Laatste nieuws
Wetenschap

Zoveel (alcoholische) dranken, zoveel emoties

Plaats een reactie
getty images
getty images

Verschillende soorten alcohol wekken verschillende emotionele reacties op. Sterke drank wordt het vaakst geassocieerd met gevoelens van agressie, rode wijn met ontspanning. Dat schrijven Britse onderzoekers in het onlinetijdschrift BMJ Open.

Om de mogelijke emotionele factoren te achterhalen die ten grondslag liggen aan de alcoholvoorkeur, maakten de onderzoekers gebruik van gegevens uit de Global Drug Survey (GDS), ‘s werelds grootse drugsonderzoek. De uiteindelijke analyse omvatte de antwoorden van een krappe 30 duizend deelnemers tussen de 18 en 34 jaar uit eenentwintig landen, die allen de verschillende soorten alcohol hadden gedronken in het jaar ervoor.

De GDS bevat vragen over alcoholgebruik en de gevoelens die de deelnemers associëren met het drinken van bier, sterke drank en rode of witte wijn – zowel als ze thuis zijn als wanneer ze uitgingen. De emoties zijn energiek, ontspannen, sexy, zelfverzekerd enerzijds en anderzijds: moe, agressief, ziek, rusteloos en droevig.

Meer dan de helft (ongeveer 59%) van de respondenten associeerde sterke dranken met gevoelens van energie en zelfvertrouwen. En 42,5% associeerde sterke drank met een sexy gevoel. Maar bijna één op de drie (29,8%) respondenten gaf ook aan dat ze zich agressief voelde door sterke drank, terwijl rode wijn dat effect slechts bij 2,6% had. Ook witte wijn ontlokte maar bij weinigen (2,7%) agressieve emoties.

Rode wijn gaf de respondenten juist relatief vaak een vermoeid gevoel (60%) en een ontspannen gevoel bij ruim de helft van de deelnemers (52,8%). Ook het drinken van bier gaf bijna bij één op de twee (49,9%) een ontspannen gevoel, maar maakt hen ook moe, volgens 38,9 procent van de respondenten.

Zware drinkers gaven hogere scores aan bij zowel de positieve als de negatieve emoties, ongeacht of ze thuis of buiten de deur alcohol dronken.

Een beter begrip van de relatie tussen de verschillende soorten drank en de emoties en het gedrag die daarmee geassocieerd worden, kan volgens de onderzoekers leiden tot betere publiekscampagnes op het gebied van preventie. Ze wijzen erop dat eerdere studies zich hebben gericht op alcohol als geheel. Maar, zeggen zij, dit onderzoek suggereert dat de verschillende soorten alcohol niet noodzakelijkerwijs op dezelfde manier worden gezien of gebruikt. Voorlichting zou zich kunnen richten op de associatie tussen sterke drank en, bijvoorbeeld, agressie.

http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2017-016089

Lees ook:

Wetenschap alcohol
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert werkt als journalist voor Medisch Contact. Arbeidsmarkt, levenseinde en e-health hebben haar speciale aandacht.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.