Blogs & columns
Blog

Zo word je influencer

7 reacties

Veel vrouwen proberen op fanatieke wijze YouTube-kanalen vol te vloggen met gezondheidsadviezen. Ze zijn gemakkelijk te herkennen: ze hebben meestal een blanke huidskleur, slank postuur, weinig rimpels op plekken waar ze te verhelpen zijn, een uitbundige haardos met opvallende verlenging en een wat kritische, vinnige gelaatsuitdrukking. Alsof ze onrecht is aangedaan. Dat is ook zo: ze zijn ontevreden met hun omgeving. Met hun moeder die niet emotioneel intelligent genoeg was om hen aan te voelen, met hun vader die hen op een voetstuk plaatste en alles gaf, maar toch altijd weg was. En met hun broers en zussen die zo burgerlijk zijn.

Wat willen deze vrouwen? Zij willen iets hogers. Ze willen kritisch zijn. Ze willen vrijheid. Ze willen influencer zijn. Nu bedoelen ze dat misschien wel goed; ontevredenheid roept nu eenmaal om actie. Maar er wringt toch een schoen. Hiervoor willen ze namelijk geen erkende opleiding volgen of voor een baas, laat staan voor de overheid werken. Ze trekken daar hun neusje voor op. Zij willen iets unieks scheppen. Ze willen ons geestelijk leiden tot bepaalde eenzijdige voeding en het weigeren van vaccinaties. Zij menen dat hun blijde influencerschap en hun ware mening alleen kan ontstaan door zich los te maken van de maatschappij die zoveel voor ons bepaalt.

Van de 3,8 miljoen in Nederland echt werkende vrouwen worden er jaarlijks 170.000 moeder. En ik bedoel: écht werken. Om een voorbeeld te noemen: duizenden vrouwen werken elke dag aan het bed van zieken. Zij kennen werkelijke emoties, verlies, moeheid en onmacht. Duizenden vrouwen zorgen voor onze kinderen in de opvang of in het onderwijs. Zij weten wat volharding, toewijding en liefde is. Wat wil een influencer deze vrouwen leren? Vrijheid? Kritisch zijn? Dat ze stoer zijn als ze hun kinderen niet vaccineren? Denkt zo’n influencer heus dat vrouwen die in het echte leven hun sporen hebben verdiend en echte verantwoordelijkheden dragen niet zelf kunnen lezen of kiezen? Dat ze daarvoor een influencer nodig hebben die zich de hele dag druk kan maken over haar uiterlijk en over groentes? Over een blender?

Influencer, wilt u al deze vrouwen met echte levens soms belachelijk maken? Neemt u ze wel serieus? Wees eerst kritisch op uzelf en leer uzelf en de omgeving werkelijk kennen. Kom uit uw isolement, uit uw vtwonen-huis, uit uw bevoorrechte en verwende vriendinnenkring. Daarvoor zou u kunnen gaan werken. Bijvoorbeeld als vrijwilliger in het bejaardenhuis. Zoek het normale leven op, want daar leven de echte emoties en zorgen van mensen. Dan wordt u vast en zeker een overtuigende influencer.

meer van Jeanne-Marie Hament
kindergeneeskunde mazelen vaccineren
  • Jeanne-Marie Hament

    Jeanne-Marie Hament is stafarts in Rivierenland bij STMR. Momenteel doet zij de specialisatie tot arts maatschappij en gezondheid. Daarnaast is zij hoofdredacteur van het blad JA! van de vereniging van jeugdartsen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Rinus Ouwens

    , Bedrijfsarts en verzekeringsarts

    Tsja wat is nu eigenlijk een influencer? Kwam dit tegen in een reactie op een video up Youtube ""I work as a social media influencer - Millennial speak for "I don't have a job"
    https://www.youtube.com/watch?v=zlmarLZpsyQ&t=186s








  • Enes

    algemeen betweter, Rotterdam

    @Birgit 3 opmerkingen:
    1. Niet alles wat mensen doen kan vanuit het vrije marktdenken verklaard worden.(i.e. met vraag creert aanbod). Soms creeert het aanbod de vraag.(zie gezondheidszorg) Soms zijn er trucjes zoals marketing, monopolie, regulering...,smokkel,verslaving etc.

    2.Niet alles wat zich aan vrije markt houdt is intrinsiek goed.

    3. Als je iets met de vrije markt wil verklaren moet je heel duidelijk hebben wat het aanbod (product) en wat de vraag is (koper).

    En de literatuurlijst van collega Bonte zou verplicht moeten zijn voor alle phd-studenten.

  • Nelleke Gruijters

    Huisarts, Eindhoven

    @Hairwassers: influencers proberen bij uitstek hun eigen keuzes en eigen dromen op te dringen aan anderen. Dat is precies wat mw. Hament vanuit het perspectief van maatschappelijke gezondheid aan de orde stelt. De persoonlijke keuzen van influencers ...zijn vaak gegrond op niet-rationele argumenten en eventuele persoonlijke belangen. Helaas wordt daarmee ook schade aangericht. Influencers hebben (per definitie!) invloed en daar zijn risico’s aan verbonden. Bewustzijn van de verantwoordelijkheid daarvoor, zou je daarbij mogen verwachten maar dát is helaas vaak niet merkbaar. De formuleringen van mw. Hament passen bij de stijl van een blog (influence!). Dank voor het op deze manier aan de orde stellen van dit probleem.

  • A.Wilschut-Verhoef

    algemeen arts, homeopathie, barendrecht

    Inspanning leveren zonder dat je direct resultaat ziet, is voor een deel van de mensen niet uitnodigend en aanmoedigend. Denk aan het onderzoek, waarbij kinderen werd beloofd, dat ze meer snoep kregen, wanneer ze instaat waren enige tijd zich te behe...ersen op dat vlak. Enkelen kunnen dit opbrengen, velen gaan voor direct resultaat.
    Dat verschil in perspectief komen we overal tegen.
    Als we van roken direct gele tanden zouden krijgen dan zou het niet zo'n vlucht hebben genomen. Gevolgen, die dus verder in de tijd optreden, worden of niet in verband gebracht met de oorzaak of het duurt te lang om er, in de tussen tijd, energie in te steken, ten koste van gewenst resultaat op korte termijn.

  • Birgit Govers

    PhD-student Oogheelkunde, Nijmegen

    Een blog dat barst van de generalisarende opvattingen en louter kritiek bevat is wat mij betreft pure sambal zonder gerecht. Nauwelijks smaak, maar je mond staat wel in brand.

    Jouw mogelijke frustratie over de invloed en overvloed van influencers... begrijp ik. Dat er hedendaags zoveel 'influencers' zijn, kan mijn inziens worden verklaard met marktwerking. Bij een stijgende behoefte ontstaat een toenemend aanbod. Persoonlijk denk ik dat je het aanbod niet alles kunt verwijten. Een verklaring voor de toenemende vraag zou meer sieren in een dergelijk opinie stuk. Het liefst zelfs met een beetje zelfspot als dat kan, omdat je, net zoals de zo bekritiseerde influencers, blijkbaar graag online je mening ventileert.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    @Hairwasser: Lees "Bullshit Jobs" van David Graeber eens. Echt een aanrader! Een frisse blik op een dolgedraaide maatschappij. En daarna zul niet kunnen ontkennen dat niet alle "werk" even relevant is.

    Ik wacht op de dag dat we meer psychologen, c...oaches, IFMS-deskundigen, alternatieve genezers, orthopedagogen, maatschappelijk werkers, dokters en iedere hulpverlener die ik hier nog vergeet hebben, dan dat we patiënten (zoals u wilt: cliënten) hebben om geholpen te worden. Dat lijkt me een mooi moment om dit dolgedraaide land te verlaten.

  • Desiree Hairwassers

    Patient advocate borstkanker en erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker, Huissen

    Wat een veroordelingen over welke baan of activiteiten echt en relevant zouden zijn. Het dwingende keurslijf van maatschappelijk relevant moeten zijn en daarmee anderen de maat nemen. Mens, maak eigen keuzes, leef je eigen leven, kies je eigen droom.... Heb elkander lief en heb een zo fijn mogelijk leven. Er is niets relevanter en echter dan dat.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.