Hoofdredactioneel
Bertho Nieboer
1 minuut leestijd
Hoofdredactioneel

Empathie voor AI?

Plaats een reactie

Alweer 25 jaar geleden zorgde Tamagotchi voor een wereldwijde rage. Verstopt in een eigrote sleutelhanger met lcd-schermpje zat een digitaal wezentje waar je voor moest zorgen door het eten en aandacht te geven, te straffen voor slecht gedrag en regelmatig de ‘vitale’ parameters te controleren. Afhankelijk van hoe je ermee omging kon Tamagotchi een aantal weken oud worden – prima verdienmodel natuurlijk, want daarna moest je een nieuwe.

In 25 jaar is er veel veranderd op het gebied van artificiële-intelligentie­vormen. Ook in de zorg krijgen we er steeds meer mee te maken. Deze week gaan arts-onderzoeker radiologie Marieke Timmermans e.a. nog iets verder door te voorspellen dat de dokter die niet meegaat met AI, zal gaan verdwijnen. In hun lezenswaardige artikel zetten ze uiteen wat er momenteel al gebeurt op het gebied van logistieke planning en beeldherkenning door AI en waar nu nog de valkuilen liggen. Kijk ook vooral eens naar de chihuahua or muffin-test die zo’n valkuil fraai illustreert en u begrijpt dat ook AI hiervan in de war raakt.

Ik vond het zielig voor die robot

Voor wie de bevlogen recensies van Henk Maassen in onze podcast van vorige week gemist heeft: u kunt deze week in de rubriek Media & Cultuur lezen hoe het huwelijk tussen mens en AI gestalte krijgt in een drietal recente boeken en een film. In een van de boeken gaat de hoofdpersoon zelfs van zijn robotkind houden. Dat het niet onmogelijk is om empathische gevoelens voor een robot te ontwikkelen, merkte ik onlangs in een restaurant waar een gedeelte van het eten werd rondgebracht door robots. Een van de aanwezige gasten probeerde die serveerrobot in verwarring te brengen door telkens zijn bord eten er even af te pakken en snel weer terug te zetten. Ik vond het zielig voor die robot en had de neiging om het voor hem/haar/het op te nemen, maar net op dat moment kwam ons eigen eten – gebracht door iemand van vlees en bloed, tegen wie ik gewoon ‘dankjewel’ kon zeggen. Voor nu geef ik daar nog de voorkeur aan.


medisch contact

nummer 20

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.