Laatste nieuws
Ilse Kleijne
Ilse Kleijne
1 minuut leestijd
Nieuws

Arts krijgt geen meldplicht rond rijbewijs

8 reacties

Een mogelijke meldplicht voor artsen rond rijbewijskeuringen blijkt van de baan. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat wil wel dat artsen patiënten standaard op de hoogte brengen van een toekomstige meldplicht die op patiënten zelf zal rusten bij bepaalde aandoeningen.

Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat (I&W) werkt aan nieuwe maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Een van de opties die afgelopen jaar daarvoor werd genoemd, was om artsen een meldplicht bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) op te leggen als de rijvaardigheid van een patiënt wordt aangetast door een aandoening of door medicatiegebruik. Ook is geopperd dat artsen een informatieplicht kon worden opgelegd, dus dat zij patiënten hierover moeten informeren als de rijvaardigheid vermindert door aandoening of medicijnen.

Wel informeren

Maar uiteindelijk zijn die opties losgelaten, zo blijkt, en komen er dus geen plichten voor artsen. Wel ziet I&W nog een rol voor artsen weggelegd als het gaat om het informeren van patiënten. Het ministerie wil namelijk dat er voor een nog te bepalen lijst aandoeningen, die als risicovol voor de verkeersveiligheid worden beschouwd, een plicht komt voor rijbewijshouders: zij moeten zelf bij het CBR melden dat zij die aandoening hebben. Op die manier wil het ministerie de verantwoordelijkheid rond medische rijgeschiktheid bij de rijbewijshouder laten, zoals nu al het geval is.

Maar het ministerie wil daarvoor ‘in samenspraak met de beroepsgroep afspraken maken over hoe artsen deze rol op zich nemen’.

Deze werkwijze past bij het gegeven dat een ‘arts de medische situatie van de patiënt het beste kent’ en dat artsen ‘nu al vaak over de algemene gevolgen van de medische indicatie voor de verkeersveiligheid informeren’, aldus minister Harbers. Als artsen patiënten over hun eigen meldplicht willen informeren, heeft dat volgens hem als voordeel ‘dat de patiënt meteen bekend wordt’ met de rijvaardigheidsrisico’s van diens aandoening en er daar dus op een gegeven moment een meldplicht voor geldt.

Lees ook

Nieuws meldplicht
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen werkt sinds 2016 als journalist bij Medisch Contact. Ze werkte eerder als verslaggever voor regionale dagbladen en een energiekrant.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • N.M. Castelein

    Medisch adviseur CIZ , Bosch en Duin

    In Nederland is iedereen verplicht om een Gezondheidsverklaring in te vullen bij de eerste aanvraag van een autorijbewijs. Ook is iedereen van 75 jaar en ouder verplicht om een medische keuring te ondergaan bij het verlengen van het rijbewijs.

    Ind...ien een autobestuurder op het moment van het aanvragen van het eerste rijbewijs geen aandoening heeft die gepaard gaat met een termijnbeperking, dan is deze bestuurder “rijgeschikt” verklaard tot het 75ste levensjaar. Deze rijgeschiktheid hoeft niet te worden aangetoond door de bestuurder, ook niet bij het verlengen van het rijbewijs.

    De situatie is anders voor autobestuurders waarvan het bij het CBR bekend is, dat zij een aandoening hebben die volgens de Regeling Eisen Rijgeschiktheid 2000 (REG2000) gepaard gaat met een termijnbeperking van de medische rijgeschiktheid. Deze autobestuurders moeten elk termijn aantonen dat zij voldoen aan de op dat moment geldende REG2000. Er is dan sprake van een periodieke meldplicht middels de Gezondheidsverklaring.

    Autobestuurders die de periodieke meldplicht moeten ondergaan en medisch onderlegd zijn weten dat de REG2000 en de hele procedure rondom de bepaling van medische rijgeschiktheid niet op medisch inhoudelijke gronden wordt bepaald, maar door toevalligheden in de wet.

    Zo was vroeger de maximale termijn van rijgeschiktheid voor autobestuurders met diabetes mellitus met geneesmiddelen die een hypoglykemie kunnen veroorzaken 10 jaar, maar onder druk van Europese regelgeving gewijzigd naar 5 jaar. En dit in een tijd waarin mensen met intensieve insulinetherapie met een eenvoudige scan kunnen zien hoe hoog het glucosegehalte is en welke richting deze op gaat. Een ander voorbeeld is paragraaf 8.3 in de REG2000. In deze paragraaf stond van 2000 tot medio 2016 beschreven dat autobestuurders tot een jaar na een depressie (ongeacht ernst van de depressie) ongeschikt waren om een auto te besturen. Het fileprobleem was opgelost als iedere automobilist verplicht was geweest dat te melden bij het CBR. Nu zijn alleen de autobestuurders met een termijnbeperking die eerlijk zijn geweest op hun Gezondheidsverklaring de dupe geweest van deze paragraaf. De autobestuurder die een termijnbeperking heeft wordt gedwongen om de wet te overtreden bij het invullen van de Gezondheidsverklaring, want als zij tegenwoordig melden op de Gezondheidsverklaring dat zij onder behandeling zijn geweest voor een depressie dan moeten ze een duur psychiatrisch rapport laten opmaken om maar aan te tonen dat ze therapietrouw zijn en niet suïcidaal. In Nederland wordt op de Gezondheidsverklaring niet gevraagd of de autobestuurder een bril of contactlenzen draagt. Autobestuurders met bril/contactlenzen die wettelijk niet verplicht zijn een oogartsenrapport aan te leveren bij het CBR hebben daarom geen brilcode op hun rijbewijs. Anders is het voor autobestuurders met bril/contactlenzen die een oogartsenrapport hebben moeten aanleveren om rijgeschikt te worden verklaard. De oogarts vult in het rapport in welk hulpmiddel de aanvrager gebruikt ter correctie, wat de visus is zonder correctie, wat de visus is met correctie en wat de visus is met optimale correctie. Deze autobestuurders krijgen wel een brilcode op het rijbewijs.

    Het huidige stelsel van medische rijgeschiktheid is in mijn ogen gebaseerd op discriminatie. Aan de ene kant zou het stelsel rechtvaardiger worden door iedereen te verplichten zich te melden bij het CBR. Aan de andere kant heb ik zelf ervaren hoe draconisch de REG2000 is en zou ik het niemand willen aandoen in dit systeem verzeild te raken.

    De minister van Infrastructuur gaat het zichzelf moeilijk maken met het plan om rijbewijshouders met bepaalde aandoeningen zich verplicht te laten melden, zonder weer te vervallen in willekeur. Het CBR houdt namelijk niet eens bij op grond van welke aandoening een autobestuurder ongeschikt wordt verklaard! Uit de gegevens van het CBR zou zomaar kunnen blijken dat autobestuurders met epilepsie of diabetes of stollingsstoornissen het vaakst ongeschikt worden verklaard. Echter: als deze autobestuurders bekend zijn bij het CBR, moeten zij zich middels de Gezondheidsverklaring op alle aandoeningen die staan vermeld in de REG2000 laten screenen. Dit betekent dat zij ook ongeschikt kunnen worden verklaard op basis van een heel andere aandoening, bijvoorbeeld depressie. Maar omdat een registratie bij het CBR met epilepsie en diabetes altijd gepaard gaat met een periodieke meldingsplicht zullen deze groepen ook het vaakst ongeschikt worden verklaard!

    Ik pleit voor het afschaffen van de Gezondheidsverklaring bij het vernieuwen van een autorijbewijs met een termijnbeperking. De aandoening waardoor de termijnbeperking is ontstaan is al bekend bij het CBR en de keuring kan met deze gegevens worden gedaan. Daarmee wordt iedere autobestuurder zelf verantwoordelijk voor het al dan niet melden van een aandoening bij het CBR, en niet alleen de autobestuurders zonder termijnbeperking.

    Al sinds de eerste publicatie van de REG 2000 staat in de wettekst dat er “nog altijd betrekkelijk weinig epidemiologische gegevens zijn over de gezondheidstoestand van verkeersdeelnemers en het veroorzaken van verkeersongevallen" (afgezien van de invloed van alcohol-gebruik).

    Autobestuurders horen op basis van medisch inhoudelijke correcte argumenten en dus ook op epidemiologische gegevens te worden beoordeeld op hun rijgeschiktheid en niet op basis van toevallige omstandigheden.

  • S.A.A.M. Romeijnders

    Praktijkhoudend huisarts, Roermond

    Ik heb een geheimhouding plicht. Dit waarborgt mij dat mijn patiënten alles kunnen vertellen. Ik keur niet mijn eigen patiënten voor het rijbewijs. Wat ook een voorstel van de overheid is. Helaas heb ik hier de KNMG tot nu toe niet over gehoord.

  • H.M.C. K?rner-de monchy

    Oud OK en fotograaf., Rotterdam

    Van dat jokken kunnen toch ernstige situaties ontstaan, en wat verwacht U van therapie bij ouderen die voor een rijbewijs keuring komen.

  • H.M.C. K?rner-de monchy

    Oud OK en fotograaf, Rotterdam

    Toch vind ik wel dat de patiënt niet altijd eerlijk is over zijn/ haar medische problemen tav het besturen van motorvoertuigen. Iets meer informatie van de huisarts is hier absoluut nodig

    • J. Boddé

      Huisarts

      De patient is niet eerlijk over zijn situatie, dus de huisarts moet beter informeren. Ik kan het niet minder met u eens zijn.

      Zeker zie ik het wel als taak mensen te informeren over rijvaardigheid. Zoals ook specialisten die hebben. Het gedrag wa...t er op volgt ligt denk ik niet aan de hoeveelheid of gebrek aan informeren.

      • H.M.C. K?rner-de monchy

        Oud Ok en fotograaf, Rotterdam

        Als antwoord op uw reactie J.Boddé, is het spijtig als mensen die met de onjuiste informatie ten aanzien van hun gezondheid hun rijbewijs verlengd krijgen. Zij kruipen dus weer achter het stuur en brengen daarmee andere weggebruikers in gevaar. Dat i...s ongewenst.
        Hoe krijgt een keuringsarts zijn informatie.? Niet dus.

        • Huisarts, Streefkerk

          Bart Bruijn.

          Uw "oplossing" voor het probleem van niet de waarheid vertellen door de patiënt verlegt dat probleem naar de huisarts. En dat is veel erger dan jokken tegen een keuringsarts, omdat dan mensen eventuele therapie niet meer zullen krijg...en.

          U gooit het kind met het badwater weg.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.