Laatste nieuws
Ilse Kleijne
Ilse Kleijne
1 minuut leestijd
Nieuws

Tweede Kamer kiest meldplicht voor nieuwe en bestaande zorgaanbieder

3 reacties

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de nieuwe Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza), die een meldplicht voor zorgaanbieders regelt. Ook werd een wijziging op de wet aangenomen die ervoor zorgt dat niet alleen nieuwe, maar ook bestaande zorgaanbieders zich verplicht moeten melden.

De Wtza vervangt de Wet toelating zorginstellingen (Wtzi) en moet ervoor zorgen dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) eerder zicht krijgt op nieuwe toetreders op de zorgmarkt. Het wetsvoorstel kende daarvoor een meldplicht voor nieuwe zorgaanbieders, die zich bij het CIBG moeten melden door op een digitaal formulier hun plannen te vermelden.

Maar de Tweede Kamer heeft die meldplicht uitgebreid door een CDA/GroenLinks-amendement op het voorstel aan te nemen. Dat amendement regelt dat de meldplicht ook zal gelden voor bestaande aanbieders, opdat de IGJ zicht op alle aanbieders heeft. Wel kunnen via lagere wetgeving bepaalde categorieën aanbieders alsnog van de meldplicht worden uitgesloten, om administratieve lasten zo veel mogelijk te beperken, aldus dit amendement.

Verder scherpt de Wtza ook de eisen voor een vergunning aan. Niet alleen aanbieders van medisch-specialistische zorg, maar ook aanbieders van overige Zvw- en Wlz-zorg moeten voortaan een vergunning aanvragen als de wet van kracht wordt. Althans, als er tien of meer mensen werkzaam zijn. Een Kamermeerderheid steunde een VVD-amendement om het indienden van onterechte declaraties voortaan een grond te laten zijn om zo’n vergunning te weigeren of in te trekken.

De voltallige Tweede Kamer wil verder graag dat de informatie die zorgaanbieders moeten aanleveren voor de meldplicht, zoals aard van de geleverde zorg en personeelsformatie, ook voor het publiek beschikbaar komen. Verder steunde de voltallige Kamer een CDA-motie om te kijken of er een modeljaarrekening voor zorgaanbieders kan worden opgesteld, om meer eenduidigheid en inzicht te krijgen in jaarcijfers. Ook was er voldoende steun voor een SP-motie die verzoekt om de capaciteit bij de IGJ uit te breiden om de meldplicht en vergunningstaak te kunnen uitvoeren.

Lees ook
Nieuws meldplicht
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen werkt sinds 2016 als journalist bij Medisch Contact. Ze werkte eerder als verslaggever voor regionale dagbladen en een energiekrant.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Maurice Debije

    psychiater, Maastricht

    Meer grip: op de zorgverzekeraars, NZa, VWS, samen verantwoordelijk voor de administratieve lasten, sinds de invoering van de ZVW geexplodeerd? Die samen weigeren daar concreet iets aan te doen? Ambtenaren en beambten geven geld voor de zorg uit bel...astingen en premies liever uit aan hun hypotheken dan aan een efficiente en toegankelijke zorg zonder wachtlijsten voor de burgers en hun kinderen. IGJ weigert gemeentes vanwege op grote schaal schenden van privacy wet- en regelgeving te onderzoeken, laat staan op de vingers te tikken. Reserves zorgverzekeraars terugdringen, kosten en dus premies verlagen door handen weg van het toetsenbord en terug naar het bed van de patient. Gemeentes dwingen niet te stunten met tarieven: nu worden tarieven domweg gehalveerd. In het verleden dwongen gemeentes bij thuiszorg-instellingen tarieven af onder de kostprijs. Gevolgen: tientallen instellingen failliet gegaan, tienduizenden werknemers hun banen kwijt. Directe en indirecte kosten lopen in de miljarden. Overheveling gehandicapten-voorzieningen van UWV naar gemeentes: een grote rampspoed, elk dorp zijn eigen regels, waardoor voor de burger grote rechtsongelijkheid en -onzekerheid. Hetzelfde geldt voor de falikant mislukte Jeugdwet: kinder- en jeugdpsychiaters verlaten en masse de jeugdzorg, omdat ze niet voor incompetente ambtenaren willen werken. En nu gaan de ambtenaren zich ook met de WVGGZ bemoeien, totaal niet gehinderd door kennis van zaken proberen ze wel op de stoel van de psychiater te gaan zitten. En waar broeit Den Haag op: regionale financiering van de zorg. Dat wordt nog erger als de periode Borst, die door de beperking van het aantal verrichtingen de maatschappij miljarden schade heeft opgeleverd. Ze leren ook nooit van hun fouten, het lijkt de belastingdienst wel. Hoogste tijd voor IFAP (Individueel Funktioneren Ambtenaren en Politici) met een POP (Persoonlijk Ontwikkelings Plan). Ik vul de formulieren wel in, helemaal gratis.

  • Els van Veen

    huisarts, Dalfsen

    Collega Wind: Dit is denk ik bedoeld om meer grip te krijgen op malafide instellingen, met name thuiszorg, gehandicaptenzorg en GGZ, zoals bijvoorbeeld in dit artikel in Trouw in 2019 werd genoemd:
    https://www.trouw.nl/zorg/maakt-een-zorgbedrijf-mil...joenen-euro-s-winst-dan-is-er-iets-vreemds-aan-de-hand~b89ea9d7/
    Lijkt mij wel goed.

  • Jurriën Wind

    huisarts, Wijk en Aalburg

    Ik meen me te herinneren dat 'Den Haag' er voorstander van was om (onnodige) bureaucratie en administratieve rompslomp in de gezondheidszorg te beperken. Theorie en praktijk blijken toch 2 verschillende zaken te zijn, helaas....!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.