Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Praktijkperikelen
01 december 2017 2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Niet om werk verlegen

6 reacties

Vandaag mocht ik drie verzoeken om informatie ontvangen, die mij de wenkbrauwen deden fronsen.

Het eerste was een vorm van aanmaning, waarin ik erop werd aangesproken dat ik de gevraagde informatie ten behoeve van een re-integratieadvies nog niet had verstrekt. Er zijn mij in de brief geen concrete vragen gesteld, maar ik werd geacht te overleggen met een arboarts, wiens contactgegevens ik volgens de brief via de administratie van het bedrijf kon verkrijgen. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld en ik ben geenszins van plan zelf contact op te nemen.

Het tweede verzoek betrof de aanvraag voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor een 60-jarige man met in de voorgeschiedenis een myocardinfarct. Daarnaast had de patiënt nog vier andere klachten vermeld: hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en psychische klachten. Over elke klacht werden dezelfde vier standaardvragen gesteld, en bij het myocardinfarct en de psychische klachten nog enkele aanvullende vragen. Ik overweeg vijf afzonderlijke brieven te sturen met vijf declaraties. Wat is de kans dat een 60-jarige man met een myocardinfarct in de voorgeschiedenis een arbeidsongeschiktheidsverzekering krijgt, en is het sowieso niet zinvol dat men eerst zelf de patiënt om opheldering vraagt?

De derde brief ging over een spoedaanvraag. Of ik voor een bepaalde datum (de eerstkomende maandag, hetgeen mij de facto een dag de tijd geeft te antwoorden, namelijk de vrijdag) de gevraagde info wilde verstrekken. Dat mocht ook per post (maar de kans dat mijn antwoord voor maandag op de mat valt lijkt mij niet zo groot). Als ik aan deze termijn voldeed ontving ik 25 euro extra boven op het NZa-tarief voor schriftelijke informatie.

Als huisarts ben ik de centrale dossierhouder voor de patiënt. Dat willen wij als huisartsen ook graag zijn, en dat brengt ook minder leuk werk met zich mee, zoals het beantwoorden van verzoeken om informatie. Dat vind ik niet erg, mits het zinvolle en redelijke verzoeken zijn. Bovengenoemde voorbeelden voldoen hier niet aan. Het eerste niet omdat ik verwacht dat iemand die overleg wil zelf contact legt, het tweede omdat ik de gevraagde informatie onzinnig en weinig gespecifieerd vind en het derde omdat daar een termijn aan wordt gehangen die nauwelijks haalbaar is. Wat gebeurt er als ik een week afwezig ben?

Geachte collega-artsen, ik begrijp best dat u soms informatie nodig heeft om op een verantwoorde manier een advies te geven aan de verzekeringsmaatschappij, werkgever et cetera. Ik ben ook gaarne bereid informatie te verstrekken. Maar wilt u van tevoren nagaan of het redelijk en zinvol is wat u vraagt? Ik zit echt niet om werk verlegen.

Praktijkperikel huisartsen administratie
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Marloes de Vries, AIOS verzekeringsgeneeskunde , Amsterdam 03-12-2017 19:07

    "@ collega Terpstra, een arbo-arts kan van alles zijn. Het zou fijn zijn als alle niet gespecialiseerde collega’s zichzelf gewoon A(N)IOS [vul hier specialisme in] zouden noemen en ook als dusdanig benoemd zouden worden. Of noem jezelf gewoon ‘arts’, als je bij afkortingen wil wegblijven. Misschien dat neptitels als keuringsarts of GGZ-arts op termijn dan ook verdwijnen. Scheelt verwarring voor iedereen over met wie je nou van doen hebt, ik denk dat dat het punt is dat collega Boelens probeert te maken."

  • Nanja Danhof, Huisarts, Utrecht 03-12-2017 17:10

    "Ik erger mij vooral aan verzoeken van letselschadeadvocaten (laatst kreeg ik het verzoek om er 1 te bellen om uit te leggen waarom de info er nog niet was, toen mijn uitleg niet beviel, werd de verbinding verbroken) en inderdaad aan het tariefverschil. Volgens mij ben ik meer tijd kwijt dan de medisch specialist. "

  • Nico Terpstra, huisarts, Hoorn 03-12-2017 15:47

    "@Boelens, een arbo-arts is een basisarts zonder veel deskundigheid die onder toezicht werkt, een bedrijfsarts daarentegen heeft 4 jaar specifieke opleiding. Met een bedrijfsarts kun je op niveau communiceren, maar met een Arbo-arts is dat maar de vraag.

    Is dat wat u bedoelt??"

  • Corien Heemstra, huisarts, Veldhoven 03-12-2017 01:09

    "Als huisartsen en dossierhouders zijn wij de logische ontvangers van vele informatieverzoeken, waarvan sommige inderdaad onzinnig zoals hier beschreven. Mij valt echter ook vaak op, dat er verzoeken aan ons worden gericht om informatie over een probleem waar de patient alleen het ziekenhuis heeft bezocht. Ik krijg het sterke vermoeden, dat hier een ander motief aan ten grondslag ligt: uit bijgeleverde papieren heb ik kunnen opmaken dat een specialist tweemaal zoveel mag rekenen voor informatieverstrekking als huisartsen. Wordt het ook niet eens tijd, dat DAT rechtgetrokken wordt?"

  • Rombouts, Huisarts, Zevenaar 02-12-2017 15:12

    "Chapeau... wonderlijk de verzoeken die je krijgt..."

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.