Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Privacyraadsels

5 reacties

Ik heb als huisarts mijn ernstig zieke patiënt op de intensive care van het VUmc bezocht en met de intensivist gesproken. Inmiddels is het drie weken verder en weet ik dat hij niet meer op de ic ligt. Ik bel even het ziekenhuis om te vragen op welke afdeling hij nu ligt en of ik zijn behandelend arts kan spreken. Telefonisch blijkt niet doorgegeven te mogen worden waar hij ligt, vanwege de privacyregels. En ik kan ook niet met de arts spreken, want iedereen kan wel zeggen dat hij huisarts is.

Maar als ik gewoon als bezoeker naar het ziekenhuis toe zou komen, krijg ik gelijk te horen waar hij ligt. Ik vraag om doorverbonden te worden met de balie, daar geeft men immers de hele dag aan binnenlopende familieleden en ander volk door waar de patiënt ligt.

Maar ook van de baliemedewerkster krijg ik te horen dat ik als huisarts niet mag vragen waar mijn patiënt ligt; dat zou haar haar baan kosten. Natuurlijk is dat niet mijn bedoeling. Ik vraag haar om mij door te verbinden met degene die over de privacy gaat. Dat blijkt de afdeling Communicatie te zijn. Na lang wachten wordt dan de verbinding verbroken...

Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl
Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Fred

    psychiater, post-pensioen in loondienst, Bekker

    Het wordt tijd dat dokters zich door deze waanzin niet laten intimideren en terugkeren naar de collegiale gewoonte om zich als dokter te profileren en te vragen naar inderdaad de collega (en dat is dus een medicus) zoals collega Kiebert terecht aange...eft. In sommige organisaties (zeker in de GGZ) is er van een nivellering sprake waarbij elke medewerker tot collega wordt benoemd; echter, dat is de managementtaal waar we als beroepsgroep maar eens doorheen moeten breken! Artsen zullen wel zelf duidelijk moeten durven maken dat het begrip "collega" een inhoudelijk begrip is waaraan rechten en plichten zijn verbonden. Daarmee is met name de patiënt en diens naastbetrokkenen gebaat en daar gaat het om!

  • Paulien Maat

    specialist ouderengeneeskunde , Utrecht

    Heel herkenbaar. Onlangs gebeld naar een ziekenhuis afdeling (ik wist de afdeling wel) om te horen hoe het met een patiënte ging. In zorgelijke toestand ingestuurd vanaf een tijdelijke opname. Ik werd verwezen naar de huisarts. Die had geen idee en w...as in de veronderstelling dat patiënte nog op mijn afdeling was. Een uur later werd ik terug gebeld door de assistente: ze kregen net het overlijdensbericht binnen....

  • Ria van Bodegom

    Huisarts, utrecht

    Absurd natuurlijk dat de menselijke maat en gewoon intercollegiaal handelen het hier verliest. Bij dergelijke problemen willen ze ook nog weleens informatie faxen, zodat zh zeker weet naar welke huisarts het gaat, wanneer je fax nr in hun systeem sta...at.
    Het verbaasd mij dat het ziekenhuis geen overplaatsingsbericht heeft gestuurd, dan weet je op welke afdeling de patient ligt. Doet Vumc dat niet? Daarmee krijg ik (meestal) de informatie over de afdeling. (Tenzij het bericht naar de oude huisarts gaat....)

  • Nicolette Van de Ven

    Huisarts, Tweede Exloërmond

    Inderdaad heel herkenbaar: vorig jaar iemand in deplorabele toestand ingestuurd, de dagen erna echtgenote niet kunnen bereiken dus naar UMCG gebeld om inlichtingen te krijgen en evt. via hen contact met echtgenote (die bij hem was gebleven gezien de ...ernst, geen mobiel nr van haar en geen andere familie bekend). Ik had alle gegevens van die man: UMCG-nummer, BSN-nummer, noem naar op. Ik belde met een telefoon met zichtbaar en dus controleerbaar nummer van huisartsenpraktijk. Hoeveel meer veiligheid wil je hebben?! Maar nee hoor, ik kreeg geen info. Kon dus niet ff een steunend attent gesprekje met de echtgenote voeren. De waanzin ten top.
    Hier moet echt iets aan gedaan worden! Mogen mensen nog gewoon hun gezond verstand gebruiken? Ik wil de werkgever wel eens spreken die iemand ontslag zou aanzeggen die gewoon zorgvuldig handelt en de menselijke norm ook meeweegt.

  • Monika Kiebert

    Specialist Ouderengeneeskunde

    Heel herkenbaar. Vraag tegenwoordig naar de dienstdoende specialist, werkt prima. Is alleen voor hun een extra belasting.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.