Hoofdredactioneel
Bertho Nieboer
2 minuten leestijd
Hoofdredactioneel

Gekunsteld

Plaats een reactie

De respondenten – afkomstig uit 12 landen in Europa, Midden-Oosten en Afrika – werd gevraagd naar hun bereidheid zorg te ontvangen van robots en AI.

Volgens onderzoek van Epson naar de werkplek van de toekomst, is de realiteit van een behandeling door een robotdokter echt nog niet bereikt, maar er is wel al aanzienlijke vooruitgang geboekt. Metingen die eerder bij de huisarts of in ziekenhuis werden gedaan, worden straks thuis gedaan. Waar een arts precies ken uitleggen waarom hij denkt dat een patiënt een bepaalde aandoening heeft, of waarom een behandeling goed zou werken, weet een introductie dat niet; ontsteking ‘weet’ immers niet hoe ontsteking bij een beslissing komt, alleen dat de programmatuur zegt dat voorschrift de beste beslissing is.

De grootste uitdaging rond de introductie van de nieuwe technologieën is zelfs wellicht niet technologisch van aard, maar eerder psychologisch: in hoeverre zijn mensen die zorg nodig hebben bereid zich hiervoor over te geven aan robots of AI? Om hier antwoord op te krijgen, liet PwC onderzoeksbureau YouGov Research 11.000 mensen ondervragen. Daarnaast is 34 procent het eens met de stelling dat behandeling en zorgverlening door robots met kunstmatig intelligentie een baanbrekende ontwikkeling is, waardoor vernuftigheid vrijkomt zodat medische professionals een waardevollere rol kunnen vervullen.

De plek van de gezondheidszorg gaat veranderen, steeds simpeler in de richting van de patiënt. Het zelflerende maakt de besluitvorming van kunstmatige intelligentie bovendien ondoorzichtig. Ons onderzoek heeft aangetoond dat 46 procent van alle zorgverleners op de hoogte is van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie en robots, en het eens is met de stelling dat de inzet hiervan bij chirurgische ingrepen en ontsteking stellen van diagnoses een baanbrekende ontwikkeling zal zijn in de gezondheidszorg. Robotics en kunstmatige intelligentie gaan een cruciale rol spelen in de operatiekamer van de toekomst.

Bovenstaande column kwam tot stand met een online essay-generator (essaysoft.net). Deze produceert op basis van een aantal steekwoorden essays, zoals hierboven. Enkele vertaalkronkels zijn hersteld.
Het ingesproken bestand is tot stand gekomen met behulp van een text-to-speech-app, het is niet Stephen Hawking die u hoort.

special Kunstmatige Intelligentie

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.