Blogs & columns
Goda Choi
3 minuten leestijd
Blog

Epic #fail

3 reacties

Patiëntenzorg is teamwork. Voor de teamspirit is er niets fijner dan een gezamenlijke (denkbeeldige) vijand. Gezonde rivaliteit kan voorts motiveren om harder te lopen en de tegenstander te outshinen. Vooral in de sport is het een bekend fenomeen dat concurrenten elkaar sterker maken – wat te denken van de traditionele top 3 in de nationale voetballerij: Ajax, PSV en Feijenoord. Ook voor de buitenlandse krakers tussen Real Madrid en Barcelona of United versus City hoef je geen enkele speler op te laden.

Wat dat betreft is het jammer dat we deze geldingsdrang niet aanwakkeren in het ziekenhuis. Ik fantaseer over een situatie waarin een patiënt met buikpijn op de SEH wordt beoordeeld door een internist, een chirurg, een MDL-arts en een neuroloog. Hoe mooi als de vier specialisten zich inspannen om als eerste een diagnose te stellen en de behandeling te starten op een warm bed op de eigen verpleegafdeling! Geen aanvullende consulten, niet wachten op het kruisbloed, geen ruzie met de radioloog of onderling om wie de hoofdbehandelaar moet zijn (zucht) en altijd plek voor de volgende spoedeisende patiënt!

Als deze benadering niet past binnen uw ziekenhuiscultuur heb ik een andere suggestie. Promoveer het lokale epd tot de gezamenlijke vijand. Het is tastbaar, je kunt er op darten en iedereen heeft er een hekel aan (inclusief de patiënt), dus why not? Computers zijn uitgevonden om ons leven easy te maken en inderdaad, voor een handvol dokters en verpleegkundigen is het epd een verrijking van het leven. Zelf ben ik superuser (ik heb mijn GoLive T-shirt bewaard) en dol op het epd. Ik heb hem ingesteld in dark mode, functionele kleurentabjes, smartphrases en autocorrecties om mijn interacties met het scherm zo kort mogelijk te houden. Zo bespaar ik iedere dag minstens een uur ten opzichte van mijn collega’s, maar dat uur verlioes ik weer met het aanmaken van tickets om de systeemkronkels glad te strijken. Inmiddels word ik ook betaald als afdelingspsycholoog, steek wenende collega’s een hart onder de riem en leg uit dat zij voor de consultregistratie niet op het linker, maar op het rechter groene kruisje hadden moeten klikken. De optimist in mij zegt dat als we krachten bundelen het alsmaar uitdijende epd-monster kunnen verslaan.

Eerst moet er iets gebeuren aan de verbeterslagen die gevoed worden vanuit de directie en administratieve afdelingen. Al veel te lang ligt de nadruk op smakeloze visuals, toegevoegde functionaliteiten (die niemand begrijpt) en ‘noodzakelijke’ registraties. En dan die eindeloze trainingen! De cumulatieve updates maken het epd alleen maar groter en lelijker, het zit vol met waste. Het leven van de zorgprofessional wordt hierdoor miserabel. Er zijn zelfs collega’s die scribes inhuren om maar niets met het epd te hoeven doen. Alsof je een iPad koopt en een student inhuurt om hem te bedienen en een andere die de gebruikshandleiding voorleest. De oplossing is simpel: subtractie. Less is more! Artsen en verpleegkundigen verdienen een epd met een toegankelijke, eenduidige lay-out: minder tabjes, minder tekst en minder knopjes. Het moge duidelijk zijn dat aanpassingen niet getoetst moeten worden bij mensen zoals ik die met een muis in de hand zijn geboren. Waarom mogen alle werknemers wel de nieuwe koffie testen, maar niet het nieuwe epd?

Ik doe daarom een oproep aan degenen die zich bezighouden met het ontwerp (of: redesign) van het epd. Loop eens mee met de poli van een digibete collega of duw de COW voort op de afdeling, observeer hoe mensen omgaan met de computer en het epd, probeer je in te leven, toon empathie en beloof plechtig dat je je stinkende best gaat doen om het epd te degraderen van vijand tot vriend. #thankyou

Meer van Goda Choi
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A. G?bel

    Huisarts, Amstelveen

    Leuk stuk!
    Ook jn huisartsenland is digitaliseren het toverwoord geworden. Digitaliseren is doel op zich geworden en we maken elkaar er helemaal gek mee. Gaat te ver.
    Ik mis nu niets op dit gebied en toch zegt 'iedereen': "de zorg verandert en wij... moeten mee veranderen".
    Maar ik denk eerlijk gezegd dat die zogenaamde verandering-om-ons-heen wel meevalt en dat we ons gek laten maken door ICT managers die zo hun kostbare taak kunnen doen. Wat mij betreft is ICT niks anders dan een hulpmiddel maar verzekeraars zien daarin de mogelijkheid tot big data. Ik denk niet dat er betere diagnoses gesteld gaan worden, alhoewel 'iedereen' denkt dat dat wel zo is.

  • J.R. Berg

    ha, Nieuwleusen

    Heerlijk om te lezen! Echter het zetten van vinkjes en creeeren van extra administratie doen we 'ons' zelf aan. En komt voort uit onze eigen beroepsgroepen en deskundigheidcommissies. ICT-bouwers moeten we koesteren, zij kunnen niet zeggen: als je ...een vinkje erbij wilt, moet er ook ergens een vinkje vanaf.

    [Reactie gewijzigd door Berg, Jan Roelof op 03-12-2021 09:21]

  • C.F. Kuijper

    kinderuroloog, Amsterdam

    Slechts 4 woorden: heel hartgrondig mee eens!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.