AzG: ‘Onze campagnes waren racistisch en stereotyperend’
1 reactieArtsen zonder Grenzen (AzG) heeft jarenlang in haar campagnes racistische en stereotyperende beelden gebruikt, met witte mensen als de ‘white saviours’ aan de ene kant en machteloze slachtoffers aan de andere kant. Daarmee heeft Artsen zonder Grenzen een te eenzijdig beeld gegeven en geen recht gedaan aan de vele medewerkers uit de landen waarin AzG actief is.
Dat stellen Chinonso Emmanuel Okorie, een arts in dienst bij Artsen zonder Grenzen, en Lindis Hurum, algemeen directeur van de Noorse afdeling van AzG, in een nieuwe campagnevideo. Volgens hen weten veel mensen niet dat 80 procent van de AzG-medewerkers wordt ingehuurd in de landen waar de organisatie actief is en dat meer dan de helft van de reizende medewerkers afkomstig is uit Afrika, het Midden-Oosten en Midden- en Zuid-Amerika – omdát AzG dat nooit heeft laten zien in haar campagnes. Okorie en Hurum wijten dat aan het feit dat de basis van humanitaire hulp ligt in het (neo)kolonialisme. Ze stellen dat er verandering moet komen, want ‘white people shouldn’t be the center of every story’.
Steil achterover
‘De video is opgenomen nadat Noorse AzG-medewerkers een campagnebureau in de arm hadden genomen voor een nieuwe campagne. Dat bureau suggereerde dat ze een filmpje moesten maken met een witte hulpverlener, omdat ze daarmee meer geldschieters bereid zouden vinden te doneren. Daar sloegen ze steil van achterover’, licht een woordvoerder van de Nederlandse afdeling van AzG toe. ‘Als Nederlandse afdeling van AzG staan we helemaal achter de boodschap. We zijn de laatste jaren steeds meer bezig met dit thema en willen onze verantwoordelijkheid nemen door het respect te tonen dat al onze medewerkers verdienen. We zijn ons bewuster geworden van onze eigen rol hierin.’
Witte dokter
Volgens de AzG-woordvoerder is het ook in Nederland misgegaan met het beeld dat AzG heeft gecreëerd. ‘Dat van de witte dokter die in het vliegtuig stapt om mensen in arme landen te helpen. Jarenlang hebben we ingespeeld op de behoefte van het publiek aan herkenning, hebben we getracht ons werk wat dichterbij te brengen. Het is ook iets wat ons vaak wordt gevraagd door media, bijvoorbeeld talkshows – maar ook door Medisch Contact – zij willen altijd graag een Nederlandse arts interviewen die bijvoorbeeld net is teruggekomen uit Soedan. Maar als je erover nadenkt, heeft de arts uit Soedan waarschijnlijk een veel interessanter verhaal.’
Lees ook
S.P. ten Holt
Huisarts nph, Roden
Tijd voor excuses?