Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Blogs & columns
Column

Net familie

2 reacties

Vrijdagmiddag. Altijd lastig. Ik loop langs mijn postvakje dat zich in de assistentenruimte bevindt. Tussen de reguliere post zit een of ander dik pak papier.

‘Wat nu weer?’, mompel ik luid genoeg voor de oren van de twee assistentes die achter de balie zitten. ‘Moet je zien’, praat ik al wat harder. ‘Een blocnote met zeker honderd afscheurvellen.’

Het is van de regionale ambulancedienst, lees ik. ‘En dat zijn dus precies 29 tekstvakjes waar ik iets mee moet’, ga ik na snelle telling verder. ‘En of ik die dus even wil invullen voor de ambulancebroeder’, vervolg ik zonder me speciaal tot de assistentes te richten. ‘Dus als we mijnheer Jansen aan het reanimeren zijn, dan moet ik eerst even 29 kruisjes en lettercombinaties plaatsen, anders mag mijnheer niet mee naar het ziekenhuis’, foeter ik. ‘Ik word doodziek van al die formulieren en vinkjes. Het roer moet om! Ik word gek van al die bureaucratie!’ Ik pak het pak en kieper het zo de prullenbak in.

Je bent net mijn vader. Die is net zo eigenwijs en luistert ook niet

De meest assertieve assistente is mijn geweeklaag zat en grijpt in. ‘Maar dat is helemaal geen bureaucratie’, zegt ze en loopt naar de prullenbak om het pak papier er weer uit te halen. De andere assistente lacht ons uit, of toe. ‘Dat is gewoon een formulier dat je moet invullen. Daar help je die mensen van de ambulance mee. Je bent net mijn vader. Die is net zo eigenwijs en luistert ook niet. En anders schrijf je er maar een column over’, beëindigt ze haar tirade. Ik schiet nu ook in de lach. Af en toe lijkt het net familie. Heerlijk. Op naar de vrijdagmiddagborrel.

Veldwerk ambulancediensten ambulance bureaucratie
  • Jos van Bemmel

    Jos van Bemmel schrijft vanuit zijn ervaringen als huisarts.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Jan van Herpen, huisarts, Druten 22-07-2017 19:43

    "met enige regelmaat "helpen" andere instellingen de huisarts om de zorg van de patient zo goed mogelijk te laten verlopen. Vroeger waren er formulieren van de ziekenfondsen om te gebruiken voor hun verzekerden als ze taxivervoer mochten gebruiken, of naar de fysiotherapeut werden verwezen. Daarna kwamen de thuiszorgorganisaties met hun formulieren om uitvoeringsverzoeken aan hen te doen en nu blijkbaar de ambulancedienst. Vooral de toevoeging "voor uw gemak"doet bij mij de nekharen rijzen. Ik begrijp de reactie van de assistente ook wel, maar wat zou het toch fijn zijn als al die goed bedoelde initiatieven in samenspraak met de huisarts gemaakt zouden worden en dat de HIS bouwers het dan ook als formulier in het HIS maken zodat het ook echt een vereenvoudiging en hulp is voor de patiënt, maar ook voor de huisarts en de andere hulpverleners."

  • Mark Bax, specialist ouderengeneeskunde & lean ambasadeur binnen Vitalis behandelgroep Eindhoven, Eindhoven 20-07-2017 12:41

    "ik ben ontzettend benieuwd naar het formulier en wat het precies bijdraagt aan de kwaliteit van zorg. Het gewoon moeten doen van iets leidt ertoe dat we tijd besteden aan zaken die niet direct iets opleveren. (verspilling)

    de vraag "genereert dit klantwaarde, (of in de gezondheidszorg) genereert dit kwaliteit voor de patient is in mijn ogen een goede manier om kritisch naar processen te kijken van ons dagelijks werk.

    Kijk er met meerdere mensen naam en besluit in overleg of dit formulier zinvol en belangrijk is.

    succes!"

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.