Inloggen
Laatste nieuws
Nieuws

‘Maak planetary health toppriotiteit in (zorg)onderwijs’

Plaats een reactie

Er moet binnen de zorg, het onderwijs en in het overheidsbeleid veel meer aandacht komen voor de verduurzaming en de klimaatcrisis. De verduurzaming van de zorg moet worden versneld en planetary health-onderwijs moet topprioriteit krijgen binnen het (zorg)onderwijs.

Dit zijn enkele van de aanbevelingen die een groep jonge artsen en geneeskundestudenten doet in een uitgebreide brief aan diverse ministers en de Eerste en de Tweede Kamer. De brief is medeondertekend door een flink aantal (bekende) wetenschappers, artsen, beroepsverenigingen, (zorg)organisaties en bedrijven. Het initiatief gaat gepaard met een onlinepetitie.

‘Er is nu absoluut te weinig aandacht voor de klimaatcrisis, milieuvervuiling, biodiversiteitsverlies en ongelijkheid in het overheidsbeleid en in het onderwijs’, licht tropen- en huisarts Jorieke van der Stelt toe. Zij is een van de negen initiatiefnemers van de brief. ‘Het is belangrijk dat er nú stappen worden gezet, want dit gaat niet alleen over de toekomst van onze kinderen, maar ook over ónze toekomst. Er worden nu al mensen ziek, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Klimaatveranderingen hebben zowel direct als indirect enorme gevolgen voor de gezondheid. Directe effecten op de gezondheid kunnen bijvoorbeeld komen door pesticidengebruik of hittestress. Bij indirecte gevolgen kun je onder andere denken aan de mentale gevolgen van massamigratie, die op gang komt in gebieden met hitte, droogte en – mogelijk ook in Nederland – overstromingen. Of de dreiging daarvan.’

Handelingsperspectief

Volgens Van der Stelt missen veel artsen handelingsperspectief. ‘Ze weten dat onder meer de klimaatcrisis grote gevolgen heeft voor de volksgezondheid, maar weten niet wat ze eraan kunnen doen, welke stappen ze nog meer kunnen nemen naast het vergroenen van hun eigen spreekkamer. Als initiatiefnemers zijn we hier zelf ook tegenaan gelopen. We zijn allemaal bijna of net klaar met onze opleiding en komen er nu achter dat we tegen de grenzen van onze kennis oplopen en dit soort informatie hebben gemist in onze opleiding. Alle kennis die wij nu opdoen, moeten we zelf, op eigen initiatief, vergaren. Wij vinden dat er in zorgopleidingen veel meer aandacht aan moet worden besteed, maar ook dat de 1 miljoen zorgverleners in Nederland moeten worden bijgeschoold.’

Maar de oproep om in het onderwijs veel meer aandacht te besteden aan planetary health betreft niet alleen het zorgonderwijs, benadrukt Van der Stelt. ‘We pleiten ervoor het onderwerp in het hele onderwijssysteem veel aan bod te laten komen, ook in het basis- en voortgezet onderwijs. Dat is eigenlijk een no-brainer. Je bent namelijk rijkelijk laat als je er pas in de medische opleiding mee begint. We redden het niet met alleen het zorgonderwijs.’

Lees ook
Nieuws onderwijs klimaatverandering milieu duurzaamheid
  • Simone Paauw

    Simone Paauw (1978) werkt sinds april 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone’ arts met een bijzonder verhaal en neemt graag een kijkje in de praktijk.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.