Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Praktijkperikelen
22 oktober 2020 1 minuut leestijd
coronaperikel

Teleurgesteld in mijn assistentes

5 reacties

Wat voel ik mij als huisarts onder druk gezet door mijn assistentes. Nu de aanvraagronde geopend is lijkt het vanzelfsprekend dat iedereen in de zorg de ‘coronabonus’ mag aanvragen, ondanks dat wij niet in een coronahaard hebben gewerkt en we veel legere spreekuren hadden.

Natuurlijk was het aan de telefoon drukker dan normaal, maar de assistentes hebben niet extra gewerkt, er zijn geen vakanties voor afgezegd of verloven ingetrokken. Zo heb ik het ook besproken toen één van hen me ernaar vroeg. We hebben aangepaste zorg geleverd, maar gewoon voor onze eigen patiënten. Het voelt niet goed om extra betaald te krijgen terwijl er geen extra werk is geleverd.

Een dag later kreeg ik van de andere assistentes een bericht. De assistentes vinden dat zij het toch ook wel ‘erg zwaar hebben gehad’: de regelmatige wisseling van protocollen en adviezen, het ‘hoge risico op corona op de werkvloer’, meer triage doen en eisende mensen (die een test willen) te woord staan. Ik krijg het gevoel een slechte werkgever te zijn als ik hun dringende verzoek om een aanvraag voor de bonus in te dienen niet honoreer.

Wat me overstag doet gaan is het feit dat de andere huisarts uit het dorp de bonus voor zijn assistentes al heeft aangevraagd, ook al hebben die net zo weinig extra gedaan als mijn assistentes.

In het begin van de coronacrisis was ik trots op de verbroedering, en vooral van de mensen in de zorg. Nu voel ik echter vooral teleurstelling; blijkbaar is de financiële prikkel groter dan het eergevoel van mijn assistentes.

Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • geert slock, huisarts, Sluis 25-10-2020 21:33

    "Bij ons is er wel met verloven geschoven en zijn er overuren gemaakt maar los daarvan vind ik dat alle doktersassistentes hun bonus dubbel en dik verdiend hebben. Het spreekuur was inderdaad tijdelijk kalmer -dat hebben we daarna helaas ingehaald- maar de telefoon stond vanaf half maart tot begin juni ongeveer roodgloeiend, en het begint nu weer opnieuw. Onze assistentes hebben met veel geduld mensen gerustgesteld, veel paniekverhalen in de kiem gesmoord en overbodige diagnostiek en behandeling deskundig uit het hoofd gepraat. Niet alleen de huisartsen maar ook de ziekenhuizen en de overheid mogen hen bedanken voor deze onderschatte maar belangrijke bijdrage aan de COVID zorg."

  • Jorge , Medisch Student, Amsterdam, Utrecht 24-10-2020 14:23

    "Naar míjn mening teleurstellend om te zien hoe de subjectiviteit van het werk van de assistentes niet gehonoreerd wordt en onderschat wordt en óók dat met woorden als ethiek en geld wordt gerommeld over de kwestie.

    Als medisch student neem ik vaak waar voor verschillende HApraktijken in verschillende steden/dorpen als assistent en vind ik mijn beeld representatief van de drukte in huisartsenpraktijken vanuit het perspectief van de assistent(e). Dat representatieve beeld maakt het ook weer wat neutraal en objectiveerbaar..

    Erg drukker aan de telefoon, uitgebreider triage of überhaupt triage doen voor het plannen van een consult, wisselende protocollen en adviezen, veeleisende patiënten aan de telefoon, zelfs patiënten die toch aan de balie komen na lange wachttijden aan de telefoon...dat vind ík wel extra werk.

    Dat de HA (of baas als je zo naar verwijst ) minder consulten heeft gehad geloof ik zeker en is misschien zelfs een feit. Maar om te menen dat de assistent(e) minder werk heeft gedaan afgelopen tijd geloof ik niet.

    Als HA/baas is de opbrengst sowieso minder bij minder consulten...tsjah ik begrijp dat je je dan onder druk voelt als de assistentes naar een bonus vragen...

    Maar die verdienen ze(wij) wel, vind ík.


    ---> complete SOEP regel: €20,01 bonus"

  • Kooistra, Spec ouderengeneeskunde, Almere 23-10-2020 20:27

    "Morele superioriteit kan meestal beter in stilte gekoesterd worden.

    Zouden de assistentes MC lezen?

    Opslag bepleiten heb ik ook wel eens gedaan. Toen werd ik ook gechanteerd met het geld vs ethiek argument.

    Veeg je eigen straatje nou maar schoon, onthoud je van ethisch diskwalificeren van mensen die andere keuzes maken."

  • Kooistra, Spec ouderengeneeskunde, Almere 23-10-2020 20:26

    "Morele superioriteit kan meestal beter in stilte gekoesterd worden.

    Zouden de assistentes MC lezen?

    Opslag bepleiten heb ik ook wel eens gedaan. Toen werd ik ook gechanteerd met het geld vs ethiek argument.

    Veeg je eigen straatje nou maar schoon, onthoud je van ethisch diskwalificeren van mensen die andere keuzes maken."

  • Thomas Müller, Uroloog, Drachten 23-10-2020 18:58

    "Toch is het niet de assistente zelf maar de structurele keuze voor zo’n selectieve bonus die het probleem maakt. Dat was af te zien. En zodra de eerste aan “stolen valor” doet is er geen houden meer aan, je wilt ook biet braver zijn dan braaf."

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.