Broekjes op de bon
5 reactiesWaarom moet een vrouw van 85 jaar die zich nog zelf wil redden met het naar toilet gaan zodanig beperkt worden in de hoeveelheid incontinentiemateriaal dat ze elke drie maanden een maand tekortkomt?
Ze heeft alleen AOW en woont in het verzorgingshuis. Haar verzekering, in dit geval Univé, heeft het leveren van het incomateriaal uitbesteed aan een aparte firma, Benu, waarmee alleen telefonisch contact mogelijk is.
Mevrouw heeft een profiel gekregen waarbij ze één broekje voor de nacht krijgt en vijf à zeven inleggers voor overdag. Ze heeft een aandoening die je tegenwoordig niet meer tegenkomt, namelijk een verlamde en minder ontwikkelde rechterarm door kinderverlamming. Daarnaast heeft ze de ziekte van Parkinson, waardoor ze niet meer zelfstandig kan wonen.
Ondanks haar handicaps lukt het haar om zelfstandig naar het toilet te gaan, dankzij het incontinentiebroekje – eigenlijk bedoeld voor ’s nachts – waar ze de inlegger – bedoeld voor overdag in de eigen onderbroek – ingeplakt kan krijgen. Ze heeft regelmatig een ongelukje waardoor ze gemiddeld anderhalf broekje per dag nodig heeft. Maar de Benu-apotheek weigert extra broekjes te leveren. Als ze overdag broekjes gaat gebruiken mag ze geen inleggers meer. En ook dan zijn de broekjes op de bon…
De dochter die alles regelt voor mevrouw wordt er wanhopig van en gaat uiteindelijk voor eigen rekening broekjes bijkopen.
Wat mij als huisarts verbaast is dat er geen mogelijkheid is voor een persoonlijke benadering van een dergelijke oude patiënte, die haar waardigheid en zelfstandigheid wil behouden. De zorgverzekeraar blijft buiten schot, die heeft het gedelegeerd. Bij Benu zit een telefoniste die de regels uitvoert.
Natuurlijk, er moeten regels zijn. Maar sommige patiënten passen niet in hokjes of profielen. Ik hoop dat de politiek en de zorgverzekeraars dat inzien en beseffen dat een aangepaste regeling (zorg op maat!) heel veel voor mensen kan betekenen !
Petra Allis
verzekeringsarts, Rotterdam
@Nico Terpstra, helemaal waar. Maar mijn hieronder beschreven aanpak van klachten heb ik juist al diverse malen privé bij VGZ ingezet, steeds met succes. Zonder die dichtgeplakte 'medisch geheim' envelop wordt er bij VGZ gedaan alsof er geen artsen w...erken. Althans, mij werd telefonisch uitgelegd dat ze mijn declaratie echt niet aan een arts konden gaan voorleggen. Wat vervolgens dus wél kon met mijn bezwaar.
Nico Terpstra
huisarts, Hoorn
Welke zorgverzekeraar?
Oh Univé (VGZ), dan is het verhaal wel duidelijk. Bij VGZ maken kille managers de dienst uit.
I.Nanninga
, Arts
Is het niet mogelijk om het profiel van pte te veranderen, naar meer broekjes per dag? Als huisarts dit voor te schrijven?
Tegenwoordig krijgen patienten die deze materialen nodig hebben een uitgebreid interview vooraf, om te bepalen hoeveel ze no...dig hebben. Dat moet toch gaanderweg met veranderde behoefte kunnen worden bijgesteld? Incontinentie kan toch toenemen?
Er is trouwens op marktplaats een levendige handel in overtollige broekjes.. voor een fractie van de normale aankoopprijs.
B D Verhoog
Chirurg niet praktiserend, Enschede
Hier is een goede remedie, schakel Hugo Borst in.
Petra Allis
verzekeringsarts, Rotterdam
Is er al geprobeerd om een klacht in te dienen bij de zorgverzekeraar?
Mijn ervaring is, dat het handig is bij gedoe over indicaties voor bepaalde vergoedingen, om een medisch verhaal op te stellen, dit in een (dichtgeplakte) envelop te doen met 'm...edisch geheim, uitsluitend voor de medisch adviseur' erop, en dan nog een algemene brief erbij waarin benadrukt wordt dat het een klacht is over de te beperkte hoeveelheid incontinentiemateriaal. Zo wordt het voor de verzekeraar noodzakelijk om de medische gegevens aan de medisch adviseur voor te leggen, wat eerder vaak nog niet gedaan is. Succes!