Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Zie het als een uitdaging…

7 reacties

Sinds enkele jaren heeft het ziekenhuis waarin ik werk in plaats van papieren statussen een computersysteem (EPIC) dat zo perfect functioneert dat er elke maand verbeteringen worden aangebracht.

De laatste verbetering betreft de registratie van de supervisie van assistenten en verpleegkundig medewerkers (die tegenwoordig genetic counselors heten, voorheen genetisch consulenten). Tot voor kort verrichtte ik een aantal klik-handelingen, waarbij ik bij ‘supervisie’ aanklikte of ik de patiënt alleen besproken had of ook gezien. Dat zijn overbodige handelingen, want waarom zou ik iets wat ik standaard doe ook nog op een door anderen bepaalde manier moeten aantekenen.

Maar deze overbodige handelingen zijn sinds de laatste computerverbetering niet genoeg meer. Ik moet nu ook in de ‘notitie’(voorheen decursus geheten) van de gesuperviseerde een extra knop aanklikken: ‘Attest’.

Dat is niet genoeg. Ik moet er ook iets bij schrijven: ‘Akkoord beleid’ en/of ‘Bij deel counseling aanwezig geweest’. Dat kan ik niet aanklikken; ik moet dat zelf erbij tikken of hiervoor twee zogenaamde ‘smartphrases’ maken zodat ik minder hoef in te tikken (maar tikken zal ik).

Dat is niet genoeg. Ik moet er bij de supervisie van een ‘genetic counselor’ ook nog voor zorgen dat de afspraak in haar agenda ook in mijn agenda komt. Hiervoor moet ik enkele keren ‘klikken’ of ‘slepen’ met mijn rechtermuisknop.

Dat is niet genoeg. Dat ‘slepen’ of ‘klikken’ moet plaatsvinden voordat de gesuperviseerde haar afspraak in de computer heeft afgerond (wat meestal binnen haar patiëntencontact gebeurt), anders kan er niet gedeclareerd worden.

Zie het als een uitdaging, krijg ik te horen als ik mopper, zie het als een kans je werk nog verder te verbeteren. Want iedereen begrijpt dat het vermeerderen van zinloze handelingen voortgaande verbeteringen zijn.

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Hans Verhey

    Neuroloog ( net met pensioen), Vlaardingen

    Goed voornemen voor het nieuwe jaar: Niet meer klikken.
    NB. Bij HIX is het iha niet anders.

  • Klaas Hoogenberg

    Internist, Groningen

    Wat een prachtig voorbeeld van de huidige digitale terreur. De volgende evolutie stap die homo sapiens doormaakt maarrr het wordt wel gemaakt. Nominatie voor Paarse krokodil bokaal voor diegen die dat verzinnen.

  • Enes

    algemeen betweter, Rotterdam

    Hoe is het eigenlijk gekomen dat we als medici gegijzeld worden door zoveel andere industrieen? ICT, vastgoed, verzekeraars, farma, zorgondernemers, consultants, certificeerders, etc. Welke fouten hebben we gemaakt? Volgende stap is dat we helemaal g...eelimineerd worden want we staan alleen maar in de weg tussen de echte entrepreneurs en het premiegeld van de patienten. Cut out the middle man.

  • Maarten Vasbinder

    médico familar e comunitario, Ubon Ratchathani

    Introduceer een vinkje: "Protest". Dat is makkelijker dan gezamenlijk botweg weigeren nog aan deze flauwe kul mee te doen en zal dan ook niets helpen.

  • ten Berge

    Bedrijfsarts, Eelde

    Zou een knopje 'paarse krokodil' kunnen helpen?

  • W.J. Jongejan

    Huisarts n. P. , Woerden

    De enige mogelijkheid voor een zorgaanbieder in een ziekenhuis een kritische opmerking over EPIC of enig ander groot ziekenhuisinformatiesysteem te ventileren is via een anoniem praktijkperikel. Berichtgeving naar buiten de organisatie is bijv. voor ...EPIC juridisch volledig dichtgetimmerd. Al het commentaar moet via de directie en de ZIS-leverancier lopen. Openheid? Neen

  • Bas van der Maat

    Longarts, Almere

    Tja, we vinden allemaal dat we patiënten niet overmatig moeten medicaliseren. Intussen worden wij zorgverleners meer en meer geburocratiseerd. Want dat zou de kwaliteit ten goede komen. Van een groot deel van onze verplichte aanvink-acties in de EPD’...s is nog geen spoor van bewijs dat het de kwaliteit van zorg beter maakt.
    Dus: zinnige zorgen over deze onzinnige registratiedrang, ook dit roer moet om!

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.