Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Ontmoedigend spiraaltjesbeleid

2 reacties

Heeft u dat ook weleens? Het inbrengen van een spiraal lukt niet, ondanksmakkelijk sonderen (gemiddeld breng ik tien spiraaltjes in per jaar, een enkele keer lukt het inbrengen niet)?

Geen nood: mevrouw kan verwezen worden naar de gynaecoloog en de dubbele kosten van de spiraal worden vergoed door de fabrikant als ze de rekening van de apotheek meeneemt naar het ziekenhuis. Tenminste... zo ging dat vroeger. Nu blijkt het anders te gaan. De fabrikant vervangt nu de spiraal als de huisarts of specialist of verloskundige aan een aantal voorwaarden voldoet, namelijk:
-registratie op de site van de fabrikant-verplicht instructiefilmpje bekijken en afvinken

-de gebruikte spiraal (!) afspoelen en inpakken en met een aanvraagformulier versturen naar de fabrikant

-de aanvraag moet binnen zevendagen na insertie worden verstuurd

Als dit wordt goedgekeurd, kan een nieuwe spiraal langsgebracht worden door de accountmanager van de fabrikant op de praktijk (duurt enkele weken).De patiënte kan ondertussen een spiraal ‘lenen’ bij de apotheek en deze meenemen naar de gynaecoloog na verwijzing. Ik ben ruim een uur bezig geweest om dit te regelen en aan te vragen. De fabrikant kent maximaal tweemaal per jaar een vervanging toe aan dezelfde arts. Ik begrijp het allemaal wel, maar het voelt als ontmoedigingsbeleid.

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Karlijn klein Breteler

    Huisarts, Mill

    Dit is mij ook overkomen. Uiteraard was ik vergeten het spiraaltje te bewaren. Daarna gebeld met de fabrikant. “Er kon echt geen nieuwe mirena worden toegestuurd omdat dit dan een schenking zou zijn en dat mag niet”. Tja wat moet je daar nu op zeggen......

  • Frank van Brenk

    Praktijkhoudend Huisarts, ENSCHEDE

    Is me 1 keer overkomen! Hele protocol moeten doorlopen, vergeet je nooit meer!
    Bij al de keren daarna pas de verpakking opengemaakt NA het sonderen en NA ik zeker wist dat het plaatsen probleemloos zou gaan. NB: Ik geef ook altijd, bij bestellen, d...e instructie aan pat. om de verpakking niet open te maken uit nieuwsgierigheid!

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.