Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Euthanasie vergoeden? Volgend jaar weer...

4 reacties
Getty Images
Getty Images

Een 69-jarige patiënte lijdend aan een gemetastaseerd long­carcinoom besprak in een vroeg stadium met haar huisarts haar euthanasieverzoek. De huisarts gaf direct aan dat hij haar niet in de steek zou laten, maar dat het geven van euthanasie voor hem emotioneel te zwaar was. Hij verwees haar naar het Expertisecentrum Euthanasie. Vroegtijdig, toen het verzoek nog niet actueel was: heel fijn. Dat gaf mij als arts en mijn collega als verpleegkundige de mogelijkheid om de patiënt goed te leren kennen en haar gerust te stellen dat het met haar verzoek waarschijnlijk wel goed zou komen op het moment dat haar lijden ondraaglijk zou worden.

Na twee mooie gesprekken gingen er een paar weken voorbij tot de telefoon ging: de rek was eruit, benauwd en de uitputting nabij. Zij wilde euthanasie. Weer verliep het contact met de huisarts prettig, ik consulteerde een SCEN-arts, die meende dat aan de zorgvuldigheidseisen werd voldaan. We planden de euthanasie, tijdens ons laatste huisbezoek in de avonduren. Over drie dagen, op maandag­ochtend, dat zou ze fijn vinden.

Enig idee hoeveel medische kosten dit jullie bespaart?

Omdat het geven van euthanasie altijd nog een enigszins spannende gebeurtenis is, prik ik de venflon sinds een paar jaar niet meer zelf. Het technisch thuiszorgteam wilde dit prima voor ons doen. Tót de telefoon weer ging: met deze verzekeraar hebben wij ons plafond voor dit jaar bereikt, wij kunnen niet prikken, vanaf 1 januari pas weer. Tenzij iemand anders de rekening betaalt... Het betalen van dat schokkende bedrag van 90 euro kwam uiteraard wel goed, maar mensen, waar zijn we mee bezig?! Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar mogelijk dat het aanzet tot nadenken voor de financiële jongens en meisjes bij de verzekeraar: enig idee hoeveel medische kosten het vergoeden van deze eenmalige 90 euro jullie bespaart? Verzekeraar gebeld, en waar ik bang voor was gebeurde: van het kastje naar de muur. In het zoveelste keuzemenu heb ik de verbinding maar verbroken en de knip getrokken. Zucht, ik wil helemaal niet zeuren over geld, en gewoon met aandacht en een beetje liefde kunnen zorgen voor de mensen die op ons rekenen.

Ook een anekdote insturen? Mail naar kopij@medischcontact.nl.

Meer praktijkperikelen
euthanasie Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.R.J. Sanders-van Lennep

    Huisarts, Leersum

    Volstrekt onbegrijpelijk en wekt veel frustratie en emotie op.
    Wat zou ik graag een reactie van de zorgverzekeraar lezen om beter te begrijpen welke financiële maar ook ethische afwegingen hier aan ten grondslag liggen om elkaar als samenwerkingspa...rtners beter te verstaan.
    Ik weet dat zorgverzekeringsinstanties MC lezen. Bij deze de vraag aan u. Laat van u horen zodat we elkaar beter verstaan.

  • ex huisarts, Warnsveld

    De apothekers krijgen vanuit de KNMP het advies om euthanatica kosteloos te leveren. Niet alle apothekers nemen dit advies ter harte. Recent ben ik verrast door een apotheker die de pentobarbitaldrank wel wilde afleveren maar er werd meteen gevraagd... wie de rekening ging betalen. Om patiënt en nabestaanden niet in verlegenheid te brengen, heb ik de rekening maar zelf betaald..
    En wist u trouwens dat een euthanasieonderzoekstraject en de uitvoering van euthanasie in de eerste lijn alleen vergoed worden als de huisarts het doet of het door het Expertisecentrum Euthanasie wordt gedaan? In de polisvoorwaarden van de zorgverzekeraars staat hierover niets. Bij de grote zorgverzekeraars word ik van het kastje naar de muur gestuurd en zijn facturen nog steeds niet betaalt. Het oordeel “zorgvuldig” van de Toetsingscommissie is al maanden binnen.

  • J.A. Bruggers

    Huisarts, Groningen

    In een gesprek over het levenseinde moeten praktische aspecten ook aan bod komen. Daarom zou ik graag horen welke verzekeraar zich hier zo schandalig heeft opgesteld, zodat ik mijn patiënten goed kan voorlichten.

  • G.A. Lemmens

    Huisarts

    Onthutsend....!
    Wat zal de zorgverzekeraar denken als deze dit leest? "Ah fijn, de huisarts betaalt ook al mooi zèlf de rekening rondom euthanasie, dit bespaart ons weer!" (?) Zelfs bij een euthanasie?? Gaat écht alles dan om geld, terwijl deze col...lega alleen maar de juiste ZORG levert?
    Diep, diep respect voor deze collega!! Diep, diepe schaamte voor de zorgverzekeraar en 'het systeem'.............

    NB. Ook in onze regio is voor veel zorgverleners het budget voor 2022 al op, verwijzen daarheen kan al niet meer. Dit was op 20 mei al zo, 20 mei. Het jaar duurt tm 31 december. Succes huisartsen...

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.