Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

De generalist

7 reacties

Als huisarts ben ik verantwoordelijk voor de zorg van een kleine populatie vaste en tijdelijke bewoners van een naburig verzorgingstehuis annex herstelhotel.

Eén van de vaste bewoners bezocht ik recentelijk onder meer vanwege niet goed functionerende orthopedische schoenen. Aangezien hij in aanmerking kwam voor vervanging vroeg hij een verwijzing aan mij. Voor mij een kleine moeite en daags erop overhandigde ik deze aan een van de verzorgenden met het verzoek om het te mailen naar de betreffende orthopedische schoenmaker.

Al snel daarna volgde een telefoontje: een verwijzing door een huisarts werd niet geaccepteerd door de zorgverzekeraar. De verwijzing moest worden geschreven door een specialist, bijvoorbeeld een ‘specialist’ ouderengeneeskunde. De ‘generalist’ was in deze kennelijk niet kundig genoeg? Ik vroeg de specialist ouderengeneeskunde ‘in consult’ zodat de patiënt niet onnodig lang hoefde te wachten. Uiteraard declareerde zij deze actie.

Beste zorgverzekeraar: we hadden toch afgesproken om de juiste zorg op de juiste plek te ‘houden’, toch?

Praktijkperikel

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.