Blogs & columns
Blog

Farmaceuten op onze stoel

‘Herkent u deze zeldzame ziekte?’ Mooie glanzende folders komen regelmatig in mijn brievenbus. Afzender: de fabrikant van een geneesmiddel voor deze zeldzame aandoening. In de folder staan symptomen gemeld van de ziekte zodat wij als dokters er beter op letten om tijdig de diagnose te onderkennen. Natuurlijk is het belangrijk om snel een goede diagnose te stellen en onze ‘awareness’ te vergroten, maar is het de taak van de fabrikant om dit soort informatie te verstrekken? In toenemende mate wordt er gesproken over publiek-privaat partnerschap, maar mijns inziens moet de beroepsgroep dit gewoon zelf doen. Als we niet oppassen, dan gaan de farmaceutische bedrijven steeds meer op onze stoel zitten.

Wat te denken van een recente folder, gemaakt door de producent van een van de duurste geneesmiddelen in Nederland, waarin een hele toelichting gegeven wordt over de erfelijkheid van deze zeldzame aandoening? Dat het expertisecentrum niet aan dat soort zaken wil meewerken, vormt kennelijk geen beletsel. Zo gaan de farmaceuten op de stoel van de dokter zitten. Degene die de folder krijgt en meer informatie wil, kan als eerste de website van het betreffende bedrijf raadplegen. Dit moeten we toch niet willen? Bedrijven argumenteren dat het hier niet om reclame gaat, maar om het geven van informatie. Een grijs gebied: misschien wordt het middel niet direct genoemd of aanbevolen maar de fabrikant levert toch echt slechts de informatie over aandoeningen waar zij een peperduur middel voor hebben. Laat dokters gewoon zelf hun werk doen en samen met andere professionals patiënten en collega’s informeren.

Dat geldt naar mijn mening ook voor door bedrijven georganiseerde nascholingen over de zeldzame ziekten waar ze geneesmiddelen voor maken. Blijkbaar doen we hier met zijn allen van harte aan mee: het levert soms makkelijke accreditatiepunten en een gezellig diner op. Ook ik heb een kilo boter op mijn hoofd door in het verleden met de bedrijven postmarketingactiviteiten te ondernemen: makkelijk geld voor onderzoek en onderwijs. Maar inmiddels is duidelijk aan het worden dat bedrijven het steeds meer als hún taak gaan zien om professionals te informeren. Logisch: daarmee onderhouden ze een goede relatie met voorschrijvers van hun middelen en zitten ze met hun neus boven op de informatievoorziening. Of deze hele gang van zaken ook geldt voor minder dure geneesmiddelen? Voor de zeldzame ziekten en veelal zeer dure weesgeneesmiddelen is het in ieder geval zeker aan de orde.

Het zou een interessante businesscase zijn als we met zijn allen zouden afzien van die gesponsorde postmarketingactiviteiten. Dan kan er een hele sloot artsenbezoekers ontslagen worden, hoeft allerhande foldermateriaal niet geproduceerd te worden en kunnen we kleinschalige symposia op B-locaties houden met koffie en een krentenbol. Er wordt een fiks bedrag aan kosten van weesgeneesmiddelen besteed aan dit soort postmarketingactiviteiten. Ervan afzien zou prima kunnen helpen om de prijzen te drukken. Vervolgens kunnen professionals voor een fractie van dat bedrag dan zelf zorgen voor hoogkwalitatieve en onafhankelijke informatievoorziening.

Blogs dure medicijnen artsenbezoeker
  • Carla Hollak

    Carla Hollak is internist en hoogleraar erfelijke stofwisselingsziekten.  

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.