Hoofdredactioneel
Hans van Santen
2 minuten leestijd
Hoofdredactioneel

Geluidsopnames?

1 reactie

‘Dokter, als m’n vrouw straks vraagt wat u heeft gezegd, wat zei u ook alweer?’ Deze tekst hoort bij een prachtige cartoon van Peter van Straaten van een man die bij het verlaten van de spreekkamer zich nog even naar de dokter omdraait. Hoe vaak zullen mensen thuiskomen na een bezoek aan de dokter en niet meer precies weten wat er gezegd is? Best vaak, denk ik.

Minister Schippers van Volksgezondheid zei in maart van dit jaar het een goed idee te vinden als artsen en patiënten afspreken het gesprek op te nemen. Het zou patiënten helpen om de informatie van de arts beter te kunnen onthouden. Technisch gezien is dat een eitje: met de meeste smartphones maak je voortreffelijke opnames, weet ik sinds ik in navolging van onze bloggers ook podcasts maak voor op onze site.

De Federatie Medisch Specialisten peilde onder haar leden wat die van dat idee vinden.Ik begrijp wel dat een groot deel van de respondenten daar niet om staat te springen. ‘Het doet iets met de relatie tussen arts en patiënt’, zei FMS-voorzitter Frank de Grave in radiorubriek De Ochtend. ‘Wat gebeurt er op het moment dat een opname op sociale media komt te staan? Dat kan enorme gevolgen hebben voor de reputatie van een arts.’

Maar naast de inhoudelijke en juridische argumenten, vraag ik me vooral af wat het zou doen met mijn consultvoering (zie ook de blog van Emile Keuter). Hoe komt de sfeer van een consult, waarin ik als het kan graag een grap maak of met metaforen werk, over in zo’n geluidsopname? Ga ik me toch wat formeler opstellen, ga ik nog uitgebreider uitleg geven?

Aan de andere kant weten we hoe belangrijk het is dat de patiënt goed geïnformeerd is, dat hij begrijpt wat besproken is en daardoor weet waar hij ja tegen zegt. Er is, als ondersteuning van het consult, gelukkig al heel veel informatie voor patiënten beschikbaar op papier of online.

Wat we natuurlijk niet willen is dat gesprekken in het geheim worden opgenomen, dat is niet goed voor het onderlinge vertrouwen. Misschien toch maar eens beginnen met de samenvatting en de conclusie inspreken, als de patiënt dat wil? Best spannend.


Hans van Santen, huisarts en hoofdredacteur

@hansvansantenMC

consult
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.T te Gussinklo

    Voormalig Internist, ZWOLLE

    Het is voor mij duidelijk. Het lijkt misschien simpel, maar dat is het allerminst. Deze vorm van audio registratie kun je gerust beschouwen als een interventie in het medisch proces. Dat moet naar mijn smaak wetenschappelijk onderzocht worden in de N...ederlandse context. Vergelijkenderwijs zoals we dat rond eHealth nu doen. Juist dat zou minister Schippers moeten eisen! Een wel erg simpele enquete (initiatief Zilveren Kruis Achmea) volstaat niet om dit te stimuleren.

    Ik noem enkele aspecten. Denk aan het mogelijk afgeleid worden door techniek, verschillen 1e/2e lijn (context), aard specialisme, routine of slecht nieuws gesprek, privacy van medewerkers & medepatienten. De lijst is lang niet uitputtend. Dat een patient goed voorbereid en liefst begeleid door een vertrouwd persoon komt heeft mijn voorkeur. We hebben het nog niet eens over wat er allemaal achteraf (audio=data) kan gebeuren.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.