Ggz gebukt onder financiële druk
8 reactiesDe houdbaarheid van de geestelijke gezondheidszorg in Nederland staat onder druk. De grotere ggz-instellingen leveren zorg onder grote financiële druk, omdat ze gevangen zitten in een systeem van omzet- en prijsplafonds.
Zorgaanbieders hebben daardoor grote moeite om noodzakelijke innovaties te bekostigen of hun primaire proces te herontwerpen; noodzakelijke (IT)-investeringen blijven vaak uit. Daar komt een toenemende personeelstekort bij. Gevolg van dit alles: oplopende wachttijden, te hoge werkdruk op de crisisdienst, sluiting van klinieken, onveiligheid bij forensische klinieken en afnemende tevredenheid bij medewerkers. Het zijn herkenbare klachten en problemen waarover het adviesbureau KPMG rapporteert in zijn zojuist verschenen Healthcheck GGZ.
Volgens het bureau is het personeelstekort niet snel op te lossen. Ook niet met de loonsverhoging van 8,4 procent die ggz-medewerkers verdeeld over de komende 2,5 jaar krijgen. Sterker, die zou de financiële druk op budgetten zelfs in stand houden en het vernieuwingsproces alleen maar bemoeilijken.
De oplossing van de problemen moet volgens KPMG worden gezocht in het anders inrichten van de zorg, slimmere manieren van werken en het vaker inzetten van technologie. Digitalisering van zorgprocessen en administratie kan bovendien de belasting van het personeel verminderen, aldus KPMG.
KPMG ziet ook lichtpuntjes: ondanks de wachttijden is de toegankelijkheid van de ggz door de komst van de POH-ggz en basis-ggz verbeterd. Er is ook minder stigma. En vergeleken met andere Europese landen scoort de Nederlandse ggz relatief goed op uitkomstindicatoren zoals de totale last die ontstaat door ggz-problemen, sterfte door suïcide en het aantal heropnames na een crisisopname.
Links
https://home.kpmg/nl/nl/home/insights/2019/07/healthcheck-ggz.html