Inloggen
Blogs & columns
Blog

Maak implementeren hip

Plaats een reactie

Innovatie is ‘in’. Elke zichzelf respecterende zorgaanbieder, elk ziekenhuis, heeft een innovatiebudget en een innovatiemanager.

Er bestaan gezamenlijke innovatieprojecten met een of meerdere zorgverzekeraars. Samenwerking met startups, het ene na het andere innovatiecongres – er is genoeg te doen en ook wij zijn vaak van de partij. Daarnaast krijg ik elke dag wel een telefoontje van een bedrijf dat met ons een nieuw innovatief project wil opzetten.

Algauw wordt dan jargon op jargon gestapeld. Is zo’n project succesvol, dan wordt het landelijk ‘uitgerold’. Dat ziet zo’n bedrijf uiteraard graag. Denk aan een nieuwe ICT-‘tool’ om ‘shared descision making’ tussen patiënt en dokter te ‘faciliteren’, gesteund door bijvoorbeeld zorgverzekeraar VGZ. Daags daarna komt eenzelfde verzoek van een ander bedrijf binnen, gesteund door CZ. Mijn collega’s kunnen net zulke lijstjes maken. Maar wat leveren al die ‘innovaties’ op?

Innovaties in de zorg krijgen pas waarde als ze effect hebben op de kwaliteit, beschikbaarheid en betaalbaarheid van de zorg voor álle mensen. Dus niet als ze alleen waardevol zijn voor de patiënten van de zorgaanbieder die toevallig dat ene innovatieve project heeft opgezet. Scherper geformuleerd: een aanbieder die een innovatie bedenkt en succesvol afrondt, is verplicht om het te delen met anderen. De betrokken bedrijfjes en startups werken zeker mee aan de verspreiding. Zij zoeken een markt voor hun vernieuwingen, zodat ze de investering terugverdienen en kunnen groeien.  

Zelf innoveren klinkt hip. Maar iets van een ‘buitenstaander’ overnemen is andere koek. Iedereen die innoveert en daar geld in stopt, hoopt immers dat de eigen innovaties groeien. In dat geval is er geen ruimte om bewezen innovaties van anderen toe te passen. Resultaat? Een innovatiegat. Vernieuwingen blijven beperkt tot een lokaal succes of een proefschrift, maar ze hebben amper impact op de zorg als geheel of op alle patiënten.

Het vraagt nogal wat van aanbieders om dit innovatiegat te dichten. Toch is succes over de hele linie pas verzekerd als bewezen innovaties worden toegepast bij andere zorgaanbieders en hun patiënten. Zolang niemand iets van een ander wil implementeren, ontstaat er geen meerwaarde voor de zorgsector.

Innoveren is een vak, dat moet worden erkend. En niet iedereen is geschikt om te innoveren. De kunst van het innoveren is tijdig te stoppen met initiatieven die minder opleveren dan wordt beoogd. De innovatieve zorgaanbieder moet tevens accepteren dat hij pas is geslaagd als er van de tien innovaties uiteindelijk hoogstens twee daadwerkelijk succesvol zijn. Elk zorgbedrijf moet dus kunnen omgaan met teleurstellingen en telkens opnieuw willen beginnen. Dat vraagt veel van medewerkers, management en medische staf.

Ook implementeren is een vak. De kunst van de juiste toepassing is iets wat door een ander voor ‘n=1’ in zijn organisatie is bedacht binnen jouw eigen organisatie met je eigen medewerkers ‘n=10’ zo dicht mogelijk benadert. Dit vergt kennis van de organisatie, doorzettingsvermogen, executiekracht en acceptatie. Een zorgaanbieder is alleen succesvol als die in staat is om negen van de tien nieuwe implementaties met goed gevolg te verwezenlijken.

Als de verhouding tussen innovaties en implementaties uit balans raakt, is er sprake van een innovatiegat. Dat gat moeten we dichten. Hoe? Door te aanvaarden dat niet iedereen een innovator is. En in te zien dat vooral implementeren ‘hip’ is. Pas als deze stap op grote schaal wordt gezet, kunnen innovaties de kwaliteit van de zorg vooruit stuwen. Dan blijven ze niet beperkt tot een lokaal succes of de zoveelste pagina van het volgende proefschrift.

innovatie
  • Mark van Houdenhoven

    Mark van Houdenhoven is CEO van de Maartenskliniek en bijzonder hoogleraar Economische bedrijfsvoering in de gezondheidszorg aan de Faculteit der Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.