Blogs & columns
Roel Melchers
3 minuten leestijd
Blog

Wantrouwensrelatie - Roel Melchers

6 reacties

Rond de discussie over de beperking van het medisch beroepsgeheim rept Jim Faas, voorzitter van de vereniging van verzekeringsartsen in zijn voorzitterscolumn in Medisch Contact van de ‘... vertrouwensrelatie (van de verzekeringsarts) met integere cliënten…’.
Dit gaf me wat denkwerk met als conclusie dat de relatie tussen een verzekeringsarts en zijn keurling NIET te karakteriseren is als een vertrouwensrelatie… maar eerder als een wantrouwensrelatie.

Oordelende artsen.
Alle artsen oordelen natuurlijk: je kunt geen longontsteking behandelen als je niet eerst tot het oordeel gekomen bent dát er sprake is van een pneumonie.
Met oordelende artsen wordt bedoeld dat hun oordeel gevolgen heeft buiten de arts-cliëntrelatie. Bij voorbeeld bij een gemeentelijke beslissing over de gunning van een invalidenparkeerkaart.
‘Oordelen’ is NIET te combineren met ‘zorgen’. De KNMG heeft dat standpunt, rond 1950, ingenomen. Zo’n standpunt van die belangrijke artsenorganisatie maakt die logica officieel.

Maar alleen met logica kom je ook een heel end: stel, ik begeleid als bedrijfsarts een werknemer bij zijn scheiding. Als hij verzuimt, vraagt de werkgever mij of daar een ziekte verantwoordelijk voor is. Ik onderzoek zorgvuldig en kom tot het oordeel dat dat NIET het geval is. Daarop staakt de werkgever de loonbetaling... Hoe denk je dat ik mijn begeleiding voort kan zetten...?
Voor mijn vak van bedrijfsarts betekent dat dat zorg voor werknemers (die ik ooit heb beoordeeld of ooit zal moeten beoordelen) NIET kan. Sinds 1994 is ‘oordelen’ namelijk de voornaamste taak van de bedrijfsarts.

Zo’n oordelend arts wordt betaald door iemand die belang heeft bij het oordeel dat die arts moet vellen. Denk aan het UWV (+/- WIA-uitkering), de werkgever (+/- loondoorbetaling bij verzuim), de gemeente (+/- invalidenparkeerkaart) en een verzekeringsmaatschappij (+/- overlijdensuitkering).
De keurling is zich daar wel min of meer van bewust. Alleen, hij weet niet zo goed welke criteria de opdrachtgever hanteert bij de consequenties die hij verbindt aan het oordeel van de arts. Wanneer wordt hij, bijvoorbeeld, afgewezen voor een verzekering… of staakt de werkgever de loonbetaling…
En daarvóór ligt: welk scala van oordelen heeft de arts in zijn mars. Welk oordeel pakt voor de keurling het gunstigst uit? En… wát moet de keurling zeggen en doen om een zo’n gunstig oordeel van die oordelend arts te verwerven.

De keurling tast hier in het duister. Hij claimt iets, een invalidenparkeerkaart, loondoorbetaling, een voorziening of een uitkering, omdat hij meent dat hij daar recht op heeft. En hij niet alleen… ook zijn omgeving vindt de situatie van de keurling exemplarisch voor het RECHT dat de keurling claimt. Maar… die besluitgronden van de besluitautoriteit zijn de keurling niet duidelijk.

Als ik met Durf Surfal zijn verzuimsituatie doorspreek, blijkt al snel, dat hij met zijn chef niet door een deur kan. Hij ontwikkelt allerlei gezondheidsklachten; slaapt slecht, concentratieproblemen, hoofdpijn…
Als ik tot de conclusie kom dat er zonder die vermaledijde chef eigenlijk niets aan de hand is, zijn we het roerend met elkaar eens.
Maar voor mij betekent dat dat er geen medische verklaring bestaat voor het verzuim. De werkgever heeft dan geen wettelijke verplichting om het loon door te betalen. Ik leg dat uit aan Durf, maar dat dringt niet tot hem door. Hij is gewoon van mening dat hij ‘zo niet aan het werk kan’.
Als dan de werkgever inderdaad de loondoorbetaling staakt, begint er iets te dagen bij Durf. Hij voorziet problemen met de betaling van zijn vaste lasten.
Linksom of rechtsom hervat Durf zijn werkzaamheden. Maar als hij een paar maanden later weer verzuimt, weet hij inmiddels wat hij tegen mij moet zeggen. Met alle kracht die hij in zich heeft zal hij ontkennen dat zijn gezondheidsklachten (en zijn verzuim) veroorzaakt worden door die verstoorde relatie met zijn chef. Hij zal alle… alle!... registers opentrekken om een echte ziekte daar de schuld van te kunnen geven. Inclusief een gang naar de tuchtrechter!

Dus. Niet alle arts-cliëntverhoudingen zijn vertrouwensrelaties. De relatie van een keurling met zijn keurende arts is er een van wantrouwen.

Roel Melchers

beroepsgeheim
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • S.J.A. Verbeek

    Bederijfsarts, COULLONS Frankrijk

    De reactie van Melchers op Klaassen toont dat Melchers in zijn rol van beoordelaar vast lijkt te zitten en de preventie-kant laat liggen. Waarom niet even met de leidinggevende praten over diens visie op het functioneren van "Durf" en aangeven dat in... het verbeteren van die relatie winst te halen valt? Of zit dat praten niet "in het pakket"?

  • Jos Rensing

    huisarts, den Haag

    Goh, ik vond de inhoud van de column van collega Melchers eigenlijk wel een correcte beschrijving van de scheiding tussen behandeling en beoordeling. Misschien wil collega Sangster nader toelichten waarom dat "zwart wit" is en daarmee verwerpelijk.
    O...verigens kan ik iedereen aanraden eens een paar weken het werk het werk te laten en te gaan fietsen - en liever nog te gaan wandelen - naar Santiago. Helpt echt om een frisse blik opleven en beroep te herwinnen.
    Maar niet te lang wachten want ik vrees dat de Camino over een paar jaar echt een kermis is geworden.

  • A.G. Sangster

    bedrijfsarts, NIJEVEEN Nederland

    Het lijkt me goed dat Roel Melchers nog eens 4 weken richting Santiago de Compostella fiets. Gelukkig is er meer nuance in de wereld.
    De gemiddelde bedrijfsarts komt gelukkig niet in dit dilemma terecht.
    Deze zwart wit collums kennen we nu wel.

  • H.H. Klaassens

    Bedrijfsarts n.p., BUSSUM Nederland

    De taak van de bedrijfsarts is om die relatie met de chef aan te pakken en niet te wachten tot de wernemer zich weer ziek meldt.

  • A. Taselaar

    eertijds bedrijfsarts, thans aannemer, ENSCHEDE Nederland

    analytisch en filosofisch maakt Melchers in het hier en nu een punt. ik verkeerde in mijn werkzame tijd als bedrijfsarts in de gelukkige omstandigheden goede zaken voor de werknemers die aan mijn zorgen waren toevertrouwd te kunnen realiseren. dat li...jkt in het huidige tijdsgewricht moeilijker maar is niet onmogelijk, daarom ben ik geen bedrijfsarts meer maar aannemer: slechte opdrachtgevers die zich gelegitimeerd weten door politiek en overheid moeten maar een ander zoeken.

  • R.U. Melchers

    bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Helaas... Wat collega Klaassen voorstelt kán niet.
    Dan zou een bedrijfsarts zich tot zorger maken en dat kan niet. De KNMG meent dat een bedrijfsarts moet kiezen: hij is óf zorger... óf beoordelaar.

    Als een bedrijfsarts tóch gaat zorgen... kan hij ...nooit meer een oordeel vellen over diezelfde persoon. Zo'n bedrijfsarts zal zich dan moeten afvragen welke bedrijfsarts die oordelende taak dan wel uit gaat voeren!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.