Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Belgische toestanden?

11 reacties

Hedenavond breekt mijn zoon van 15 een vinger tijdens sporten. Veel pijn en zwelling. De fractuur is voor mij als dokter duidelijk. Wij dus naar de huisartsenpost van het lokale ziekenhuis. Daar aangekomen valt het volgende op:

  • de auto moet betaald geparkeerd worden op grote afstand van de huisartsenpost;

  • als we ons aanmelden bij de huisartsenpost zegt de dame achter de balie dat we eerst moeten bellen voor een afspraak met de huisarts;

  • vervolgens krijgen we een pak formulieren in te vullen met persoonsgegevens die al in hun computer staan;

  • dan 45 minuten wachten op de huisarts;

  • dan 25 minuten wachten op het maken van een foto;

  • dan 60 minuten wachten op de arts van de SEH;

  • dan de behandeling;  

  • opvallend is vooral de norsheid waarmee we benaderd worden;

  • en al die tijd lijdt die jongen pijn.

Nu de situatie in België, waar ik zeer goed mee bekend ben, en waar ik recentelijk tijdens een sportwedstrijd ook een blessure had.

  • incident op het sportveld;

  • naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis;

  • dtriageverpleegkundige kijkt en vraagt foto aan;

  • dokter bekijkt en behandelt.

Alles bij elkaar nog geen 30 minuten.

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Wim Hartgers

    Huisarts, Amsterdam

    Toch wel een vreemde gang van zaken. Normaal wordt een dergelijke patiënt, die zich zonder afspraak met een trauma meldt op de huisartsenpost direct naar de SEH gestuurd en wordt niet eerst door een huisarts gezien. Als de patiënt zich direct meldt o...p de SEH wordt hij ook niet door gestuurd naar de huisartsenpost. Blijkbaar gelden er op genoemde HAP andere regels, maar op alle mij bekende huisartsenposten gaat dat niet zo.

  • J.H.M. van Herpen

    huisarts, DRUTEN

    Vriendelijkheid kost niets dus dat kan sowieso beter. Meer service bij een terechte spoedvraag eveneens, toch lopen we hier tegen een probleem aan wat nog niemand goed weet te tackelen: hoe houden we spoedzorg voor spoed. Daar waar men in vroeger tij...den wachtte op de vertrouwde eigen huisarts, is er in toenemende mate sprake van gebruik van de huisarts als een supermarkt. De service van de Belgische collega's heeft zo zijn prijs neem ik aan.

  • P Gor

    Arts, Genk

    Helaas is het beschrevene de waarheid. In Nederland duurt het ontzettend lang en is men bij soedprocedures niet gefocussed op de jonge patiënt. Helaas Nederlandse collega’s onze Beligische spoeddiensyen doen het veel beter. Zeker wat betreft de arrog...antie van het weerhouden om gebruik te maken van de soedprocedure en de belemmerende huisartsenposten die minder servicegericht zijn.

  • Rien Schrijver

    Longarts niet-practiserend, Den Helder

    Zo ken ik er nog wel een paar. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Als type 1 diabeet wordt ik 1x per jaar nuchter geprikt. Doe ik altijd in mijn eigen vroegere ziekenhuis in Den Helder. Dankzij de vooruitgang (lees: automatisering) kan dat beter i...n het AMC, waar ik onder behandeling ben, want dan zit het meteen in het systeem. Moest in de buurt zijn dus vooruit. Om 07.00 nuchter achter het stuur naar Amsterdam. Gemeld bij het lab: Door ziekte en wachttijd moet u rekenen op 2 uur vertraging....... Om 11.15! kon ik aan mijn ontbijt. Toen ik nog actief was als longarts plande ik altijd diabeten als 1e op een scopieprogramma om gedoe met hypo's te voorkomen. Jammer dat dit besef niet tot de academie lijkt
    doorgedrongen. Stond in het verleden voor nuchter lab vaak na 10 minuten alweer buiten. (Overigens zelfs ook in het AMC). Maar ja, soms zit het tegen. Blijft mensenwerk.

  • Jan Wuister

    Huisarts , Den Haag, Schilderswijk

    Iedereen werkt (te) hard, maar het systeem schiet tekort: als we dat erkennen en wat meer menskracht in zouden zetten, niet ten koste van de huisartsen die overdag de tent draaiend houden, is er echt heel wat verbetering mogelijk.

  • Lucy Smit

    Jeugdarts, Heemstede

    Zo te lezen was het een vervelende ervaring. Goed dat u de moeite neemt dit op te schrijven. De reacties van sommige collega’s vielen me op. Dat er andere plaatsen, HAPS zijn in Nederland waar het makkelijker, soepeler en vriendelijker verloopt zal z...eker zo zijn, maar doet niks af aan deze ervaring. En dat collega’s daar hard werken wordt nergens ontkent en ook dat doet niet af aan de ervaring. Misschien kunnen deze feiten ter harte worden genomen om er van te leren en te kijken wat er beter kan?

  • Van Veen

    huisarts, HAP Zwolle

    Beste collega, kom uit die slachtofferrol! Een beetje meer dankbaarheid kan geen kwaad. Maakt uw leven een stuk minder onaangenaam.
    Groet vanaf HAP Zwolle waar keihard gewerkt wordt om 'spoed' van 'kan wachten' te onderscheiden. Als iedereen maar na...ar eigen inzicht naar het ziekenhuis zou gaan, is de Nederlandse huisartsenzorg snel verzopen.

  • Chris de Ridder

    gepensioneerd, oud huisarts, Gameren

    Ruim twee jaar gelden bezocht ik ook de eerste hulppost in onze regio, met een jongetje met een zere knie na een val. Wel eerst gebeld, we kwamen tenslotte van ver. De auto voor de deur geparkeerd, geen parkeergeld nodig. Inschrijving aan balie digit...aal na opgave NAW gegevens en tonen id-kaartje De wachtkamer was overvol, toch niet langer dan een half uur gewacht. Na triage door triagist meteen een foto gemaakt, meteen chrirug er bij en behandeling ingezet. Uitsluitend behulpzaam en betrokken personeel gezien.
    Dit was ook in Nederland.

  • Juliette Duijnstee

    Specialist ouderengeneeskunde , Badhoevedorp

    Iets minder oud-Hollandse bureaucratie zou het (huis)artsen vak zeker aantrekkelijker maken!

  • Jula-Louise Vladar

    Huisarts, Klundert

    Geachte collega X,

    Lekker in België gaan wonen!

    Collegialiter, Jula-Louise Vladár, 1 van de vele huisartsen die zich een ongeluk werken om het allemaal draaiende te houden.

  • Vanghillewe

    Radioloog, Groningen

    In Belgie zijn de huisartsen geen “poortwachters” en kan je rechtstreeks naar de 2e lijn... dat is een politieke keuze...

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.