerenveen

    De reactie van de schrijver om dan maar naar de seh te verwijzen lost natuurlijk niks op. Het blijft nodig dat mensen op afspraak komen bij de huisartsenpost, maar als ze dat niet weten en dus aan de balie staan krijgen ze bij onze post uitleg. De as...sistente trieert de klacht en maakt een afspraak. Ze kunnen dan lang moeten wachten als het niet urgent is, maar een volgende keer kennen ze de procedure en bellen ze echt wel.

  • J.M. Zwanenburg

    huisarts, GRONINGEN

    Wat een domme reactie van de huisarts en belachelijk dat dit praktijkperikel is geplaatst. Dit is een normale en terechte gang van zaken. Als iedereen maar lukraak zonder afspraak naar de post gaat valt er niets meer te managen. Er is toch geen open ...inloop spreekuur? Dat de schrijver van dit praktijkperikel mensen "dan maar doorstuurt naar de spoedeisende hulp" blijkt dat hij waarschijnlijk niet weet hoe het werkt op een huisartsenpost. Het is niet "de klant is koning".

  • M.P.D. Meijer

    Huisarts, VUGHT

    En hoe denkt u dat het op de SEH zal verlopen? Een niet aangekondigde Pt mag achter in de rij plaats nemen.
    Het maken van een afspraak op de huisartsen post is om te zorgen dat mensen niet oneindig hoeven te wachten, kleine klachten een zelfzorg adv...ies geven en niet de wachtkamer van de post te vullen, en patiënten met een hoge urgentie eerder te zien. Een kleine moeite om als collega, huisarts(? ), even pt aan te kondigen! Ongeacht of deze naar de huisarts of SEH gaat!

  • S. Wierckx-Mentink

    huisarts, DRIEBERGEN-RIJSENBURG

    "Ophouden met zeuren, werken!" Reynen is vast geen huisarts. Want dan zou hij weten dat het, ondanks triagering, keihard werken is op de post. Harder dan op je eigen praktijk, en dat vaak gevolgd op een al volledige werkdag en een werkweek. Bovendien... heeft de schrijver van het perikel nog geluk. Voor hetzelfde geld had zijn buurvrouw hem aan kunnen klagen voor het niet zelf beoordelen van deze klacht. Er is een tuchtrechtzaak geweest van een arts die een buurman met pijn op de borst naar de huisartsenpost heeft verwezen.

  • S. Ouchan

    HAIO, ASSENDELFT

    Dus de artsen die hierop reageerden vinden het normaal om een patient in de wachtkamer van de HAP met de mobiel te laten bellen, omdat ze het anders niet volgens de regeltjes doen?? Waar gaat dit heen....

  • J.F. Boer

    Huisarts, KORTEHEMMEN

    Onbekend zijn met "normale en zeer goede" procedures bij de huisartsenpost lijkt mij een verwijtbaar gemis aan kennis. Als deze praktijk perikel werkelijk door een collega huisarts is gemeld ("ons mooie vak, wijst daarop"), dan is het jammer dat de r...edactie besloten heeft hem/haar op dit podium voor schut te zetten. De conclusies die deze collega trekt uit dit voorval zijn onze beroepsgroep onwaardig.

  • J.A.M. Reijnen

    arts, HELMOND

    "En als de SEH in `t kanaal springt, doen wij het ook (Meijer)!Doe zelf normaal (Boer), deze "normale" procedure is geen goede procedure. Als het maar te managen is, he (Zwanenburg).Goed zo! (Ouchan) Ophouden met zeuren, werken!

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.