Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Doorbehandelen

1 reactie

Een man in mijn huisartsenpraktijk, 82 jaar, met al jaren Kahler, heeft de laatste tijd regelmatig een pneumonie waardoor hij steeds zwakker wordt. Daarbij cardiaal ook erg matig met een chronische decompensatio tot gevolg. Thuis is hij voornamelijk bedlegerig. Een gesprek over zijn toekomst en zijn verwachtingen over de behandeling is moeilijk te voeren, omdat hij nog zo graag wil.

Ook bij mijn laatste visite, toen ik aangaf dat hij deze verwachtingen moest gaan bijstellen, was hij niet te vermurwen. Immers de specialist had nog wel wat in de kast liggen voor hem.

Ik nam mij voor om daar eens mee te overleggen. ‘Ja’, zij deze, ‘laat hem volgende week maar eens bij mij komen, dan nemen we hem op en zal ook ik hem vertellen dat we niet veel voor hem kunnen doen.’

Twee weken later krijg ik een bericht van de vrouw van de patiënt. Zij meldt dat haar man een nieuwe kuur heeft gekregen voor zijn Kahler. Dit heeft zijn hart geen goed gedaan, en daarom kreeg hij ook nog even een PTCA van een van de coronairen.

Een week later wordt hij in een hospice opgenomen, waar hij na twee dagen overlijdt.

Over doorbehandelen gesproken.


Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M.G.J.M. Gerritsen

    sog, NIJMEGEN

    Die valse hoop door en die ongelooflijke verspilling van peperdure nieuwe "kuurtjes" chemo van collega specialisten voor patienten waarbij na een luttel aantal weken toch CTS (Continue Terminale Sedatie) gestart wordt, ergert me al jaren als speciali...st ouderengeneeskunde. De beschreven casus in deze perikel is zeker geen incident meer, de geboden laatste strohalm van de veelal niet communicerende specialist kost handen vol valse verwachtingen,leed bij patient en naasten en geld. Het doorbreekt vaak de "mondigheid" van mijn patienten. "De specilist weet immers wel wat hij doet". Maar gelukkig zijn er soms ook moedige collega's die met weinig woorden, veel tact en vanuit onderling vertrouwen de patient sturen naar wat in diens belang is en wat alleen hem of haar ten goede komt. Niet het budget, de getallen, het quotum voor de vakgroep of de afdeling.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.