Blogs & columns
Blog

Huisarts saboteert vakantieplannen patiënt

Plaats een reactie

Het zou mij niet verbazen als dit de conclusie is van de teleurgestelde patiënten die afgelopen weken contact zochten met de huisartsenpraktijk met vragen over hun aanstaande vakantie. Ik zeg vragen, maar het waren regelmatig dwingende verzoeken en in sommige gevallen zelfs eisen.

‘Ik denk een longontsteking te hebben op onze boot in Duitsland, er moet effe een kuurtje komen naar de apotheek hier in het dorp’, of ‘Mijn dochter van 12 jaar heeft een onregelmatige menstruatie en wordt misschien ongesteld als we op Zakynthos naar het waterpark gaan. Ik moet dus een recept om haar menstruatie uit te stellen’. Het zijn voorbeelden van telefonische gesprekken die na lange discussies eindigden in een teleurstelling voor de patiënt, en eerlijk gezegd ook voor mij.

Wij zijn als huisarts opgeleid om onze medische kennis op een breed gebied te combineren met de juiste communicatie, in verbinding en overeenstemming met onze patiënt. Het is mijn vak om goed te kunnen luisteren, de vraag achter de vraag boven te krijgen en ongerustheid te zien achter elk dwingend verzoek. Soms kiezen we er bewust voor om, ondanks dat er geen wetenschappelijke basis voor is, mee te gaan in een verzoek van de patiënt. Niet omdat het medisch gezien nodig is, maar omdat we de zorgen zien of als tussenstap naar een uiteindelijke oplossing. Een volgende keer is het andersom: dan zijn we duidelijk, direct en moet het gebeuren zoals medisch gezien juist is. Het is continu balanceren tussen meebewegen en bijsturen zonder medische missers of een verstoorde arts-patiëntrelatie, een van de grootste uitdagingen van ons vak.

Deze zomer lijkt het evenwicht echter verstoord. Voor het tweede jaar op rij stond vrijwel alles in het teken van covid. Veel patiënten hebben een jaar achter de rug met ziekte, isolatie, sociale problemen of psychische klachten. Ze wilden gebruikmaken van de huisarts, maar die was druk met een derde en vierde golf aan covidpatiënten, het organiseren van vaccinaties of had weinig tijd door uitval van personeel. Patiënten zijn coronamoe en het lontje is opgebrand. En juist nu het oude normaal lonkt, de versoepelingen ingezet zijn en vakantiemogelijkheden zich voordoen, wordt de irritatie zichtbaar.

De zomervakantie van 2021 wordt gezien als hét moment waarop weer alles kan en daar past mogelijke ziekte of ongemak niet bij. We streven naar een maakbare zomer die weer moet voelen als vanouds. Het gevolg is dat de balie op momenten meer weg heeft van een drogisterij waar mensen nog even snel wat antibiotica, benzodiazepinen of pijnstillers willen afhalen en het telefonisch spreekuur van de huisarts gebombardeerd is tot reizigersadvisering of ICT-meldpunt voor de QR-codes van de CoronaCheck-app. Er mag niks misgaan en als een zorgverlener dat potentieel in de weg staat, krijgt hij/zij het te verduren.

‘Belachelijk, doe eens gewoon normaal!’ is mijn reactie meestal nadat de patiënt verdwenen is of de telefoon opgehangen, maar ik begrijp dat dit net zomin constructief is. Laat ik het maar zien als controle willen bedwingen, opgekropte frustratie  en een enorm verlangen van onze patiënten weer terug te keren naar een normale, covidvrije, samenleving; en dat begrijp ik dan wel weer. Met deze gedachte herstelt voor mij in ieder geval weer de balans en kan ik blijven genieten van mijn vak. In ieder geval totdat ik zelf straks op vakantie ga; en dan moet het natuurlijk wel zonnig zijn, niet te toeristisch, er moet lekker eten zijn en ik mag niet ziek worden, dat begrijpt u toch wel?

Meer van Eefje Suntjens
  • Eefje Suntjens

    Eefje Suntjens is werkzaam als waarnemend huisarts in de regio Utrecht. Zij rondde in 2020 haar opleiding af tot huisarts aan het Amsterdam UMC, locatie VUmc.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.