Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Twee ziekenhuizen voor één zwangere

3 reacties

Een zwangere is bij mij onder controle vanwege een pre-existente hypertensie. Zij heeft ook overgewicht en bij de glucosetolerantietest blijkt dat er sprake is van diabetes gravidarum. Daarvoor verwijs ik haar naar de diabetespoli, zodat ze kan leren haar eigen bloedsuikers te controleren.

Haar verzekering meldt dat ze in mijn ziekenhuis niet verzekerd is voor internistische zorg: ze moet naar de diabetespoli van een ander ziekenhuis, 32 kilometer verderop, en 40 kilometer van haar woonadres.

Ik bel met de verzekering. ‘Ja dat is juist, mevrouw heeft een budgetpolis, en internistische zorg in uw ziekenhuis wordt niet vergoed.’ Ik geef aan dat het niet handig is dat ze voor haar zwangerschap in ziekenhuis A behandeld wordt, en voor een complicatie van de zwangerschap naar ziekenhuis B moet. Beide zieken­huizen hebben een verschillend elektronisch patiëntendossier en geen inzage in elkaars ­dossiers. ‘Dan moet mevrouw haar verzekering in december aanpassen.’ Ik werp tegen dat ze rond de jaarwisseling ingeleid wordt, dus dat aanpassing van de verzekering niet veel zin heeft.

Kan er misschien een uitzondering gemaakt worden?

Er is één uitzondering mogelijk, namelijk dat mevrouw eerst een afspraak bij de internist van ziekenhuis B maakt, en dat die haar dan naar de internist van ziekenhuis A verwijst. Die constructie is eigenlijk bedoeld voor tertiaire zorg, dus zorg die voor ziekenhuis B te ingewikkeld is. Maar het zou in dit geval een oplossing ­kunnen zijn, want dan vergoedt de verzekering zorg in ziekenhuis A wel.

‘Maar dat is voor jullie toch veel duurder, als jullie in twee ziekenhuizen de dbc diabetes ­gravidarum moeten vergoeden?’ ‘Tja, zo zijn de regels. Ik snap uw punt. Als u het er niet mee eens bent, moet u maar een klacht indienen.’

Ik stuur een verwijzing naar de internist van ziekenhuis B en dien een klacht in.

Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl
Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Janneke Kuijlen

    Apotheekhoudend huisarts, Bergen op Zoom

    Hoe gek dit soort regels van de zorgverzekeraar ook zijn. Ze bestaan omdat patiënten er zelf voor kiezen.

  • Feike Gerbrandy

    Oogarts, Amsterdam

    Het is typerend voor de huidige niet-in-zorg-geïnteresseerde beleidsmakers.
    Het lijkt een onuitroeibaar fenomeen.

    Praktische oplossing: laat deze patiënte een telefonische intake doen in dat verre ziekenhuis en dan terug laten verwijzen naar he...t ziekenhuis van keuze.

    Het is weerzinwekkend dat mensen door zorgverzekeraars naar zulke Polissen worden gedirigeerd. Het is voor verzekeraars gunstig maar voor de patiënt een ongunstige keuze als je wat krijgt.

  • Marchinus Hofkamp

    kinderarts n.p., Apeldoorn

    Ooit, 'vroeger' had een zorgverzekeraars/ziekenfonds een medisch adviseur in dienst, die goed benaderbaar was, en die je daardoor ook kende (en omgekeerd). Een dergelijke bizarre situatie kon daardoor meestal vlot opgelost worden. Dat was in de 'oude... tijd', toen verzekeraars 'nog niet zo efficiënt' werkten als nu.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.