Laatste nieuws
Marieke van Twillert
Marieke van Twillert
1 minuut leestijd

Ziekenhuizen declareren te hoge rekeningen bij CZ

4 reacties

Ziekenhuizen hebben vorig jaar bijna 4 ton te veel gedeclareerd bij ziektekostenverzekeraar CZ. Volgens CZ is nadrukkelijk geen sprake van fraude, maar van menselijke fouten. Cliënten van CZ die hun declaratiegegevens opvroegen, kregen in 15 procent van de gevallen gelijk. Het ging om een totaal gedeclareerd bedrag van 3 miljoen euro. Voor de context: Er gaat voor 4 miljard euro aan ziekenhuisrekeningen om bij CZ.

Het AD heeft daar gisteren over bericht na eigen onderzoek. In totaal vroegen zevenduizend cliënten hun zorgnota’s op. In duizend gevallen was er te veel gedeclareerd. Soms is er dubbel gedeclareerd of werden onderzoeken twee keer opgevoerd. Het jaar ervoor ging het nog om een bedrag van 2 ton.
De foutieve declaraties hadden geen betrekking op specifieke behandelingen, ook was het niet terug te voeren op bepaalde ziekenhuizen. ‘Daar kijken we nog naar’, aldus Fleur Hasaart, programmamanager  zorgkostenbeheersing bij CZ.

Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de belangenbehartiger van alle zorgverzekeraars, vindt het een ‘goede zaak’ dat CZ met deze cijfers naar buiten is gekomen. ‘Dit is transparantie zoals het bedoeld is’, zegt woordvoerder Rik van Druten.

Zorgverzekeraars willen graag dat cliënten hun zorgnota’s zelf nakijken. Met ingang van dit jaar moeten zorgverzekeraars op het beveiligde deel van hun website de facturen van de ziekenhuizen tonen. Cliënten klagen dat de zorgnota’s weinig begrijpelijk zijn, waardoor de controle lastig is. ‘Daar zijn nog wel wat slagen te maken’, erkent de ZN-woordvoerder. ‘Het doel is om een patiënt duidelijk te maken waarvoor hij heeft betaald.’

Marieke van Twillert

© Shutterstock
© Shutterstock
Lees ook:
zorgverzekeraars cz transparantie
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert is sinds eind 2015 journalist bij Medisch Contact. Arbeidsmarkt en internationale gezondheidszorg hebben haar speciale aandacht, maar ze volgt ook het levenseindedebat, medische technologie en internationale gezondheid. Marieke is een van de presentatoren van MC de Podcast en schrijft geregeld een bijdrage voor de rubriek Media en Cultuur.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.A. Borgstein

    arts, Nederland

    het DBC/DOT systeem met de beperkte dianose groepen en globale bekostiging is onverenigbaar met nauwkeurige registraties
    elke arts in nederland kan van fraude beschuldid worden (gemakkelijke manier om de artsen in toom te houden)
    globale rekeningen ...die eraan gekoppeld zijn geven de patient geen enkele inzicht in echte kosten maar veroorzaken veel onrust voor de ziekenhuizen en de artsen die ook door de patienten als oplichters gezien worden.
    tijd om de DBC af te schaffen en een correct bekostigingsysteem in te voeren
    zo moeilijk kan dat niet zijn want alles wordt al zorgvuldig geregistreerd

  • W.J. Jongejan

    huisarts n.p., Woerden nl

    Kijk eens aan. De kop van het artikel is niet aangepast, maar wel de tekst. De eerder gemelde softwarefoutjes zijn nu uit de bovenstaande tekst verdwenen en zijn nu vervangen door "menselijke fouten". Het zou de redactie sieren als men evidente tekst...uele wijzigingen onder het artikel aangeeft. De lezer wordt op de huidige manier toch echt op het verkeerde been geplaatst.

  • W.J. Jongejan

    huisarts n.p., Woerden nl

    Het zou aanbeveling verdienen als de redactie de titel van dit artikel aanpast. De huidige titel laat zich makkelijk lezen als "fraude", een door zorgverzekeraars en ministerie veel gebruikt woord als het om de zorg gaat. Uit de inhoud blijkt dat het... om fouten in de software gaat. Fraaier zou zijn bijvoorbeeld het woord "onopzettelijk" toe te voegen aan de titel, evt aan het eind: "door softwarefouten"

  • M.G.W. Barnas

    Internist-intensivist-acute geneeskunde, AMSTERDAM Nederland

    In paginagrote advertenties in de Nederlandse dagbladen vroeg Zorgverzekeraars Nederland recent begrip voor de rol van zorgverzekeraars. De campagne was bedoeld om de vertrouwenskloof tussen publiek en zorgverleners enerzijds en de zorgverzekeraars a...nderzijds te dichten. Bottom-line was dat generalisaties vermeden moesten worden, geen wij-zij gevoel meer en dat we gezamenlijk de zorg moesten verbeteren. Blijkbaar is nog niet elke zorgverzekeraar op de hoogte van de pogingen van ZN het vertrouwen terug te winnen want inderdaad wordt hier het woord fraude wederom niet geschuwd. CZ weet drommels goed dat koppen blijven hangen en de daadwerkelijke inhoud niet. Interessant om de woorden van Peter van Zijl, creative director van reclamebureau BHV, verantwoordelijk voor de campagne, te memoreren: "Een dialoog kun je alleen maar aangaan als je bereid bent iets te doen met de uitkomsten. Dat wordt nog spannend: zijn de partijen bereid hun stellingen te verlaten en te stoppen met het denken in clichés en frames?". Jammer, ik zie en lees nog steeds clichés.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.