Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Uitvoeringsverzoek

1 reactie

92 jaar oud is meneer, ten einde raad, onrustig wiebelend in de rolstoel waarmee dochter en kleindochter hem de dokterspost binnen hebben gebracht. Het is tien uur 's avonds inmiddels en ze zijn sinds het begin van de middag al bezig hulp te krijgen.

De uroloog, bij wie hij onder behandeling staat in verband met blaaskanker, had geadviseerd te proberen middels blaasspoelingen de geblokkeerde katheter weer open te krijgen. Een uitvoeringsverzoek zou komen, maar kwam niet. De betrokken huisarts begreep het verzoek, maar ‘kon niets doen’, aangezien de patiënt door de uroloog behandeld werd. De thuiszorg was het eens met het advies tot blaasspoelen, was ter plaatse, wilde het wel doen, beschikte over de materialen en de vaardigheden, maar deed helemaal niets zonder een schriftelijk verzoek.

Fijn voor mij: een dankbare patiënt en familie omdat ik na zes uren getouwtrek eindelijk tot actie overging, maar toch de oproep: houd ermee op! Uitvoeringsverzoeken kunnen gewoon mondeling, al jaren!

Lees ook
Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.J. Colon

    neuroloog

    Geachte collega,

    Ik weet niet wie of wat u bent, maar het doet goed te zien dat er nog mensen zijn die de patiënt centraal stellen. Een elders net iets te vaak uitgangspunt zonder realiteit in het beleid.
    Dank, u herstelt mijn vertrouwen in de me...nselijkheid weer een beetje.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.