Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Overname van controles: dat gaat zomaar niet!

2 reacties

Onlangs was er, na een verhuizing vanuit een van de noordelijke provincies, een nieuw echtpaar in de praktijk gekomen, van wie de dochter ons belde voor een verwijzing. Haar moeder was onder controle bij de cardioloog en zij wilden deze controle graag over laten nemen door een cardioloog in de buurt, gezien de reisafstand.

De dochter had hiervoor contact opgenomen met het ‘oude’ ziekenhuis, maar de poliassistente aldaar had gezegd dat zij dat niet konden regelen, en ze hiervoor bij hun nieuwe huisarts moesten aankloppen. Deze zou dan een verwijzing naar het ‘nieuwe’ ziekenhuis maken met het verzoek tot overname van de cardiale controles. Dit ziekenhuis moest haar dan een toestemmingsformulier laten tekenen voor de overdracht van de informatie en dit ondertekende formulier opsturen naar haar oude ziekenhuis. Dan pas zou de poliassistente haar informatie naar het nieuwe ziekenhuis kunnen opsturen.

Ik belde de poli van het oude ziekenhuis om te vragen hoe dit zat, aangezien er nu wel een heleboel moest gebeuren. Zij lieten mij weten dat zij dit altijd op deze manier doen als een patiënt verzoekt tot overname van de controles elders.

De zorg ontdoen van overbodige bureaucratie is het doel van het programma (Ont)regel de zorg. Maar als de zorg zichzelf onnodig aan het werk zet, schieten we er weinig mee op.

Hoe liep dit af? De poliassistente vroeg met een zucht of zij dan achter het faxnummer van de betreffende poli aan moest gaan. Ik reageerde instemmend en als ze dan de informatie over de betreffende patiënte daarnaartoe wilde sturen met alleen dit zinnetje erboven: ‘Graag overname van de cardiale controles in verband met verhuizing naar uw regio’. Dan moest het helemaal goed komen.

Van een huisarts, van wie de broek soms afzakt.

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Atta van Westreenen

    Arts, Tilburg

    Laatst wilde ik van een patiënt in onze praktijk een oude brief van het LUMC hebben. Of ik een toestemmingsverklaring kon laten tekenen door patiënt om vervolgens te faxen, opdat ik de gevraagde correspondentie nota bene op indicatie van patiënt (dos...sier vanuit elders destijds repte niet van deze episode) mocht ontvangen.
    Ik heb de assistente letterlijk de KNMG code naar ze toe laten bellen, waarop het uiteindelijk wel kon.
    Losgezongen van de realiteit qua administratief zinloos handelen door de wetteksten enger te interpreteren dan zijn.

  • Gemma Olislagers-Lemmens

    Huisarts, Den Bosch

    Zéér herkenbaar en dit soort flauwekul neemt inmiddels vaak zeker 1 uur per dag aan tijd in beslag zijn wij nagegaan in onze praktijk... En áls we dit dan al moeten doen, zouden onze assistentes dit ook prima af kunnen handelen middels eenzelfde tele...foontje als hierboven. Echter dan wordt er standaard door het ziekenhuis ook nog altijd 'de dokter' aan de lijn gevraagd. Waarom, lieve mensen? Waarom maken we het elkaar en vooral ook de patiënt zelf zo onmogelijk? Dit heeft geen zorgverzekeraar geëist, dit doen 'we' volledig zelf. Of niet???

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.