Eventjes bellen over de covidprik
2 reactiesMevrouw B is pas 90 geworden en ze behoort tot de groep die via de huisarts wordt uitgenodigd voor een covidprik bij de GGD. Ze is nog heel vitaal en redt zich prima zelfstandig. Ze wordt alleen wel een beetje doof. Veel contacten heeft ze niet. Ik ben haar de uitnodigingsbrief, die vijf pagina’s beslaat, maar even zelf gaan brengen.
Samen nemen we de brief, die in erg kleine letters geschreven is, door. Ook help ik haar een beetje met het vragenformulier van twee pagina’s. Ik kan haar vertellen dat het middel dat ze gebruikt wél onder bloed verdunnende medicijnen valt, maar dat ze de trombosedienst niet hoeft te bellen en dat ze geen stollingsstoornis heeft. Helaas is haar auto bij de garage, dus ze heeft al bedacht dat ze een taxi zal nemen. Daarna gaat ze meteen bellen.
Gelukkig heeft ze direct contact, wel eerst met een keuzemenu. Feilloos kiest ze de juiste toetsen en krijgt een aardige mevrouw aan de lijn. Die stelt vragen als: Wat is uw geboortejaar? Wat is uw BSN-nummer? Wat is uw 06-nummer? Wat is uw e-mailadres? Met enige trots hoor ik hoe mijn patiënte al deze vragen feilloos beantwoordt.
Dan: ‘Geeft u toestemming dat we gegevens delen met uw huisarts?’ Glimlachend zegt ze: ‘Ja!’
‘Geeft u toestemming dat we uw gegevens delen met het erieveee-em?’ ‘Wat zegt u?’ ‘Met het RIVM!’ ‘Wat is dat?’ Wanhopig kijkt ze me aan. ‘Zeg maar ja’, zeg ik.
De vrouw vervolgt: ‘Ik ga u wat vragen stellen.’ Gelukkig dezelfde die we op het formulier ingevuld hadden, dus mijn patiënte weet alle antwoorden.
‘Mevrouw, ik ga nu voor u kijken of er bij u in de buurt een afspraak gemaakt kan worden.’ Na enige tijd: ‘Wat jammer, in B. is helaas geen plaats, maar kunt u misschien naar A. komen?’ Dat vindt mevrouw toch wel wat ver. ‘Nou, dan kunt u het beste over een paar dagen nog eens bellen…’
Dit is het moment dat ik haar vraag of ik de telefoon even mag. De nog steeds erg vriendelijke mevrouw aan de andere kant legt me uit dat ze helaas niet verder naar voren kan plannen, dat het haar erg spijt en dat ze ook wel begrijpt dat er bij de organisatie van de prikronde voor deze doelgroep misschien iets beter nagedacht had moeten worden.
Mevrouw B blijft optimistisch. Ze gaat over een paar dagen gewoon weer bellen.
Bert Pothast, huisarts, Huizen
Jurriën Wind
huisarts, WIJK EN AALBURG
Hoe herkenbaar deze in-efficiëntie! Hoeveel tijd zal dit telefoontje en bezoek gekost hebben...? Waarschijnlijk tien keer meer dan 'even bovenarm ontbloten en hupsakee.... die prik erin...' Wat een prachtig voorbeeld van 'de heden ten daagse zorg in ...NL.' Bedankt!
Koos Plomp
Cardioloog, Hollandsche Rading
Wat een fijn warm huisartsenperikel.
Wat zou het mooi zijn geweest als je gewoon zelf de vaccinatie aan haar had kunnen geven.
Was het ook nog sneller gegaan.
Het vaccinatieprogramma probeert het zo goed te doen dat het allang niet meer goed i...s.
Daar zijn we langzamerhand heel bedreven in geworden(zie ook huisartsenopleiding in Zeeland)
We zouden ons als dokter echt moeten schamen voor dit systeem en ik kan dit aan niemand uitleggen. Stop de controledrang