Zo zou het nooit moeten gaan
11 reacties
Vorige week plaatste mijn assistente een 49-jarige patiënte met haar partner als spoed tussen de andere patiënten van de dag. De vrouw had om 13.00 uur gebeld en om 14.00 uur zaten zij en echtgenoot in paniek voor mijn neus.
Patiënte heeft een melanoom en las de uitslag van haar PET-CT in het patiëntenportaal van het ziekenhuis. Helaas heeft ze haar behandelend arts daar niet over gesproken.
Ook ik had als huisarts nog geen bericht gehad vanuit het ziekenhuis. Zodoende moest ik, even tussendoor, via het beeldscherm van haar telefoon, het slechte nieuws over een zeer specialistische materie brengen. Een slechtnieuwsgesprek is nooit fijn of leuk, maar kan wel goed verlopen, mits voorbereid. Zoals het nu is gegaan zou het nooit moeten gaan.
Transparantie naar de patiënt is een mooie ontwikkeling, maar laten we afspreken dat de behandelend arts eerste de uitslag bespreekt alvorens deze op het patiëntenportaal zichtbaar wordt.