Blogs & columns
Blog

De schoorsteen moet roken

Plaats een reactie

Recentelijk is er een gloednieuw ziekenhuis in Dubai geopend van onze organisatie, met alle toeters en bellen. Wij behoren tot een groot internationaal commercieel medisch concern dat gericht is op sterke expansie in de regio. Bij de officiële opening kwam zelfs de sjeik van Dubai, Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, en zijn gevolg acte de présence geven.

Het is een algemeen ziekenhuis en alle procedures worden aangeboden, van eerste hulp tot aan geavanceerde oncologische ingrepen, een beddencapaciteit van 188, en zes ok’s. Schitterende apparatuur, mooie inrichting, een batterij aan nieuwe verpleegkundigen, artsen en ondersteunend personeel is aangenomen. Maar de patiëntenstroom is nog niet lekker op gang gekomen. Wat het gevolg kan zijn van het feit dat een concurrent letterlijk aan de overkant ook een groot ziekenhuis heeft gebouwd met hetzelfde dienstenpakket.

Daarnaast zit mijn kliniek, weliswaar kleiner van formaat en gericht op de lokale bevolking, slechts op zeven minuten afstand. Tevens kiezen patiënten hier dikwijls voor een behandeld arts die is aangeraden door een bekende (kwaliteit varieert, zoals eerder beschreven in mijn blogs, red.) en gaan daarvoor naar een specifieke kliniek. De luxe van keuzevrijheid. Terwijl wij gezegend zijn met een aanzienlijke patiëntenpopulatie en sommige artsen zelfs een wachtlijst hebben, begint het bestuur zenuwachtig te worden over de bezetting van het nieuwe ziekenhuis. De schoorsteen moet roken! En dus zijn ze begonnen met het doorsturen van patiënten van onze kliniek naar het ziekenhuis en tegelijkertijd het nog verder uitbreiden van de kliniekopeningstijden naar zeven dagen per week, van 8.00 tot 23.00 uur. Let wel: spoed gaat altijd direct door naar het ziekenhuis.

Ondanks onze ervaring en onderbouwing met bezoekcijfers over de afgelopen jaren: extra lange openingstijden levert niet tot nauwelijks nieuwe patiënten, maar legt wel extra druk op het ondersteunend personeel – administratie, beveiliging, schoonmaak – en de dienstdoende artsen en verpleegkundigen. Ik ben een voorstander van een goede dienstverlening en zorgen dat je bereikbaar bent voor je patiënten, maar het steekt om personeel duimen te zien draaien en verveeld op hun smartphone te zien staren, wachtend op die ene verdwaalde patiënt die denkt om 22.00 uur ’s avonds: laat ik nog eens naar mijn huisarts gaan om die pukkel te laten bekijken. Hoe hier de schoorsteen van moet roken heb ik tot nu toe niet begrepen; geen patiënten zijn geen inkomsten, toch? Tevens werkt het noch motiverend noch stimulerend voor iedereen die dienst heeft. Het zou prettig zijn als de bestuurders beter begrijpen wat de impact is van hun beleid op de organisatie. Je blindstaren op groot, groter, grootst lijkt me binnen de gezondheidszorg geen gezonde ontwikkeling. Laat het mantra ‘massa is kassa’ over aan de supermarkten.

  • Aagje Bais

    Gynaecoloog Aagje Bais is de eerste Nederlandse medisch specialist in de Verenigde Arabische Emiraten.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.