Laatste nieuws
Henk Maassen
Henk Maassen
5 minuten leestijd
Achter het nieuws

WRR: ‘Zorgkosten zijn niet op te brengen’

Harde keuzes zijn nodig om de gezondheidszorg betaalbaar te houden

6 reacties
JEFF PACHOUD / AFP/ANP
JEFF PACHOUD / AFP/ANP

De financiële, personele en maatschappelijke kosten van de zorg zijn op termijn onhoudbaar. Scherpe keuzes zijn nu noodzakelijk, aldus de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

Nederlanders gebruiken steeds meer en duurdere zorg. Al twee decennia geven we zelfs onze volledige welvaarts­stijging uit aan meer en betere zorg. De drijvende krachten achter die groei zijn inmiddels genoegzaam bekend: vergrijzing, nieuwe zorgtechnologie, meer chronisch zieken. De prognose is niet goed: de totale uitgaven aan zorg in Nederland bedroegen in 2019 ongeveer 101 miljard, ofwel 6000 euro per persoon. Als deze trend doorzet loopt dat tot 2060 op tot 16.000 euro. Daar komt bij dat in 2040 een kwart van de beroepsbevolking in de zorg zou moeten werken om aan de vraag te voldoen. Dat alles wringt en gaat ten koste van de financiering van en personele inzet voor andere maatschappelijke doelen zoals goed onderwijs.

Anders gezegd: de financiële, personele en maatschappelijke kosten van de zorg zijn op termijn onhoudbaar. Dat betekent dat de politiek de samenleving moet voorbereiden op toenemende schaarste in de zorg en dat scherpe keuzes noodzakelijk zijn, waarschuwt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in het advies ‘Kiezen voor houdbaarheid. Mensen, middelen en maatschappelijk draagvlak’ dat 15 september verscheen. De raad gaat daarbij bepaald niet over één nacht ijs. Ter onderbouwing werd een flink aantal achtergrondstudies uitgevoerd die als zelfstandige publicaties zijn verschenen. ‘We luiden de noodklok’, zegt raadslid en neuroloog Marianne de Visser, emeritus hoogleraar neuromusculaire ziekten (UvA). ‘Het gaat nu nog goed in de ziekenhuiszorg en we hebben een unieke huisartsenzorg, maar burgers maken zich terecht grote zorgen over kwaliteit en toegankelijkheid van de ggz, de jeugdzorg en de ouderenzorg. En als we de kosten niet beteugelen, dan komt ook de kwaliteit van de curatieve zorg in het geding.’

Geen tijdwinst

Enkele veelgenoemde remedies blijken geen afdoende oplossingen. Substitutie van het zorgaanbod – ‘Juiste Zorg op de Juiste Plek’ – bijvoorbeeld. De Visser: ‘Patiënten vinden het fijn: de diagnose en de behandeling door de arts, de warme hand van de verpleegkundige, maar op de betaalbaarheid van de zorg heeft dit geen effect.’ Ook van digitalisering wordt te veel verwacht: ‘Tijdens de pandemie hebben digitale contacten met patiënten een enorme vlucht genomen. Maar het levert artsen vaak geen tijdwinst op.’

Meer in het algemeen is de hoop dat techno­logische ontwikkelingen ons uit de brand zullen helpen ijdel. Nieuwe technologieën zijn vaak ‘complementair’: in plaats van bestaande zorg te vervangen komt er meestal zorg bij. En ze zijn vaak de hoop van patiënten die nu nog minder goed zijn te behandelen, waardoor per saldo meer zorg geleverd wordt. Denk aan gentherapie voor zeldzame en tot nu toe vaak onbehandelbare aandoeningen. Bovendien neemt het toekomstige zorgvolume ook nog eens toe als nieuwe techno­logie leidt tot een hogere levens­verwachting.

IJdele hoop

De hoop dat een ander zorgstelsel soelaas kan bieden, is al net zo ijdel. Volgens Gijsbert Werner, stafmedewerker en onderzoeker bij de WRR, hebben alle westerse landen – ongeacht hun soms sterk uiteenlopende stelsels – te maken met vergelijkbare vraagstukken. ‘De resultaten van een internationale vergelijking geven geen reden om aan te nemen dat een fundamenteel andere stelselinrichting tot een doelmatiger inrichting van de zorg zal leiden. Daarbovenop komt dat een stelselherziening bestuurlijk en maatschappelijk gezien hoge transitie­kosten en een lange voorbereidingstijd vergt.’

‘Stop met het aanbieden en vergoeden van zorg die niet wetenschappelijk is onderbouwd’

Om greep op de zorguitgaven te krijgen moet de politiek die niet anders behandelen dan andere overheidsuitgaven, stelt de WRR. Je zou zeggen dat je, gezien de huidige zeer lage rente, kunt besluiten tot ‘schuldfinanciering’. Dat hoeft niet per se tot onhoudbare publieke financiën te leiden, mits het gaat om incidentele uit­gaven. En juist op dat punt doet de WRR dit idee de das om: zorguitgaven zijn structureel van aard, want jaarlijks terugkerend. En lenen voor dergelijke uitgaven maakt dat er niet alleen rente betaald moet worden op het tekort van het huidige jaar, maar ook op alle voorgaande tekorten. De Visser: ‘Dat leidt tot een versneld oplopende staatsschuld, mensen zullen dan meer premie en belasting moeten betalen, terwijl ze nu al vinden dat ze te veel zelf moeten betalen.’ Nog een tegenargument is dat een groot deel van de zorguitgaven bestemd is voor mensen die buiten het arbeidsproces staan. De WRR is op dit punt economisch streng, want schrijft: ‘Dat betekent uiteraard niet dat er geen brede, niet-financiële, maatschappelijke baten mee gemoeid zijn, maar wel dat de financiële houdbaarheid alleen in stand blijft als die baten ook verzilverd kunnen worden.’

Steeds groter gat

Nog een zorg is dat de bereidheid om voor anderen te betalen op den duur onder druk kan komen te staan, met name bij leefstijlgerelateerde aandoeningen. Zo dreigt een steeds groter gat tussen de door burgers ervaren kosten en de baten van ons zorgstelsel. Dat de WRR vol inzet op preventie verrast daarom niet. ‘De baten daarvan liggen uiteraard ver in de toekomst, en dat maakt het bij uitstek tot een taak van de overheid’, zegt Gijsbert Werner. ‘Het hele overheidsbeleid moet daarop gericht zijn en alle departementen moeten daarin een vooraanstaande rol spelen.’ De Visser memoreert dat dit tot nu toe niet van de grond is gekomen, ofschoon daar onder minister Ab Klink (2007-2010) al plannen voor bestonden. ‘VWS zal in dat opzicht een stevige regierol moeten spelen. Het Nationaal Preventieakkoord is een prachtige, maar zeer vrijblijvende eerste stap. Wij vinden dat een verplichtende aanpak gericht op brede gezondheid niet uit de weg moet worden gegaan.’

Lichte ggz

De WRR wil verder dat de politiek veel beter dan nu afbakent welk deel van de zorg uit publieke middelen wordt betaald. Met name in de ggz, de jeugd- en de ouderenzorg is een langetermijnvisie op wat precies de collectieve kern is cruciaal. De Visser: ‘Behoren lichte vormen van ondersteuning wel tot de collectieve zorg? Is “lichte ggz” echt allemaal psychiatrische of psychologische hulpverlening?’ Van een veel groter deel van de zorg zou de (kosten)effectiviteit expliciet beoordeeld moeten worden. Nu gebeurt dat alleen voor een deel van de geneesmiddelen – andere zorg stroomt via een ‘open’ route automatisch het pakket binnen. Dat betekent voortaan ook een oordeel vellen over de effectiviteit van medische hulpmiddelen zoals operatierobots, en over de inzet in de langdurige zorg en de ggz van nieuwe methoden als zorgrobots of e-health. En ook: stoppen met het aanbieden en vergoeden van zorg die niet wetenschappelijk is onderbouwd. De Visser daarover: ‘Als dokter weet ik dat het ingewikkeld is om af te stappen van bepaalde diagnostiek en behandeling die, nadat je die jarenlang gewend bent geweest, toch minder effectief blijkt. Toch moet het: dit is bij uitstek iets waarop we dokters kunnen aanspreken.’ ‘Wij denken’, vult Werner aan, ‘dat een uitvoerende instantie in dat opzicht onafhankelijke doorzettingsmacht zou moeten krijgen, en dat de politiek zich daar verder niet meer mee zou moeten bemoeien.’

De stem van de burger

Het blijft daarbij wel zaak de stem van de burger te horen en ‘mee te nemen’ in de keuzes die nodig zijn. In het huidige versnipperde politieke klimaat denkt de WRR aan de instelling van een burger­forum, want onderzoek en ervaringen in het buitenland laten zien dat ook leken na scholing en voorlichting bereid en in staat zijn moeilijke keuzes over prioritering in de zorg te maken. Voorkom in ieder geval ‘incidentenpolitiek’ en vermijd ‘bestuurlijke drukte’, waarschuwt de WRR. ‘Verandering in de zorg duurt jaren, en vergt een lange adem. Overlaad de sector niet met nieuwe programma’s, acties en initiatieven.’ 

Het advies plus studies zijn te vinden op: www.wrr.nl

lees ook

Achter het nieuws
  • Henk Maassen

    Henk Maassen is sinds 1999 journalist bij Medisch Contact, met speciale belangstelling voor psychiatrie en neurowetenschappen, sociale geneeskunde en economie van de gezondheidszorg. Hij stelt wekelijks de Media & Cultuur-pagina’s samen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • P.J.M. van Loon

    Orthopeed / houdingsdeskundige, Oosterbeek

    Met het rapport april 2019 van het VerweyJonkerInstituut in de hand ( 1,3 miljoen 0-25-jarigen met een chronische diagnose, secuur geturfd in de boekhouding van alle ZV) een verdubbeling tov eerder onderzoek uit 2014 moet het grote gebrek aan prevent...ie om de jongere generaties gezond van lijf en leden op te voeden, duidelijk worden. Alle chronische aandoeningen kennen een belangrijke aanjagende oorzaak in de groeifase vlg. het RIVM : de sedentaire leefstijl van de jeugd, die vanaf de jaren 60 ieders leefstijl is geworden, welke direct en indirect vorm en functie aantasten.. De kosten zullen dus blijven oplopen als de preventiekennis niet meer vanuit de biomechanische kennis hoe je tot gezondheid moet komen wordt gehaald. het ontwikkelen van een goede lichaamshouding heeft ook belang voor het goed ontwikkelen van andere orgaansystemen. De grote stijgers in de zorgvraag, artrose en rugklachten kunnen met primaire preventie in de jeugd maar ook secundair preventieve maatregelen (actief zitten, gymnastische oefeningen, houdingscorrectie en dynamische bracingtechnieken etc.) in bedwang worden gehouden. Jammer dat de wetenschap er geen onderzoek naar doet en de beleidsmakers dit niet snappen/ weten.

  • M. Weijtlandt

    huisarts, Amstelveen

    Zijn de zorgkosten écht niet op te brengen?
    Al vele jaren wordt de zorg als geheel gehouden op een bepaald percentage van het BNP, ongeveer 9 %, of 13%, afhankelijk van wat er allemaal tot de zorg gerekend wordt.
    Nu is het al de vraag of dit fair... is omdat de "productie" enorm is toegenomen, maar daar gaat het mij (nu) niet om.
    Het leeuwendeel van de zorgkosten betreft "care", niet- curatieve zorg.
    Begin vorige eeuw was deze taak, onbetaald, grotendeels aan vrouwen toebedeeld.
    Toen kwam de vrouwenemancipatie.
    Die kwam er omdat we met z'n allen vonden dat vrouwen óók recht hadden op betaald werk, economische zelfstandigheid etc.
    De reden voor emancipatie was niet dat we als maatschappij de zorgtaken van vrouwen overbodig vonden.
    De taken zouden alleen niet meer onbetaald zijn, het zouden betaalde banen worden.
    In de kinderopvang, in de zorg voor gehandicapte kinderen en volwassenen, in de zorg voor zieken en ouderen.
    Inmiddels is de arbeidsparticipatie van vrouwen enorm toegenomen. (34,1% in 1969, 63,2% in 2018, bron: cbs)
    Dat betekent dat de onbetaalde werkzaamheden van ca 30% van alle vrouwen, 15% van de bevolking, in de loop van 49 jaar zijn overgenomen door de (betaalde) zorgsector.
    Dit zou een reden moeten zijn om de zorgsector een (veel) ruimer percentage van ons BNP te gunnen.





  • A.F. Algra

    commentator, opiniemaker zorg en sociale zekerheid, Rotterdam

    Dat de zorgkosten uit de hand lopen én ons als maatschappij volledig boven het hoofd groeien behoeft geen enkele verbazing te wekken. Dat kun je van grote afstand met het blote oog zien. Maar velen - ook in de zorg kijken liever weg. Pijnlijke keuzes... worden al jaren vooruitgeschoven. Maar het is altijd: meer, meer, meer. En soms wat minder meer, wat wordt gezien als bezuiniging.

    Bij eerste lezing van dit artikel valt mij een rare paradox op. De WRR luidt de noodklok (terecht naar mijn idee), maar lijkt in de tussentijd te constateren dat veel op rolletjes loopt. Marianne Visser : ‘Het gaat nu nog goed in de ziekenhuiszorg en we hebben een unieke huisartsenzorg, maar burgers maken zich terecht grote zorgen over kwaliteit en toegankelijkheid van de ggz, de jeugdzorg en de ouderenzorg'.

    Ik deel deze analyse in het geheel niet. Ik denk dat de ziekenhuiszorg ( ik verwijs oa naar casus Bernhoven) en ook de huisartsenzorg anders ingericht moeten worden, om oa juist de problemen in de andere kolommen op te kunnen lossen.

    Curieus vind ik het slot. De burger moet worden meegenomen. Sic. Heel modern en actueel. Laat de politiek helder zijn over te maken keuzes. dan kan de burger een keuze maken tav de politiek partij van zijn/haar voorkeur.

    Maar ja: dat staat compleet haaks op het huidige poldermodel, waarin alles langzaam moet worden in gemasseerd, zonder te weten waarvoor precies getekend wordt. Zoals nu bij de kabinetsformatie gebeurd.

    Even zo goed. Puntje komt langzaam bij paaltje. Niet alles kan (meer). Dat het debat moge beginnen. Dus: your votes please: wel/niet suikertax, rookverbod, medisch specialisten in loondienst, verhoging eigen risico, .....

    Als input: zorgkeuzes in kaart - met veel puzzelstukjes
    https://www.cpb.nl/zorgkeuzes-in-kaart-2020

  • G.K. Mitrasing

    Vogelvrije Huisarts, Lhasa

    Jaar in jaar uit hetzelfde gekwaak met allerlei onware beweringen van een stel pratende maat en mantelpakjes bij de WRR. . Zorgstelsel is helemaal niet solidair en ook nooit geweest. Nominale premie is afgetopt tot 2x modaal, dus de goedverdienende a...rtsen onder ons lachen in hun vuistje. De zorgtoeslag wordt afgebouwd naar 0 in 2040.
    Framen is geen kunst.

  • Gepensioneerd longarts niet praktiserend, Den Helder

    Van die 6000 Euries per persoon, 12.000 voor ons beiden, betalen we helemaal zelf 4400 ziektekostenpremie per jaar, met nog eens 700 eigen risico daarnaast, per jaar. Dus blijft er van die 12 mille 6900 voor ons beiden per jaar over. De rest betalen ...we dus uit onze eigen zak, dus "slechts" 3450 Euro per jaar per persoon. Je signaleert wel een terecht punt, maar het moet nu ook weer niet zo overdreven worden......

  • W.J. Duits

    bedrijfsarts, Houten

    Wat hier onderbelicht wordt is het "gezonder instellen" van onze maatschappij. Wat kunnen we doen om te voorkomen dat mensen ziek worden. In plaatst van de klagen over te weinig plekken in de jeugdzorg de vraag te stellen, "Hoe komt het dat er zoveel... zorg nodig is?". De GGZ zit overvol, maar hoe komt dat? Waarom kunnen zoveel mensen het leven niet aan? Het aandeel psychische klachten stijgt al maar verder, binnen het ziekteverzuim is het ruim 40% van het verzuim. Hoe komt het toch dat al die mensen overspannen/Burn-out/depressief raken?
    Ooit werd er gezegd "Nederland is ziek", volgens mij door de heer Lubbers. Nederland is blijkbaar nog steeds ziek, misschien wel zieker dan ooit. Wat gaan we hier aan doen?
    Voordat we in Den Haag weer grijpen naar "het doen van onderzoek" en "een commissie instellen". Wat weten wij al en wie weten dat, dat zijn wij artsen, werkzaam in de zorg, in de bedrijfsgezondheidszorg, in de jeugdzorg, hoe bundelen we onze kennis?
    Zelf ben ik er helemaal klaar mee dat "Den Haag" alleen maar zoekt naar "wie kunnen we hier de schuld van geven". Kamerdebatten worden vol gekletst, maar wat gaan we nu doen Tweedekamer?
    We zijn een innovatief en actief volk, zet ons aan het werk en laat ons bezig zijn met hoe we onze maatschappij gezonder kunnen maken. Geef ons een visie, stop met het managen van dit land, want een bedrijf dat visieloos wordt gemanaged gaat failliet. Geef ons een doel, dan gaan we er voor.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.