Inloggen
Hoofdredactioneel
Hoofdredactioneel

Onkruid

5 reacties

‘Onderschat niet hoeveel bureaucratie, gebaseerd op wantrouwen, door de marktwerking is ontstaan’, zei Eelke van der Veen in 2006 in een interview in de Volkskrant toen hij als topman van zorgverzekeraar Agis de overstap naar de politiek maakte

‘Maar het is helemaal niet bewezen dat de onzichtbare hand van de markt ook werkt in de gezondheidszorg’, voegde hij eraan toe.

Van der Veen heeft toen niet kunnen vermoeden hoe het met die bureaucratie verder uit de hand zou lopen. Zo erg dat iedereen die op de werkvloer van de zorg actief is, er murw van werd. Zo murw dat de weerstand ertegen zich steeds meer beperkte tot zuchten en mopperen. Dat het inmiddels als een noodzakelijk kwaad wordt gezien. Dat om daar verandering in te brengen een actiegroep aan de bel moest trekken.

Die actiegroep van huisartsen gaf zichzelf de naam ‘Het roer moet om’ (HRMO) en had waarschijnlijk wel gehoopt, maar niet verwacht hoeveel bijval ze zou krijgen. Inmiddels is de geest van HRMO ook vaardig geworden bij andere professionals in de zorg (en wanneer volgen de andere sectoren waarin het bureaucratievirus voortwoekert?). Gelukkig is HRMO na haar initiële succes niet op haar lauweren gaan rusten. Het is met bureaucratie immers net als met onkruid: het komt altijd weer terug en een beetje wieden heeft geen zin. Wortel en tak en zo. Het initiatief van HRMO ‘Ontregel de zorg’ is een volgende stap om die wortel en tak aan te pakken. Het idee om ‘jonge honden’ op pad te sturen om te kijken hoe het met die bureaucratie gesteld is en zich daarover te verwonderen vind ik voortreffelijk. Een frisse blik is nodig. Zonder de bekende belangenbehartigers, die niet voor niets zo heten. Ik verheug me op de ‘schrapconferentie’ die daar op gaat volgen. Alleen de naam al.

Gelukkig is HRMO niet op haar lauweren gaan rusten

zorgmijden
  • Hans van Santen

    Hans van Santen (1960) was van 2012 tot 2018 hoofdredacteur van Medisch Contact. Hij praktiseert als huisarts in Velp, waar hij sinds 1988 gevestigd is.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • G K Mitrasing

    Vogelvrije Huisarts, Amsterdam

    31-08-2017 21:02

    Tja.. van der Veen zei nog aan het eind van zij carrière in de Tweede Kamer over de verhouding tussen zorgverzekeraar en zorg aanbieders: "boven moet je met boeven vangen"...
    Maar laten we dan de hand in eigen boezem steken: wat is het nut van de n...ieuwe accreditatie-eisen voor huisartsen? Voor wie was die ingesteld? Om de pratende maat- en mantelpakken te pleasen? De collega's die ik hier over sprak: "tijdrovend, nutteloos en het kost alleen maar geld".
    Ik zie met genoegen het bewijs van de HRMO dat dit zinvol is; zo niet: afschaffen.

    Tja.. van der Veen zei nog aan het eind van zij carrière in de Tweede Kamer over de verhouding tussen zorgverzekeraar en zorg aanbieders: "boven moet je met boeven vangen"...
    Maar laten we dan de hand in eigen boezem steken: wat is het nut van de nieuwe accreditatie-eisen voor huisartsen? Voor wie was die ingesteld? Om de pratende maat- en mantelpakken te pleasen? De collega's die ik hier over sprak: "tijdrovend, nutteloos en het kost alleen maar geld".
    Ik zie met genoegen het bewijs van de HRMO dat dit zinvol is; zo niet: afschaffen.

  • W.J.Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    31-08-2017 19:46

    Marktwerking heeft alleen zin als het een markt is, een markt is een plek waar vraag en aanbod bij elkaar komen.
    De vraag komt bij de patiënt vandaan en het aanbod komt van de zorgverlener. Of de zorgverlener de zorg geeft die de patiënt verlangt, ...dat kan eigenlijk alleen die patiënt zeggen. Kwaliteitsverbetering kan alleen komen vanuit degenen die het werk doen, zij zullen overtuigt moeten raken van wat te verbeteren is en zullen dat zelf moeten implementeren.
    De huidige markt is een afspraak tussen ziekenhuisdirecties en zorgverzekeraars. Budgetafspraken en daar dan handjeklap over doen.
    De marktpartijen die invloed hebben op vraag en aanbod, die zijn in beide instituties niet aanwezig. Wel pretenderen ziekenhuisdirecties en zorgverzekeraars iets bij te dragen aan de kwaliteit. Welke kwaliteit? Kwaliteit van onderhandelen?
    Een ziekenhuis is te beschouwen als een bedrijfsverzamelgebouw waarin diverse zorgaanbieders hun zorg aanbieden. Een ziekenhuisdirectie is dus eigenlijk alleen verantwoordelijk voor ruimte en faciliteiten die de zorgaanbieders nodig hebben om hun werk te kunnen doen.
    We zullen heel fundamenteel anders moeten gaan denken. Op zich hoeft marktwerking niet het probleem te zijn, alleen zorg er wel voor dat de juiste marktpartijen aan tafel zitten. Het huidige systeem is geen markt, het is een soort Sowjet geleide economie, vroeger door de regering, nu door zorgverzekeraars. De geschiedenis heeft inmiddels duidelijk gemaakt dat een communistisch geleide economie niet werkt. Nu moeten we dat in de zorg nog ontdekken. Comrad Schippers gaat binnenkort plaatsmaken, laten we hopen voor een minister met een visie.

    Marktwerking heeft alleen zin als het een markt is, een markt is een plek waar vraag en aanbod bij elkaar komen.
    De vraag komt bij de patiënt vandaan en het aanbod komt van de zorgverlener. Of de zorgverlener de zorg geeft die de patiënt verlangt, dat kan eigenlijk alleen die patiënt zeggen. Kwaliteitsverbetering kan alleen komen vanuit degenen die het werk doen, zij zullen overtuigt moeten raken van wat te verbeteren is en zullen dat zelf moeten implementeren.
    De huidige markt is een afspraak tussen ziekenhuisdirecties en zorgverzekeraars. Budgetafspraken en daar dan handjeklap over doen.
    De marktpartijen die invloed hebben op vraag en aanbod, die zijn in beide instituties niet aanwezig. Wel pretenderen ziekenhuisdirecties en zorgverzekeraars iets bij te dragen aan de kwaliteit. Welke kwaliteit? Kwaliteit van onderhandelen?
    Een ziekenhuis is te beschouwen als een bedrijfsverzamelgebouw waarin diverse zorgaanbieders hun zorg aanbieden. Een ziekenhuisdirectie is dus eigenlijk alleen verantwoordelijk voor ruimte en faciliteiten die de zorgaanbieders nodig hebben om hun werk te kunnen doen.
    We zullen heel fundamenteel anders moeten gaan denken. Op zich hoeft marktwerking niet het probleem te zijn, alleen zorg er wel voor dat de juiste marktpartijen aan tafel zitten. Het huidige systeem is geen markt, het is een soort Sowjet geleide economie, vroeger door de regering, nu door zorgverzekeraars. De geschiedenis heeft inmiddels duidelijk gemaakt dat een communistisch geleide economie niet werkt. Nu moeten we dat in de zorg nog ontdekken. Comrad Schippers gaat binnenkort plaatsmaken, laten we hopen voor een minister met een visie.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    31-08-2017 17:40

    @Keuter: Oei, oei, oei... Als ik dergelijke e-mails zou krijgen, zou ik ernstig op zoek gaan naar een andere werkgever. Dan lijkt het een ziekenhuis te gaan worden dat nog het best draait zonder patiënten en artsen.

    @Keuter: Oei, oei, oei... Als ik dergelijke e-mails zou krijgen, zou ik ernstig op zoek gaan naar een andere werkgever. Dan lijkt het een ziekenhuis te gaan worden dat nog het best draait zonder patiënten en artsen.

  • emile keuter

    neuroloog, meppel

    31-08-2017 17:27

    pas op, want als we alle bureaucratie zouden willen uitroeien, moeten we managers gaan ontslaan. dan zouden we onder andere de volgende mail gaan missen. ik kreeg hem vandaag en hij is echt grappig:
    Op dit moment is de procesharmonisatie in volle ga...ng waarin de diverse werkstromen zich richten op de te nemen besluiten binnen de verschillende processen. Deze (te nemen) besluiten, raken ook aan medische processen. Het doel van de bijeenkomst is u te informeren welke (high-impact) besluiten dit betreft en wat dit mogelijk betekent in relatie tot uw werkproces. Een aantal voorbeelden van high-impact besluiten betreft de patiënten- en zorgverlenerportalen, behandelbeperking, centraal/decentraal plannen, uitslagen etc. Tevens wordt u geïnformeerd over de doelstelling van de procesharmonisatie en het proces van besluitvorming door de werkstromen.

    pas op, want als we alle bureaucratie zouden willen uitroeien, moeten we managers gaan ontslaan. dan zouden we onder andere de volgende mail gaan missen. ik kreeg hem vandaag en hij is echt grappig:
    Op dit moment is de procesharmonisatie in volle gang waarin de diverse werkstromen zich richten op de te nemen besluiten binnen de verschillende processen. Deze (te nemen) besluiten, raken ook aan medische processen. Het doel van de bijeenkomst is u te informeren welke (high-impact) besluiten dit betreft en wat dit mogelijk betekent in relatie tot uw werkproces. Een aantal voorbeelden van high-impact besluiten betreft de patiënten- en zorgverlenerportalen, behandelbeperking, centraal/decentraal plannen, uitslagen etc. Tevens wordt u geïnformeerd over de doelstelling van de procesharmonisatie en het proces van besluitvorming door de werkstromen.

  • Menno Oosterhoff

    psychiater, THESINGE Nederland

    31-08-2017 16:08

    In de geneeskunde is belangrijk niet alleen de symptomen te behandelen, maar ook de oorzaak weg te nemen. Heeft strijd tegen bureaucratie zin als de marktwerking blijft bestaan?
    Ik waag het te betwijfelen.

    In de geneeskunde is belangrijk niet alleen de symptomen te behandelen, maar ook de oorzaak weg te nemen. Heeft strijd tegen bureaucratie zin als de marktwerking blijft bestaan?
    Ik waag het te betwijfelen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.